فرصتِ توسعه زیست بوم نوآوری

گفتنی است که این نمایشگاه با مشارکت تمام ذی‌نفعان زیست‌بوم دانش‌بنیان از شرکت‌های دانش‌بنیان گرفته تا  شهرک علمی و تحقیقاتی و دانشگاه‌ها تشکیل‌شده است. همچنین بخش‌های مختلف  دیگری مانند شهرداری ،صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان در این نمایشگاه حضور دارند. محلی است که در آن تمام ابزارها و تجهیزات موردنیاز ،برای گام برداشتن  یک شرکت دانش‌بنیان از نوپایی به تجاری شدن، فراهم‌شده است. در این نمایشگاه ضمن قرارگیری مخاطبان خاصی چون دانش‌بنیانی‌ها در کنار یکدیگر، تبادل اطلاعات و تجربیاتشان با یکدیگر ،مخاطبان عام هم می‌توانند در جریان پیشرفت‌های فناورانه قرار بگیرند.

همکاری میان اجزای زیست‌بوم نوآوری و فناوری

Doc1 copy

در ارتباط بااهمیت نمایشگاه فن نما و تأثیر آن در زیست‌بوم فناوری استان اصفهان شهردار اصفهان در گفتگو با دنیای اقتصاد می‌گوید :ایجاد همکاری متقابل میان اجزای زیست‌بوم نوآوری و فناوری؛ هدف اصلی نمایشگاه ملی فن نما است.  علی قاسم‌زاده تأکید می‌کند: به‌علاوه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای صنایع بزرگ و ایجاد همکاری متقابل، تسهیل خرید محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه، ارتقای دانش با رویدادهای تسهیلگری و ترویجی و تسهیل سرمایه‌گذاری ،برگزاری رویدادهای سرمایه‌گذاری باهدف جلب سرمایه برای طرح‌ها و ایده‌های خوب، ازجمله دیگر اهداف نمایشگاه فن نما است.  این مسوول اظهار می‌کند: رویکرد شهرداری اصفهان در اداره شهر، مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های خلاقانه، فناورانه، نوآورانه و دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف است و بر همین اساس تلاش کرده‌ایم ارتباط خود را با نهادهای علمی، پژوهشی و صنعتی تقویت کنیم. وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه فن نما نیز با همین نگاه صورت گرفته است می‌افزاید: با توجه به نقش محسوس شرکت‌های دانش‌بنیان در زیست‌بوم اصفهان و موفقیت‌های آن‌ها در تولید محصولات و خدمات نوآورانه، بر آن شدیم تا با برگزاری این رویداد بزرگ، طی سه روز ارکان مختلف زیست‌بوم ازجمله صنایع بزرگ، شرکت‌های دانش‌بنیان، متقاضیان فن‌آوری، سیاست‌گذاران ، تسهیلگران و نهادهای علمی و دانشگاهی را گرد هم آوریم تا بتوانند در یک رویداد ،باهم تعامل سازنده داشته باشند.

شهردار اصفهان بابیان اینکه برنامه‌های ویژه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاران در این رویداد در نظر گرفته‌شده، می‌گوید : حضور سرمایه‌گذاران مختلف ، فرصتی استثنایی برای صاحبان ایده و دانش‌بنیان‌ها خواهد بود تا بتوانند طرح‌ها و ایده‌های خود را اجرایی کنند و به مرحله بهره‌برداری برسانند. وی خاطرنشان می‌کند: درمجموع به دنبال آن هستیم که با ادامه‌دار شدن این رویداد تخصصی به‌صورت سالانه بتوانیم با همکاری همه اجزای اکوسیستم، ارتقای شاخص‌های دانش، فناوری و تولید را شاهد باشیم.

سهم اقتصاد استان از دانش‌بنیان‌ها ارتقا می‌یابد

Doc1 copy

به گفته وحید فولادگر عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان ،ایده نمایشگاه فن نما تقریباً از یک سال قبل آغاز شد و با توجه به شرایط ، چند زمان مختلف برای برگزاری آن پیشنهاد داده شد که هرکدام بنا به دلایلی به تعویق افتاد. و سرانجام قرار شد در هفته دوم مهرماه امسال این نمایشگاه برگزار شود.

به گفته این مسوول، استان اصفهان به‌عنوان قطب تولید فناوری در کشور،مطرح است. اما توسعه کاربرد فناوری‌های تولیدی در اصفهان ،نیازمند هماهنگی میان متقاضیان و عرضه‌کنندگانی است که بتوانند در محلی کنار هم باشند و تولید و عرضه را توسعه بخشند.  

او اظهار می‌کند: براین اساس بود که انجمن‌ها و نهادهایی مانند استانداری و شهر‌داری ،انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، اتاق بازرگانی و دیگر مجموعه‌های مؤثر در زیست‌بوم فناوری برای برگزاری چنین نمایشگاهی هم‌فکری و همراهی داشته‌اند. این مسوول تأکید می‌کند :این همراهی انجام‌گرفته  باهدف ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است . در این میان شرکت‌کنندگان می‌توانند با این ظرفیت‌ها آشنا شوند. و آن‌ها که توانمندی ارائه مسائل خود را در حوزه دانش‌بنیان دارند تبادل اطلاعات و فناوری انجام می‌دهند.از این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان، مشتریان خود را پیدا می‌کنند. وی تصریح می‌کند: درواقع  تعاملی میان  عرضه‌کننده و تقاضاکننده محصولات فناورانه تولید داخل شکل می‌گیرد. همچنین در کنار آن قرار است چند رویداد هم برگزار شود

فولادگر اظهار می‌کند :مجموع این اقدامات در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خواهد بود به‌طوری‌که سهم اقتصاد استان را از دانش‌بنیان‌ها بالاتر می‌برد. به گفته رئیس کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ،شرکت‌های دانش‌بنیان ما از توانمندی‌های بسیار خوبی برخوردار هستند بسیاری از آن‌ها توانسته‌اند از مرحله استارت آپی عبور کنند.آن‌ها به حدی رسیده‌اند که توان حمایت از شرکت‌های کوچک‌تر رادارند .

و ادامه می‌دهد :اما متأسفانه مشکلاتی بر سر راه این‌گونه شرکت‌ها وجود دارد که برخی ترغیب به مهاجرت به استان‌های دیگر و کشورهای دیگر می‌شوند به‌رغم تمایلی که به رشد آن‌ها است اما مصمم هستیم فضایی در استان فراهم کنیم که شرکت‌ها ماندگار شوند و سهم اقتصاد استان را از دانش‌بنیان‌ها ارتقا بخشند.

و اهداف نمایشگاه فن نما نیز آن است با افزایش ظرفیت استان ، رشد اقتصادی آن را رقم بخورد.

وی در ارتباط با مخاطبان اصلی نمایشگاه می‌گوید :مخاطبان اصلی فن نما را شرکت‌های دانش‌بنیان به‌علاوه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ، صاحبان سرمایه و صندوق‌های مالی حمایت گر تشکیل می‌دهند.همچنین دانشجویان و دانش آموزان جامعه هدف اصلی هستند که قرار است با ایجاد برنامه‌ها مسابقه و جذابیت بالا انگیزه خوبی برای ورود آن‌ها به وجود آوریم.

ضرورت حضور مسوولان دولتی در فن نما

Doc1 copy

سعید نجات‌بخش رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌گوید:عدم شناخت کافی حوزه فناوری بحث مهمی است که به گسستگی اجزای زیست‌بوم بازمی‌گردد و قرار است اجزا در نمایشگاه فن نما به هم متصل شوند.

وی تصریح می‌کند: درواقع اجزای زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در هیچ زمانی با یکدیگر ارتباط سامانمندی( سیستماتیک)  نداشته‌اند.

و ادامه می‌دهد : درصورتی‌که در این حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان دریک بخش قرار می‌گیرد ،صنایع بزرگی هم که باید از فناوری‌های دانش‌بنیان‌ها بهره‌مند شوند در بخش دیگر قرار دارند.همچنین سرمایه‌گذاران و تامین کنندگان مالی هم در طرف دیگر هستند.

این مسوول بیان می‌کند :درحالی‌که حضور این اجزا  در کنار یکدیگر بسیار مفید است. از سویی هم تسهیل گرانی مانند شهرک علمی تحقیقاتی بخش مهمی از این زیست‌بوم را تشکیل می‌دهند و مابقی نیز شامل قانون‌گذاران ، شورای اسلامی شهر ، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه می‌شود که هرکدام سهم کمک‌کننده‌ای رادارند.

وی می‌افزاید :با توجه به اینکه به نظر می‌رسید عدم شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان به دلیل عدم ارتباط مؤثر این بخش‌ها بوده است پیشنهاد شد در نمایشگاه فن نما تمام اجزای زیست‌بوم ،حضورداشته باشند و فن نما  هم با همین هدف شکل گرفت که مجموعه‌ای از تمام اجزای زیست‌بوم دانش‌بنیان، کنار هم قرار گیرند و می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای برگزاری سایر نمایشگاه‌ها در کشور معرفی شود . رئیس هیات‌مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید :اما موضوع اصلی‌تر تداوم این ارتباطات و شکل‌گیری این‌گونه نمایشگاه‌ها است، امیدواریم نمایشگاه فن نما نقطه آغاز خوبی برای این مسیر باشد.

وی یادآور می‌شود :هرچند نمایشگاه‌هایی از این جنس مانند اینوتکس در تهران برگزار می‌شود اما تفاوت آن است اینوتکس عرضه‌کننده فناوری است.اینوتکس محلی است برای حضور  شرکت‌های استارت آپی و فناوری و شرکت‌های متقاضی فناوری و صنایع بزرگ حضوری پیدا نمی‌کنند فقط به‌عنوان بازدیدکننده هستند. اما در نمایشگاه فن نما تمام اجزای زیست‌بوم و صنایع بزرگ حضورداشته رویداد برگزار می‌کنند و ارتباط مستقیم بین آن‌ها وجود خواهد داشت.

به گفته نجات‌بخش قابل‌ذکر است که در این نمایشگاه برای خلاقان و استارت آپ ها هم پاویون مجزایی گذاشته‌شده است به‌طوری‌که تعداد بسیاری از این افراد به‌طور مستقیم حضور پیدا می‌کنند. برای آن دسته هم که فرصت حضور و غرفه گرفتن  فراهم نشد نمایشگاه مجازی در امتداد همین نمایشگاه در نظر گرفته‌شده است که می‌توانند به‌طور مجازی حضور یابند و محصولات خود را نمایش دهند همچنین می‌توانند به‌طور فیزیکی در نمایشگاه با سرمایه‌گذاران ارتباط یابند و از تجربیات شرکت‌ها و صنایع بزرگ و فن‌آور مطلع شوند.   او بیان می‌کند :در ارتباط با ظرفیت و ویژگی‌های استان برای برگزاری چنین نمایشگاهی باید گفت اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است اغلب صنایع آن کشوری هستند و تقریبا شش درصد از اقتصاد کشور در اصفهان جای گرفته است. به‌علاوه ظرفیت‌های بالایی در حوزه فن‌آوری دارد .از طرفی هم 10 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در استان حضور دارند که این ظرفیت بسیار بزرگی است و کمک‌کننده به اقتصاد دانش‌بنیان و شکل‌گیری این اقتصاد در استان است . این مسوول خاطرنشان می‌کند :اما در این میان مسائلی هم مانند اجرای یکسری از قوانین مغفول مانده که موجب مشکلاتی شده است.اگرچه قوانین بسیار خوب مصوبی در مجلس داریم اما همیشه سعی بر آن بوده که به‌صورت بودجه‌ای از سرمایه‌های پولی کشور استفاده شود. زیرا وجود منابع طبیعی مانند نفت موجب می‌شود در تصمیم‌گیری‌ها دچار اختلال شویم و با اشتباهاتی ثروت کشور را تبدیل به ارز ،برای خرید کالای خارجی کنیم که در داخل قابلیت ساخت آن وجود دارد درحالی‌که این ارز باید برای تولیدات محصولات دانش‌بنیان داخلی استفاده شود.

به گفته این مسوول قطعاً با تصویب قوانینی می‌توان این موضوع را کنترل کرد. مواردی مانند قانون پیوست فناوری که مصوبه سال 1398 مجلس است در این زمینه بسیار مؤثرمی تواند باشد. در این قانون شرکت‌های بزرگ موظف شده‌اند در زمان خریدهای بزرگ از کشورهای خارجی،  پیوست فناوری همراه  خرید داشته باشند که اگر بخشی از آن خرید در داخل قابل انجام باشد در کشور تولید گردد و در غیر این صورت شرکت‌های دانش‌بنیان در واردات آن محصول دخیل باشند تا کالایی با فناوری‌های روز وارد شود.

وی تأکید می‌کند :درمجموع نقطه‌ضعف ما عدم اجرایی شدن یکسری قوانین موجود است و با توجه به اینکه 80 درصد از اقتصاد کشورمان دولتی است می‌طلبد مجموعه‌های دولتی در این نمایشگاه حضورداشته باشند. زیرا چنین فرصت‌هایی موجب شناخت بیشتر مسوولان از ظرفیت‌ها و کمکی در جهت روند اجرایی شدن قوانین خواهد بود.