محمد رضا ابراهیمی آستانه بازگشایی مدارس، اظهار کرد: ماه مهر نویدبخش شادابی و سرزندگی است و امسال این ماه را با شعار «مهر نبوی» آغاز می‌کنیم. آموزش و پرورش مهم‌ترین موسسه ارتقاط بین مردم و حاکمیت محسوب می‌شود.

 وی با اعلام اینکه امسال خوشحالیم که در خدمت بیش از یک میلیون دانش‌آموز در سراسر استان هستیم، افزود: طرح رهیاران سند تحول که بیشتر معلمان جوان هستند اجرا شده و آنها در دوره‌های تخصصی شرکت کرده‌اند که سال گذشته ۷۴ نفر و امسال ۵۰ نفر تحت عنوان این طرح در مدارس دولتی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان آشنا کردن نوجوانان با پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام موضوعی دانست و گفت: اردوهای پیشرفت را در این راستا راه‌اندازی کردیم و بر این اساس بیش از ۴۲ هزار دانش‌آموزان در سال گذشته به اردوهای راهیان پیشرفت رفتند و به‌طور قطع امسال این آمار افزایش خواهد یافت.

وی باتوجه به مهاجرت بی‌رویه‌ای در سال‌های اخیر و نگرانی عده‌ای از بحث ثبت‌نام اتباع بیگانه در مدارس، توضیح داد: اضافه شدن تعداد جمعیت اتباع در بعضی از کلاس‌ها به نسبت حضور دانش‌آموزان ایرانی است، در حال حاضر دانش آموزانی از اتباع در مدارس ثبت نام می‌شوند که کد رهگیری یکتا از سامانه اتباع داشته باشند، سال گذشته حدود ۵۴ هزار دانش‌آموز اتباع بیگانه در استان اصفهان ثبت‌نام کرده‌اند، البته ثبت نام دانش آموزان اتباع در بعضی از نقاط استان و شهرستان ممنوع است.

ابراهیمی یکی از چالش‌های مهم آموزش و پرورش را نیروی انسانی شمرد و تصریح کرد: این چالش ناشی از بی‌توجهی دولت قبل به دانشگاه فرهنگیان است، با استقرار دولت سیزدهم، عنایت آنها به بحث دانشگاه فرهنگیان و افزایش ظرفیت پذیرش معلم شد که سال گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ نفر معلم و امسال ۲ هزار و ۷۰۰ نفر معلم در استان پذیرش شدند.

وی از ساماندهی هزار و ۷۰۰ پیش دبستانی که تحت پوشش ارگان‌ها بودند، خبر داد و گفت: مجوزهای این پیش‌دبستانی‌ها صادر و جلسات مختلفی برای مدیران و مسوولان آنها برای تبیین بایدها و نبایدها انجام و نظام.نامه‌ای هم برای نصب در مهدکودک‌ها تنظیم شد، به خانواده‌ها توصیه می‌شود، پیش از ثبت‌نام فرزند خود در پیش دبستانی، به سایت اداره کل آموزش و پرورش مراجعه و از مجوزدار بودن پیش دبستانی مطلع شوند، چرا که در صورت ثبت‌نام در مهدکودک‌های بدون مجوز، برای ثبت‌نام در کلاس اول ابتدایی مدرسه دچار مشکل خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: هر آموزگاری که قصد تدریس در مدارس دولتی را دارد باید ۳۶۰ ساعت در شش ساحت سند تحول بنیادین آموزش ضمن خدمت بگذراند و در غیر این صورت کارت معلم حرفه‌ای دریافت نخواهد کرد.

وی درباره کمک‌های خیران، توضیح داد: خیران مدرسه‌ساز نیز فعالیتی دو برابر داشته و آمار مدرسه‌سازی نسبت به سال‌های گذشته ۲.۵ برابر شده است و بعضی از مدارس توسط خیران در دست اقدام است که افتتاح خواهد شد، که در هفته‌های گذشته ۵۳ واحد آموزشی با ۲۵۰ کلاس را در استان افتتاح کردیم. البته نگهداشت مدارس بسیار موضوع مهمی است که باید در سطح استان جدی گرفته شود، چرا که نباید هر مدرسه‌ای با قدمت ۳۰ سال فرسوده شود. در استان اصفهان پنج هزار و ۶۰۰ مدرسه در اختیار دانش‌آموزان است.

ابراهیمی تاکید کرد: در شهر اصفهان کسری فضای آموزشی داریم، برخی مدارس به علت فرسودگی از مدار خارج شده‌اند و بدترین مساله پدیده فرونشست است که مدارس شهر اصفهان به خصوص در منطقه شمال شهر و شهرستان‌های برخوار و شاهین‌شهر را از گردونه استفاده خارج کرده است.