چرا سرویس مدارس گران‌تر شد؟

چالش‌های سرویس دانش آموزان

مشکل کمبود سرویس برای دانش آموزان از زمانی شدت گرفت که به دلیل ویروس کرونا بخشی از آموزش‌ها مجازی شد و دانش آموزان خانه‌نشین شدند. ازاین‌رو رانندگان سرویس‌های دانش‌آموزی ادامه این مسیر را به‌صرفه ندانسته و به‌تدریج از این حوزه خارج شدند.

زیرا شرایط شغلی این فعالان اجازه مجازی شدن را نمی‌داد و برای گذران معیشت، مجبور به تغییر حرفه شدند. برخی هم تاکسی‌های اینترنتی را جایگزین کردند و به‌هرحال این وضعیت، موجب کمبود سرویس برای زمان‌هایی شد که دانش آموزان آموزش حضوری داشتند.

به‌خصوص سال گذشته که پس از طی دو سال پی‌درپی تعطیلی آموزش، با فروکش کردن کرونا مدارس به‌طورکلی حضوری شد اما بسیاری از رانندگان سرویس‌ها از ناوگان خارج و قطعاً بازگشت و یافتن جایگزین‌هایی برای آن‌ها بسیار مشکل بود.

براین اساس سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خانواده‌ها با موانع و محدودیت‌های زیادی برای سرویس مدرسه فرزندان خود مواجه بودند. هرچند ادعا می‌شود اصفهان به نسبت سایر استان‌های دیگر که شرایط بحرانی داشتند، مشکلات کمتری را تجربه کرد اما گفته‌ها، شنیده‌ها و شواهد میدانی نشان از واقعیتی دیگر داشت.

دراین حال ظاهراً امسال آموزش‌وپرورش برای عدم تکرار مشکلات سال گذشته به‌طورجدی از اوایل تابستان اقداماتی را آغاز کرد. این‌چنین که با پیش‌بینی همه موارد، سامانه‌ای تحت عنوان سفیر مهر را برای این منظور اختصاص داد.

قابل‌ذکر است این سامانه در تهران، اصفهان، شیراز و مشهد راه‌اندازی شده است اما هیچ‌کدام به جامع بودن سایت تاکسیرانی‌ اصفهان نیست.

به گفته پرورش رئیس سازمان تاکسیرانی اصفهان سفیر مهر مهم‌ترین سامانه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سرویس مدارس است که بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های آتی از یک بستر سنتی به بستر هوشمند منتقل خواهد شد و جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌ها و اختلافات گرفته می‌شود.

او اظهار می‌کند: سال گذشته اطلاعات جامع، کامل و قابل‌اعتمادی برای سرویس مدرسه و افراد سرویس‌دهی شده نداشتیم، اما اکنون بانک اطلاعات مربوط به سرویس مدارس، دانش‌آموزان و رانندگان در این سامانه به‌اضافه امکان جذب و تقاضای جدید رانندگان فراهم‌شده است. این مسوول تاکید می‌کند: والدین در نظر داشته باشند سرویس مدرسه یک خدمت جمعی است و باید هم مسیری برای فرزندانشان موجود باشد تا سرویس شکل بگیرد و اگر به هر دلیل هم مسیر پیدا نشد؛ والدین باید از سایر ظرفیت‌های وسایل حمل‌ونقل استفاده کنند.

محوری بالا کوچک copy

نرخ سرویس مدارس در اصفهان، گران‌تر از پایتخت؟

اما به‌غیراز مشکل کمبود سرویس برای دانش آموزان مقاطع مختلف، بحث دیگری که معمولاً باعث گلایه و شکایت خانواده‌ها شده است هزینه بالا و گرانی سرویس مدارس بوده که امسال هم قیمت‌ها به‌طور عجیبی گران‌تر شده است. به‌طوری‌که نرخ سرویس مدارس پایتخت در سال تحصیلی 1403- 1402 که هم‌زمان با یک‌صد و هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ پنجم شهریورماه به تصویب رسید افزایش ۴۵ درصدی پیداکرده است.

و در اصفهان گویا قیمت‌ها بالاتر نیز اعلام‌شده است به‌طوری‌که رئیس شورای شهر اصفهان بیان می‌کند: هزینه سرویس مدارس افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته داشته است.

نور صالحی در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد اظهار می‌کند: در قانون آموزش‌وپرورش چنین پیش‌بینی‌شده است که کارگروهی با حضور فرماندار اصفهان، نماینده انجمن اولیا مربیان و نماینده‌ای از آموزش و پروش تشکیل شود و نرخ سرویس مدارس را تعیین کنند و پس‌ازآن این نرخ در شورای شهر تصویب گردد.

وی می‌افزاید: امسال با توجه به تشکیل کارگروه ماده 18 و حضور مسوولان نام‌برده در این جلسه تصمیم بر آن شد که مبلغ تعیین‌شده تغییری پیدا نکند.

درواقع تصویب مبلغ در شورای شهر توجیه نداشت چون با یک تناقض رورو می‌شدیم. براین اساس شورای شهر نسبت به نرخ تعیین‌شده هیچ نظر مثبت و منفی اعلام نکرد و برای اجرا به تاکسیرانی ابلاغ شد.

به گفته این مسوول افزایش هزینه سرویس مدارس در اصفهان بیش از 45 درصدی است که در پایتخت اعلام‌شده و تا دو برابر افزایش داشته که ازنظر ما گران بوده است؛ اما بر طبق اظهارات عنوان‌شده از سوی تعیین‌کنندگان این نرخ، در غیر این صورت احتمال اینکه رانندگان همکاری لازم را با مدارس نداشته باشند وجود داشت و در این میان دانش آموزان با مشکل کمبود سرویس مواجه می‌شدند؛ زیرا این فعالان هم با افزایش هزینه‌ها روبرو بوده و کمتر از این قیمت برای آن‌ها به‌صرفه نیست.

قطعاً در تعیین نرخ سرویس مدرسه فاکتورهای مختلفی مانند مسافت خانه تا مدرسه و تردد راننده در محدوده طرح ترافیک بر هزینه‌ها تأثیر دارد.

تپسی به‌صرفه‌تر است

با توجه به چالش‌هایی مانند کمبود و گرانی سرویس مدارس، تاکسی‌های اینترنتی هم پای خود را به این حوزه باز کردند. به‌طوری‌که از اواسط تابستان تپسی یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی با تبلیغات زیادی خبر از راه‌اندازی سرویس مدرسه داد با این تفاوت که هزینه‌ها 30 درصد کمتر از سرویس‌های تاکسیرانی می‌شود.

بنا به اعلام روابط عمومی تپسی، تعرفه قیمت در سرویس مدرسه این شرکت، متناسب با نرخ مصوب شورای شهر و تاکسیرانی تعیین‌شده و تا 30درصد ارزان‌تر از سرویس‌های سنتی است. تپسی در این سرویس، به یکی از نارضایتی‌های دیگر اولیا از سرویس‌های سنتی که عدم بازگشت وجه در روزهای تعطیل است نیز پاسخ داده و اعلام کرده که به ازای روزهای تعطیل غیرتقویمی (مانند آلودگی هوا و شرایط جوی)، هزینه را به والدین بازمی‌گرداند.

در سرویس مدرسه تپسی، یک راننده ثابت به دانش‌آموزان اختصاص داده‌شده و مشخصات و اطلاعات تماس آن نیز در اختیار والدین قرار می‌گیرد. همچنین، برخلاف سرویس‌های سنتی که امکانی برای نظارت بر سفر ندارند، تپسی این امکان را در اختیار والدین قرار می‌دهد تا برای اطمینان بیشتر، در طول زمان حضور فرزندشان در سرویس، سفر را به‌صورت آنلاین رصد کنند. از سوی دیگر، رانندگان فعال در سرویس مدرسه تپسی، رانندگانی هستند که با بررسی سوابق سفرهایشان انتخاب‌شده‌اند و ضمن داشتن تائیدیه صلاحیت از سمت پلیس و امتیاز بالا، سایر مدارک موردنیاز مانند گواهی سلامت را هم دارا هستند. همچنین این شرکت اعلام کرده که با دارا بودن تیم پشتیبانی و امنیت سفر 24 ساعته، به‌صورت مستمر سفرهای سرویس مدارس را بررسی کرده و پاسخگوی والدین خواهد بود. یکی از موضوع‌های موردتوجه آنان امنیت و اعتماد به سرویس ارائه‌شده است.

به‌این‌ترتیب باوجود سکوت سازمان‌های مربوطه نسبت به چرایی گرانی دو برابری قیمت سرویس مدارس و شرایط بسیار بهتر استفاده از تاکسی‌های اینترنتی تعدادی از والدین تصمیم گرفته‌اند تا در سال تحصیلی جدید از خدمات تاکسی‌های اینترنتی برای سرویس مدرسه استفاده کنند هرچند مسائلی چون اعتماد و امنیت نیز برای خانواده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. حال‌آنکه همچنان این ابهامات وجود دارد چگونه تاکسی‌های اینترنتی قیمت کمتری نسبت به سرویس‌های وابسته به تاکسیرانی دریافت می‌کنند؟

اگر تورم و گرانی وعدم صرفه اقتصادی وجود دارد آیا اینترنتی‌ها به فکر این موارد نیستند؟

آیا ناوگان تاکسیرانی قیمت بالایی اعمال کرده است؟

و مورد دیگر آنکه آیا تاکسی‌های اینترنتی مجوز سرویس مدرسه دارند یا خیر؟