شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در کانون توجه دانشمندان تراز اول جهان اسلام

 در این رویداد مهم دستاوردهای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در آن به‌تفصیل تبیین و آمادگی این شهرک برای انتقال تجربیات در راستای توسعه پارک‌های علم و فناوری در کشورهای جهان اسلام اعلام شد. در این رویداد بین‌المللی، شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اظهار کرد: قرن سوم هجری قمری یکی از دوره‌های طلایی در زمینه تحقیقات دانشمندان اسلامی بوده و بسیاری از دانشمندان مبدع و مکتشف برخی علوم مورداستفاده در عصر حاضر، در آن دوره ظهور کردند.

محققان ایرانی باید بدون محدودیت با محققان سایر کشورها ارتباط داشته باشند

او افزود: یکی از عواملی که باعث شد علم در آن دوران به این میزان گسترش یابد، وجود تبادلات بین‌المللی بود. ‌درواقع حضور دانشمندان یک کشور در کشورهای دیگر باعث توسعه دانش می‌شد. در آن دوران، ایران به‌عنوان مرکزی برای گسترش علم، نقش مهمی ایفا می‌کرد. این در حالی است که وجود تعاملات دانشمندان با سایر دانشمندان در ایران و توسعه علمی ناشی از آن، باعث انتقال فرهنگ ایرانی به سایر کشورها نیز می‌شد. اکنون سوال مهم این است که چگونه می‌توان به آن دوران طلایی برگشت؟

حق‌جوی جوانمرد تصریح کرد: برای این کار باید با تمام کشورها بدون محدودیت تعامل داشته باشیم و در علوم خود از اصل نوآوری تبعیت کنیم. محققان ایرانی با محققان سایر کشورها باید در یک محیط پایدار تبادلات علمی داشته باشند. این علم پایه‌گذاری شده می‌تواند به نسل بعدی منتقل شود که دستاورد بزرگی است. ما امروز در بسیاری از علوم نظیر آب، پزشکی و نفت و گاز حرفی برای گفتن داریم. نوآوری نباید محجور بماند و بنابراین هر جا که نوآوری در علم پدید می‌آید، باید به‌جاهای دیگر نیز منتقل شود تا بتوان دانش  به‌دست‌آمده را بیشتر توسعه داد.  او خاطرنشان کرد: ما با نوآوری و افکار جدید می‌توانیم به مشکلات به‌ویژه چالش‌های موجود در جهان اسلام فائق آییم بنابراین لازم است بیشتر از گذشته به این موضوع مهم توجه کنیم. قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نیز در این رویداد اظهار کرد: امروزه زنجیره توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها نیازمند عنصری است که استحکام و پیوستگی آن را تضمین کند و این عنصر مهم «توسعه فناوری» است. با استفاده از فناوری می‌توان دستاوردهای پژوهشی را به محصولات و خدمات دانش‌بنیان تبدیل و در راستای رفاه جامعه گام برداشت. وی افزود: بدون شک توجه به توسعه فناوری از یکسو باعث رونق اقتصاد دانایی محور و شکل‌گیری کسب‌وکارهای دانش‌محور می‌شود و از سوی دیگر پشتوانه‌ای برای نوآوران و فناوران است تا باپشتکار و دلگرمی در این مسیر گام بردارند. شهر اصفهان با داشتن مراکز علمی و فناوری مختلف در قالب دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مطرح در سطح ایران و جهان و همچنین جایگاه ممتاز در صنعت، موفق به کسب دستاوردهای ارزشمندی در حوزه تولید علم و دانش و خلق محصولات و خدمات دانش‌بنیان شده و به‌عنوان قطب نوآوری در ایران و منطقه محسوب می‌شود.  رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: این شهرک که شکل‌گیری و موفقیت آن نتیجه تعامل دولت، دانشگاه و صنعت باهدف پاسخگویی به نیاز توسعه فناوری در کشور بوده، پس از مطالعات بسیار و بررسی نمونه‌های مشابه در سایر نقاط جهان، اولین مرکز رشد فناوری کشور و به‌تبع آن پارک علم و فناوری را در ایران راه‌اندازی کرد و اکنون به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه علم و فناوری کشور محسوب می‌شود. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  با حمایت از صاحبان ایده‌های نوآورانه و فناورانه، جریان فناوری را به سمت صنعت سوق داده و درنتیجه فرآیند توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان را تسریع کرده است. اکنون نزدیک به ۹ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در قالب بیش از ۷۰۰ شرکت و موسسه فناور، خلاق و دانش‌بنیان با نرخ موفقیت بیش از ۷۵ درصدی در آن مشغول به فعالیت هستند و خدمات مختلفی برای توسعه این شرکت‌ها ارائه می‌شود. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: این شهرک در سطح بین‌الملل نیز ارتباطات جهانی مؤثری را برقرار کرده است؛ عضویت در هیات مدیره انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری (IASP) و انجمن آسیایی پارک‌های فناوری (ASPA)، تعامل گسترده با متخصصین پارک‌های علم و فناوری سراسر دنیا و همچنین برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادهای بین‌المللی متعدد ازجمله مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای بین‌الملل شهرک به شمار می‌رود.

آمادگی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای انتقال تجربه به کشورهای اسلامی

وی ادامه داد: توسعه علمی و فناوری و ایجاد مراکز توسعه فناوری در ایران روند بسیار مطلوبی را طی کرده و درنتیجه آن ۵۰ پارک علم و فناوری و بیش از ۲۶۰ مرکز رشد فناوری در کشور مشغول فعالیت هستند. همین تجربیات و قابلیت‌ها باعث شد سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال ۲۰۱۰ اولین مرکز منطقه‌ای در زمینه توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری (IRIS) را در اصفهان راه‌اندازی کند. این مرکز مهم علمی و بین‌المللی از زمان تأسیس تاکنون اقدامات ارزشمندی در عرصه بین‌الملل انجام داده است. برگزاری سمینارهای آموزشی در کشورهای مختلف نظیر مالزی و چین و ارائه مشاوره‌های تخصصی به کشورهای مختلف اعم از نیجریه و عمان برای آشنایی با فرآیندهای مدیریت پارک‌های علم و فناوری بخشی از این اقدامات است. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی در مراحل اولیه راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری هستند، مرکز آیریس آمادگی انتقال تجربیات در زمینه مدیریت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به این کشورها را دارد.  به‌علاوه بسیاری از محصولات با فناوری پیشرفته توسط شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تولید و تجاری‌سازی شده است که امیدوارم با افزایش تعاملات درنتیجه این اقدامات، زمینه صادرات و انتقال فنّاوری به کشورهای اسلامی فراهم شود.

حدود ۴۰ درصد شرکت‌های مستقر در شهرک را بانوان اداره می‌کنند

مژگان یزدیان پور، مدیر گروه همکاری‌های علمی و بین‌الملل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دستاوردهای مختلفی در حوزه علم و فناوری داشته است. برای مثال بین ۳۵ تا ۴۰ درصد شرکت‌های مستقر در این شهرک توسط بانوان اداره می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها نیز TRL بالای ۶ دارند. او افزود: این شهرک در عرصه بین‌الملل نیز دستاوردهای مختلفی داشته و چندین شرکت مستقر در این شهرک، در انجمن علمی پارک‌های آسیایی برگزیده‌شده‌اند. یکی از مأموریت‌های IRIS این است که نحوه تأسیس پارک‌های علم و فناوری را در کشورهای درحال‌توسعه توضیح دهد. احسان یزدیان، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با اشاره به تغییرات بنیادی در مدل حل مشکلات اظهار کرد: بسیاری از فناوری‌های سنتی بر اساس سیستم‌های آنالیز پیچیده طراحی شدند. زمانی که ما فنّاوری‌ها را با یکدیگر تلفیق می‌کنیم به این نکته مهم دست می‌یابیم که توسعه فناوری راحت‌تر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم. در این رویداد یک‌روزه بین‌المللی که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، سه پنل تخصصی با حضور برترین دانشمندان تراز اول جهان اسلام و با موضوعات «شبکه‌سازی»، «نکات برجسته زیست‌بوم فناوری» و «توسعه فناوری» برگزار و راهکارهای توسعه فناوری از مسیر تقویت شبکه‌سازی، افزایش تعاملات بین‌المللی و توسعه دانش بررسی شد. در حاشیه این رویداد، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک؛ COMSTECHY) با هدف توسعه و بهبود زیست‌بوم فناوری و نوآوری تفاهم‌نامه مهم مشترک امضا کردند.

امضای تفاهم‌نامه مهم شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با کامستک

این تفاهم‌نامه بین‌المللی با سه هدف مهم «ارتقاء و تقویت همکاری بین طرفین»، «ایجاد بستری برای فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های موردعلاقه طرفین» و «ترویج همکاری در زمینه علم، فناوری، نوآوری و کارآفرینی فناورانه» به امضا رسیده و ۴ زمینه همکاری مشترک شامل «توسعه و اجرای برنامه‌های آموزشی و علمی مشترک در حوزه علم، نوآوری و فناوری و شرکت‌های استارت‌آپ»، «برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک در زمینه مدیریت پارک‌های علم و فناوری»، «تعاملات تخصصی طرفین در زمینه‌های توسعه نوآورانه و فناوری» و «تبادل مستندات و اطلاعات علمی در زمینه توسعه فناوری» را در برمی‌گیرد.