به گزارش دنیای اقتصاد علی قاسم‌زاده روز نوزدهم مهرماه در نشست کارگروه سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کشور اظهار کرد: تمرکز شهرهای فرهنگی، ارتقای فرهنگ شهرنشینی است. در شهرهای فرهنگی نگاه ما برای حل مسائل شهری، فرهنگی است و طرح‌های شهری باید پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

او حل مسائل شهری به دست خود مردم و شاخص مشارکت‌ها را از  مهم‌ترین ویژگی‌های چنین شهرهایی دانست و افزود: شهر فرهنگی، شهری است که تک‌تک شهروندان آن احساس مشارکت می‌کنند، شهر را از خود می‌دانند و به آن احساس تعلق دارند. چنانکه در این شهرها دیگر نباید نگران اداره شهر باشیم.

شهردار اصفهان بابیان اینکه کاهش هزینه‌ها یکی از شاخص‌های کمتر دیده‌شده مشارکت است، اظهار کرد: مشارکت را نباید فقط با شاخص میزان درآمد سنجید، چراکه گاهی مشارکت به کاهش هزینه‌ها می‌انجامد؛ امر مهمی که در اصفهان به‌صورت محسوس تجربه کردیم. او با تاکید بر اینکه اولویت نخست مدیریت شهری اصفهان طی سال‌ها فرهنگ شهروندی بوده است، گفت: در این حوزه بسیار سرمایه‌گذاری کردیم، پاسخ هم گرفتیم، به‌عنوان‌مثال این حجم زیاد فضای سبز را خود مردم در شهر مراقبت می‌کنند که خراب نشود. قاسم‌زاده با اعلام اینکه در شهر اصفهان ۵۰۰ خانواده زباله صفر وجود دارد که زباله‌های خود را به محصول تبدیل می‌کنند و شهرداری مشتری آن محصولات است، گفت: ساختمان جهان‌نما که یک معضل ۱۵ ساله و بلاتکلیف بود، با سرمایه‌گذاری سه هزارمیلیاردی سرمایه‌گذار تبدیل به هتل پنج ستاره خواهد شد.

او ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین نشست‌هایی، اشتباهاتی که در تدوین لایحه سرمایه‌گذاری رخ‌داده است، رفع شود، زیرا به‌جای اینکه دست شهرداری‌ها را در مشارکت باز بگذارد، محدودیت ایجاد کرده است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در اصفهان شورای عالی مشارکت‌ها را با اختیار ترک تشریفات برای جذب سرمایه‌گذار داشتیم، اما ضوابط در این لایحه موجب می‌شود سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری به دیگر نقاط بروند، بنابراین امیدوارم خروجی این جلسه به نفع همه شهرها و کلان‌شهرها باشد تا شاهد گشایش فضا برای جلب سرمایه‌گذاران باشیم.