شیوع سکته قلبی بین بزرگسالان اصفهان 7/5درصد است

رامش حسین‌خانی  با بیان اینکه حدود ۳۷ درصد از مرگ و میرها در استان اصفهان به سبب بیماری‌های قلبی عروقی است، افزود: ۸۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی به‌دلیل سکته است.

وی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در مردان یک و نیم برابر زنان است، اظهار‌کرد: یکی از مهمترین دلایل این موضوع، کمتر مراجعه کردن مردان به مراکز بهداشتی و درمانی برای انجام مراقبت‌ها در مقایسه با زنان است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸ و قبل از همه گیری بیماری کووید-۱۹ حدود ۴۱ درصد از مرگ و میرها در استان اصفهان ناشی از بیماری های قلبی عروقی بود و در صدر جدول عوامل فوت قرار داشت، خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا، میزان مرگ و میرهای ناشی از کووید-۱۹ در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ افزایش یافت و سهم بیماری های قلبی عروقی به حدود ۳۰ درصد رسید اما این به معنی کاهش بیماری های قلبی عروقی نبود بلکه سهم کرونا در مرگ و میر بیشتر شد.

حسین‌خانی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از افرادی که در دوران کرونا به‌دلیل کووید-۱۹ فوت کردند به بیماری هایی مانند قلبی عروقی، دیابت و سرطان مبتلا بودند اما دلیل فوت آنها، کرونا ثبت می شد.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، گفت: این عوامل به ۲ دسته کلی تقسیم می شوند که درباره دسته اول که شامل سن، سابقه ژنتیکی و جنسیت است، نمی توان مداخله ای انجام داد.

وی توضیح داد: هرچه سن افراد بالاتر رود احتمال اینکه دچار سکته شوند بیشتر است، همچنین این موضوع به جنسیت مربوط است و در مردان مقداری بیشتر از زنان است،اما وقتی زنان به سن یائسگی می رسند نسبت آنها باهم برابر می شود.

حسین‌خانی درباره عوامل دسته دوم که موسوم به " رفتاری" هستند، گفت: اگر این عوامل کنترل شوند تا ۸۰ درصد می توان احتمال بروز سکته قلبی را کاهش داد.

مصرف نمک در اصفهان ۲ برابر استاندارد جهانی است

وی یکی از این عوامل را رژیم غذایی و مصرف نمک و چربی دانست و افزود: استاندارد میزان مصرف نمک پنج گرم در روز است اما این شاخص در استان اصفهان ۲ برابر استاندارد جهانی است.

وی با بیان اینکه برخی از مواد غذایی مانند انواع سُس و کنسروها نمک زیادی دارند و بهتر است کمتر مصرف شوند، تاکید کرد: لازم است صنایع مواد غذایی در این زمینه اصلاح شده و میزان نمک موجود در تولیدات آنها کاهش یابد.

مسوول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه مردم نباید از روغن های جامد استفاده کنند زیرا میزان چربی بدن را به شدت افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: بهترین روغن برای مصرف، زیتون، کلزا، آفتابگردان و ذرت است.

حسین‌خانی با بیان اینکه مصرف انواع سبزی و میوه نیز برای قلب مفید است، تصریح کرد: میوه را نباید به یک باره خورد بلکه بهتر است در طول روز آن را مصرف کرد.

وی یکی دیگر از عوامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی را کم تحرکی دانست و گفت: بر اساس استانداردهای جهانی افراد بزرگسال باید در هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط و افراد زیر ۱۸ سال روزی یک ساعت بازی و فعالیت بدنی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ۲ ساعت ورزش در طول هفته برای دانش آموزان بسیار کم است، افزود: لازم است آموزش و پرورش تدابیر بیشتری را برای افزایش تحرک دانش آموزان اتخاذ کند.

افزایش چاقی در بین نوجوانان، بسیار خطرناک است

حسین‌خانی با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان افزایش یافته است، تاکید کرد: این موضوع بسیار خطرناک است زیرا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون و سرطان را افزایش می دهد.

به گفته وی، حدود ۶۰ درصد از افراد بزرگسال و ۲۰ درصد از افراد زیر ۱۸ سال در استان اصفهان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وی دیگر عوامل خطر در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را استعمال دخانیات و قلیان و اضطراب عنوان و اضافه کرد: مردم باید بیاموزند که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند.

حسین‌خانی به سهم آلودگی هوا در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی اشاره و خاطرنشان کرد: حدود یک چهارم از سکته‌ها و بیماری های قلبی به گردن آلودگی هواست.

وی با بیان اینکه فشار خون، دیابت و چربی خون نیز از عوامل خطر در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند، به مردم توصیه کرد تا به مراکز بهداشت مراجعه کنند و هر سال غربالگری آنها در زمینه قند، چربی و فشار خون انجام شود.

وی با اشاره به برخی از طرح های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی، گفت: در این طرح ها مردم تحت غربالگری و مراقبت قرار می گیرند تا احتمال بروز این بیماری ها و سکته در آنها کاهش یابد.

امور بهداشتی و درمانی ۲۶ شهرستان(جز کاشان و آران و بیدگل) با بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.