کمبود هتل های با کیفیت در اصفهان

حمیدرضا محققیان  با اشاره به تأکید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی بین راهی در استان اصفهان و همچنین با توجه به نامناسب بودن چنین زیرساختی  در برخی از اماکن تاریخی مانند مسجد جامع اصفهان که موجب آسیب به این بنای ثبت جهانی شده است، گفت: بهتر شدن شرایط سرویس‌های بهداشتی یکی از اولویت‌های وزارتخانه است که آقای ضرغامی به شدت پیگیر آن هستند و در سفرهای استانی خود آن را مورد بررسی قرار می‌دهند و اگر مواردی به مرمت و بازسازی نیاز داشته باشند درصدد اقدام برآمده‌اند. اینکه استان‌ها در این زمینه چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند نیز به‌صورت مستقیم از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درحال پیگیری است.

او ادامه داد: برای نمونه مسجد حضرت ابوالفضل در کوهپایه یکی از بناهایی بود که مورد بازدید آقای ضرغامی قرار گرفت و سرویس‌های بهداشتی آن دارای ضعف‌هایی بود که رفع و مرمت شد. از سوی دیگر یکی از امامزاده‌ها در همان مسیر کوهپایه به لحاظ سرویس‌های بهداشتی در وضعیت بسیار خوبی بود که آقای وزیر در تماس با متولیِ آن و با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از این موضوع تشکر کرد. در سایر موارد از جمله مجتمع‌ها یا واحدهای خدماتی بین راهی که مستقیماً تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فعالیت دارند، بازدیدهای دوره‌ای صورت می‌گیرد و اگر دارای مشکلاتی باشند برای رفع ضعف‌های موجود به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: در برخی موارد، اماکن مورد بحث که زیر مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیستند مانند مساجد، امامزاده‌ها و یا پارک‌هایی که بین شهرها وجود دارند که البته این موارد نیز در بازدیدِ آقای ضرغامی مورد توجه قرار گرفتند و نامناسب بودن وضعیت سرویس‌های بهداشتیِ برخی از آن‌ها به متولیان این مجموعه‌ها ابلاغ خواهد شد؛ اما در مورد بناهای تاریخی که زیر مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فعالیت می‌کنند از جمله مسجد جامع باید به موضوع اعتبارات اشاره کرد که امیدواریم در آینده با جذب اعتبارات و هماهنگی با سایر نهادهای متولی نسبت به مرمت و بهبود وضعیت آن اقدام کنیم.

ضعف مراکز اقامتی استان ازنظر تعداد تخت‌های مورد نیاز گردشگران

محققیان با اشاره به ضعف‌هایی که در مورد اسکان گردشگران داخلی و خارجی در اصفهان وجود دارد، گفت: کمبود اصلی و ضعفی که در مراکز اقامتی وجود دارد، تعداد تخت‌های مورد نیاز گردشگران است.

او با بیان اینکه تعداد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره برای گردشگران خارجی کافی نیست، گفت: تا آخر آذرماه یک هتل ۵ ستاره به مجموع هتل‌های ۵ ستاره استان اصفهان افزوده خواهد شد و هتلی که در مرکز اصفهان قرار دارد نیز در حال تکمیل است تا به مرحله بهره‌برداری برسد. در خیابان پاسداران نیز هتل ۵ ستاره دیگری در حال ساخت است. در کل، مشکل استان اصفهان در خصوص هتل‌های ۴ و ۵ ستاره رو به بهبود است.

محققیان در مورد مراکز اقامتی، رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی که از طرف مراکز گردشگری هماهنگ شده است، توضیح داد: راهنمایان، مسوول هماهنگ کردن تور با مراکز اقامتی و پذیرایی نیستند و دفاتر خدماتی و مسافرتی این مسوولیت را به عهده دارند. در شرح وظایف آژانس‌ها است که هماهنگی‌های لازم را با مراکز اقامتی و پذیرایی انجام دهند. معمولاً هر مرکز اقامتی و پذیرایی که سرویس مناسب‌تر و کامل‌تری ارائه دهد با آن‌ها قرارداد بسته می‌شود و بحث زد و بند خاصی در این زمینه وجود ندارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه اکثر گردشگران خارجی که به اصفهان سفر می‌کنند از کشورهای چین، روسیه و اوکراین هستند و در پاسخ به اینکه این گروه از گردشگران به لحاظ مالی ضعیف هستند و در نتیجه خرید صنایع دستی انجام نمی‌شود، گفت: ما برای ورود گردشگران اروپایی و ثروتمند مشکلی نداریم و حتی در فرودگاه نیز ویزای فرودگاهی صادر می‌کنیم و محدودیتی در این باره وجود ندارد، ولی با توجه به اینکه تبلیغات منفی علیه ایران زیاد است و مواردی که در کشور آن‌ها مطرح می‌شود مبنی بر ایران هراسی است این اتفاق انجام نمی‌شود.

او افزود: در حال حاضر بیشترین گردشگران ورودی به اصفهان مربوط به کشورهای چین و روسیه هستند که برای گردشگری سلامت و زیارتی به ایران و از جمله اصفهان مسافرت می‌کنند.

محققیان در خصوص این موضوع که راهنمایان گردشگری که بعضاً اطلاعات نادرستی از یک بنای تاریخی به گردشگران منتقل می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر آمار ۱۲۰۰ نفری از راهنمایان گردشگری در استان اصفهان وجود دارد، بسیاری از آن‌ها به کار خود مسلط هستند و کتاب‌های مختلفی نیز در این خصوص تألیف کرده‌اند و شاید یکی از بهترین کتاب‌هایی که در مورد گردشگری در اصفهان منتشر شده توسط راهنمایان گردشگری اصفهان انجام شده است. راهنمایان گردشگری اصفهان، تورهای ورودی به استان را تحویل می‌گیرند و حتی آن‌ها را به سراسر ایران هم می‌برند، البته بعضی از راهنمایان گردشگری هم هستند که اطلاعات کمتری دارند.