نقش گردشگری در اقتصاد ترکیه

این پیش‌بینی چشم‌انداز بخش گردشگری را در خیلی از کشورهای دنیا مطلوب ارزیابی کرده است به شکلی که ازنظر متخصصان اقتصادی صنعت گردشگری از اثرگذارترین راه‌های مبارزه با فقر معرفی‌شده است.

کشور ترکیه هم تلاش کرده با تمرکز برجذب توریست‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، اقامتی و غیره درآمدهای حاصل از ورود توریسم بین‌المللی را جایگزین درآمدهای دیگر کند، چنانکه می‌بینم شهروندان ایرانی ازجمله پرتعدادترین گردشگران حاضر در این کشور هستند، مانند همین چند روز پیش که اصولاً در شهر وان هیچ هتل خالی پیدا نمی‌شد تنها به مدد هم‌وطنان ما!

از سال ۲۰۰۴ صنعت گردشگری در ترکیه رونق پیداکرده است و رشد پایدار آن توانسته به مکانیسم‌های انگیزشی و مقرراتی که در این کشور برای آن لحاظ شده، نسبت داده شود.

این صنعت در اقتصاد ترکیه دارای اهمیت بالایی است تا جایی که در سال ۲۰۱۵ هزینه‌های بخش گردشگری حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده بود و با احتساب مشارکت غیرمستقیم سفر و گردشگری در اقتصاد ترکیه، میزان مشارکت آن در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۳درصد از تولید ناخالص داخلی آن رسید.

با اتخاذ سیاست‌های جدید اقتصادی، هرساله برشمار گردشگران خارجی این کشور اضافه‌شده به شکلی که در سال ۲۰۱۴ شمار گردشگران خارجی ترکیه به رقم بی‌سابقه ۴۱ میلیون رسید، هرچند بعدازآن در سال‌های ۲۰۱۵ - ۲۰۱۶ با حوادث سیاسی داخلی و خارجی ازجمله کودتای نافرجام ۱۵ جولای، تنش با آمریکا و روسیه و ... اوضاع امنیتی ـ اقتصادی ترکیه به‌شدت رو به آشوب رفت تا جایی که این موضوع به کم شدن شدید حضور توریست‌های خارجی انجامید.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اوایل ۲۰۲۰ گفته بود که صنعت توریسم این کشور که مدتی بود به علت حملات شدید داخلی و خارجی دچار افت شده بود رو به بهبودی است و پیش‌بینی کرد که تا آخر امسال با جذب ۴۰ میلیون گردشگر به اوج می‌رسد. وی اعتقاد دارد گه تا به امروز که با برنامه‌ریزی‌ها و در راستای اهداف ۲۰۲۳، کشور ترکیه جزو ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا شود.

رئیس انجمن آژانس‌های گردشگری ترکیه هم پیش‌بینی کرد که تعداد ورودی گردشگران به ترکیه تا آخر سال جاری به بیشتر از ۴۰ میلیون نفر رسیده و درآمد حاصل از صنعت گردشگری این کشور به بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار برسد.

رئیس انجمن آژانس‌های گردشگری ترکیه با اشاره به اینکه هدف ترکیه جذب سالانه ۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۳ می‌باشد، بیان کرد: چنان چه بتوانیم هزینه سرانه مستقیم هر گردشگر را به ۱ هزار دلار بیشتر کنیم، به معنی واقعی یک کشور گردشگری می‌توانیم داشته باشیم.

مواضع سیاسی کشورها هم عامل اثرگذار در جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری خارجی می‌باشد به دلیل اینکه با ملایم‌تر شدن موضع خیلی از کشورهای اروپایی علیه ترکیه بازتاب مثبتی در صنعت گردشگری داشته و توریست‌های اروپایی در ترکیه بیشتر شده‌اند.

از طرفی‌ترمیم روابط این کشور با روسیه سبب شد تا ثبات و امنیت آرام‌آرام به محیط جامعه ترکیه بازگردد و دیگر خبری از محیط وحشت‌زده جامعه ترکیه در زمان وقوع عملیات تروریستی هولناک نباشد که درنتیجه آن روند سفر توریست‌های خارجی مجددا صعودی شد.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه گفت که در ده ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی بیشتر از ۴۱ میلیون گردشگر خارجی به این کشور سفرکرده‌اند که بیشترین رقم در تاریخ ترکیه محسوب می‌شود.

بر اساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه میزان ورود گردشگران خارجی بیشتر از حد انتظار و پیش‌بینی‌ها بوده به شکلی که نسبت به ده ماه سال گذشته ۲۲.۴۳ درصد بیشتر شده است.

شمار گردشگران خارجی ترکیه در سال جاری از بیشترین میزان ثبت‌شده در سال ۲۰۱۴ هم که حدود ۴۱ میلیون نفر بود، زیادتر شده است. سازمان آمار ترکیه گفته که بیش از ۵ میلیون و ۲۱۷ هزار نفر از گردشگران از شهروندان ترک مقیم خارج بوده‌اند.

برحسب گزارش‌های انتشار پیداکرده گردشگران روس با رشد ۱۶.۰۹درصد در ردیف اول، گردشگران آلمانی و انگلیسی هم به ترتیب با ۱۱.۶۸ و ۶.۰۷ درصد بیشتر شده و در جایگاه دوم و سوم گردشگران خارجی ترکیه جای گرفته‌اند. هرچند در این آمارها گردشگران ایرانی لحاظ نشده‌اند اما آن‌ها نیز ازجمله مسافران پرشمار این کشور هستند.

 ورود گردشگران خارجی به ترکیه در پی کم شدن پول ملی لیر و پایین کشیدن قیمت خدمات تفریحی و اقامتی برای اتباع خارجی و هم افزایش نسبی شاخص‌های امنیتی در سال جاری میلادی به‌طور چشمگیری بیشتر شده است.

شهرهای آنتالیا، موغلا، استانبول، آرتوین و ادیرنه به ترتیب بالاترین افزایش جذب گردشگر را در ترکیه داشته‌اند. در سال گذشته میلادی ۳۲.۴ میلیون توریست خارجی به ترکیه آمده‌اند و ۲۶.۲ میلیارد دلار ارز خارجی وارد این کشور شده است.

همین‌طور این صنعت سهم مهم و قابل‌توجهی در اشتغال‌زایی این کشور داشته است و با در نظر داشتن پیشرفت این صنعت اشتغال‌زایی هم رو به افزایش بوده است که پیش‌بینی‌شده با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده گردشگری سهم قابل‌توجهی در به‌کارگیری نیروی کار و درآمدزایی این کشور داشته‌اند.

به شکلی که بر اساس اعلام سازمان آمار، در حال حاضر بیش از ۲۰درصد جمعیت شاغل ترکیه در قسمت گردشگری فعالیت می‌کردند که پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۲۰۲۳ به بیشتر از ۹۰۰ هزار نفر برسد.

دولت ترکیه سعی می‌کند با رفع مشکلات و کشف و ارتقای پتانسیل‌های صنعت گردشگری مسیر ارتقای و جذب سرمایه‌گذار را همواره‌تر کرده و در این خصوص نیز گام‌های اثرگذاری برداشته است.