چین، بازار بکر برای تجار ایرانی

وی ادامه داد: همه باید دست‌به‌دست همدیگر دهیم و در جهت رفع مشکلات کشور قدم برداریم، خوشبختانه اتاق بازرگانی در زمینه ارائه آموزش‌های تخصصی و عمومی پیشتاز است و امیدواریم برگزاری چنین نشست‌ها و همایش‌هایی به افزایش صادرات اعضای اتاق کمک کند.

مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه دیپلماسی اقتصادی اقدامات خوبی همچون عضویت در سازمان شانگهای و بریکس انجام شده و ارتباطات خوبی با همسایگان کشور شکل گرفته است. در بخش ارتباط با کشور چین نیز شرایط خوبی داریم.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک چین می‌تواند جایگاه آمریکا و غرب را در موضوعات اقتصادی تصاحب کند، افزود: بر اساس برآوردها، قدرت اقتصادی دنیا در آینده در آسیا متمرکز می‌شود و کشورهایی همچون چین، هند، اندونزی، ژاپن و... جز کشورهای برتر در حوزه اقتصادی خواهند بود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به موفقیت ایران در پیوستن به بریکس، عنوان کرد: در مجموع حدود ۳۰ کشور درخواست پیوستن به بریکس داشتند که از این میان شش کشور موفق به عضویت در بریکس شدند و ایران به‌عنوان یکی از اقتصادهای توانمند منطقه، موفق شد در میان اعضای بریکس قرار بگیرد. وی بیان کرد: در حال حاضر چین بزرگ‌ترین مقصد صادراتی کشور ما محسوب می‌شود و بیشترین میزان صادرات ما در کالاهای با پایه نفت متمرکز است، لذا به دنبال افزایش صادرات به چین و توسعه سبد محصولات صادراتی به این کشور هستیم، برای نمونه در زمینه صادرات عسل و محصولات زنبورعسل، سیب، ماهی و میگو، صنایع‌دستی و فرش، شیرینی و شکلات، سنگ، خرما، و شوینده‌ها، مزیت‌های صادراتی خوبی داریم که به دنبال گسترش صادرات این محصولات به چین هستیم.

حریری گفت: راه‌اندازی دفاتر تجاری ایران در چین با جدیت در حال پیگیری است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا آبان ماه، یکی از این دفاتر در چین راه‌اندازی می‌شود، همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است از ظرفیت دانشجویان ایرانی حاضر در چین که در رشته‌های اقتصادی در حال تحصیل هستند به‌عنوان بازاریاب در مراکز تجاری چین بهره گرفته شود‌.

وی تأکید کرد: تجار برای ورود به بازار چین باید صبور باشند و هزینه کنند، ما نیز در اتاق مشترک ایران و چین به دنبال حمایت از تجار هستیم. بطور مثال از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۴۰ نفر از علاقه‌مندان در اتاق مشترک ایران و چین با قوانین تجاری چین آشنا شدند و روش‌های صادراتی را آموخته‌اند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به سند همکاری ۲۵‌ساله ایران و چین عنوان کرد: گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی میان ایران و چین در دستور کار است.

حسین خسروی، سرپرست دفتر هماهنگی و پایش روابط اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این همایش گفت: رویکرد وزارت خارجه بر توسعه همکاری با کشورهای حوزه آسیا، آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین است. وی افزود: رئیس‌جمهوری در دو سال اخیر به ۱۷ کشور سفر کرده است که محور تمامی این سفرها، توسعه مناسبات اقتصادی با دنیا است، ضمن آنکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۲۶ کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار شده که فرصت‌های اقتصادی جدیدی برای اقتصاد کشور تعریف می‌کند. خسروی گفت: در سفر رئیس‌جمهوری به چین در بهمن ۱۴۰۱، ۲۰ سند همکاری امضا شد. در حال حاضر چین شریک تجاری اول ایران است و سطح همکاری‌ها با این کشور به مرحله مشارکت جامع راهبردی ارتقا یافته است.

وی افزود: امروز به دنبال افزایش تنوع صادراتی به چین هستیم و مجوز صادرات انواع محصولات لبنی، مرکبات، آبزیان، زعفران، سیب و... اخذ شده است،ضمن آنکه در صادرات برخی محصولات همچون زعفران نیز شاهد افزایش چندین برابری صادرات به چین هستیم که جای خرسندی دارد.

علی صفر نورالله، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش اظهار‌کرد: در زمینه گسترش صادرات استان با قدرت و جدیت به دنبال رفع موانع هستیم و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. وی گفت: شورای صادرات در اتاق بازرگانی در همین خصوص فعالیت می‌کند و به دنبال توانمندسازی هرچه بیشتر صادرکنندگان هستیم.