Khorami Moghadam Azade copy

 گزارش مهاجرت خصوصی هنلی و شرکا، کشورهایی را که افراد دارای ارزش خالص بالا از و به آن در 10 سال گذشته نقل مکان کرده‌اند، ردیابی کرده است. این نقشه پیش‌بینی‌های سال 2023 را نشان می‌دهد. افراد دارای ارزش خالص بالا همان‌طور که اشاره شد به افرادی اطلاق می‌شود که حداقل سرمایه نقدی آنها یک میلیون دلار آمریکا باشد. تقریباً 15 میلیون نفر از این قبیل در جهان وجود دارد.

کشورهایی که از میلیون‌دلاری‌ها استقبال می‌کنند

 10 کشوری که احتمالاً در سال 2023 میزبان بیشترین میلیونرها و میلیاردرها خواهند بود، در سرتاسر جهان پراکنده هستند و استرالیا رتبه اول خود را در سال جاری از امارات پس گرفته است. امارات و سنگاپور کشورهای دوم و سوم این رده‌بندی هستند و آمریکا، سوئیس، کانادا، یونان، فرانسه، پرتغال و نیوزیلند در رده‌های بعدی قرار دارند. جزئیات بیشتر را می‌توانید در جدول شماره یک ببینید. تنها دو کشور آسیایی در میان 10 کشور برتر قرار دارند و بقیه در اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه پراکنده شده‌اند. به‌رغم چالش‌های اقتصادی تاریخی، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 1200 نفر از گروه افراد با ارزش خالص بالا در یونان حضور داشته باشند. یکی از دلایل این امر می‌تواند برنامه ویزای طلایی این کشور باشد که در آن افراد ثروتمند می‌توانند به راحتی اقامت و در نهایت پاسپورت اتحادیه اروپا را با قیمت مناسب دریافت کنند- در حال حاضر حداقل هزینه سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات به ارزش 250 هزار یورو تمام چیزی است که لازم است انجام شود تا فرد بتواند به این کشور باستانی برود. بسیاری از مقاصد پیشرو میلیونرها به دلیل سطوح بالاتر آزادی اقتصادی، برای افراد ثروتمند جذاب هستند که باعث کاهش بار مالیاتی یا سهولت سرمایه‌گذاری می‌شود. سنگاپور که انتظار دارد 3200 میلیونر را جذب کند، از نظر اقتصادی آزادترین بازار جهان است.

کشورهایی که بیشترین میلیونرها را از دست می‌دهند

پیش‌بینی می‌شود چین در سال جاری 13 هزار و 500 نفر از گروه افراد با ارزش خالص بالا را از دست بدهد که بیش از دو برابر کشور دوم یعنی هند با آمار برآوردی شش هزار و 500 نفر است. رتبه سوم مربوط به بریتانیاست و بعد از آن روسیه، برزیل و هنگ‌کنگ قرار می‌گیرند. کره جنوبی، مکزیک، آفریقای جنوبی و ژاپن هم در رده‌های بعدی حضور دارند و جمع 10 کشوری هستند که بیشترین میلیونر را از دست خواهند داد که می‌توانید جزئیات بیشتر را در جدول شماره 2 ببینید. اما دلیل مهاجرت این افراد از کشورهای ذکرشده به دیگر مناطق دنیا چیست؟ در تعدادی از این کشورها، نهادهای نظارتی سختگیر و دولت‌های فاسد می‌توانند مانع از سهولت HNWIها در مدیریت پول خود شوند. در روسیه، بسیاری از افراد ثروتمند به دلیل جنگ در اوکراین با تعرفه‌های شخصی و محدودیت‌های تجاری از سوی کشورهای غربی مواجه هستند. سرکوب چین در هنگ‌کنگ آن را به مکانی کمتر جذاب برای تجارت تبدیل کرده است. سرانجام، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شده است که بسیاری از مشاغل و افراد، جابه‌جایی آسان نیروی کار، امور مالی و سرمایه‌گذاری را از دست بدهند که فعالیت در سراسر مرزهای اروپا را بدون مشکل می‌کرد. برخی از این کشورها ممکن است هنوز در حال اضافه کردن میلیونرها و میلیاردرهای داخلی باشند، اما از دست دادن هزاران HNWI به دلیل مهاجرت تاثیر اقتصادی قابل توجهی دارد. به‌طور کلی، میلیونرها به‌طور فزاینده‌ای در حال حرکت هستند. در 10 سال گزارش -با وجود کاهش در طول همه‌گیری- تعداد HNWIهایی که از کشورهای مبدأ خود دور می‌شوند، هر سال در حال افزایش است. به‌طوری که در سال 2003 تعداد افراد دارای ارزش خالص بالا که مهاجرت کردند حدود 51 هزار نفر بود که این رقم در سال 2022 به 84 هزار نفر رسید و برآورد آن برای سال 2023 نیز رقمی حدود 122 هزار نفر است. جزئیات بیشتر را می‌توانید در جدول شماره 3 ببینید. در دنیایی که از لحاظ ژئوپولیتیک شکننده اما به‌هم‌پیوسته‌تر است، دیدن شمار بالایی از میلیونرهایی که مهاجرت را انتخاب می‌کنند، جای تعجب نیست. در نتیجه، دولت‌ها به‌طور فزاینده‌ای در حال رقابت برای جذب قلب و ذهن نخبگان اقتصادی جهان به سمت خود هستند. وقتی صحبت از تعداد میلیونرهای ساکن به میان می‌آید، شهرهای ایالات‌متحده آمریکا و چین در میان 10 شهر ثروتمند برتر جهان غالب هستند، در حالی که تنها یک شهر اروپایی، یعنی لندن، در فهرست سال 2023 قرار گرفته است. در ادامه مروری بر این 10 شهر میلیونرپسند دنیا داریم.

نیویورک: اپل بزرگ، خانه 340 هزار میلیونر، 724 صد میلیونر و 58 میلیاردر است. این شهر مرکز مالی ایالات‌متحده آمریکا و ثروتمندترین شهر جهان با چندین معیار است. همچنین دو بورس بزرگ جهان از نظر ارزش بازار (NYSE و Nasdaq) در آن قرار دارند. این شهر شامل پنج ناحیه برانکس، بروکلین، منهتن، کوئینز و استاتن‌آیلند است و دارای برخی از منحصربه‌فردترین خیابان‌های مسکونی جهان، از جمله خیابان پنجم در منهتن است که قیمت آپارتمان‌های اصلی آن می‌تواند بیش از 27 هزار دلار در هر مترمربع باشد.

1 copy

توکیو: توکیو 290 هزار و 300 میلیونر مقیم، 250 صد میلیونر و 14 میلیاردر دارد. این شهر در مقایسه با شهرهای دیگر در فهرست 10 شهر برتر این گزارش، خانه تعداد نسبتاً کمی از میلیاردرهاست- این نشان می‌دهد که ثروت در توکیو به‌طور نسبتاً مساوی توزیع می‌شود و طبقات متوسط و میلیونرهای پایین‌تر بیشتر سرمایه شهر را کنترل می‌کنند. شرکت‌های بزرگ مستقر در توکیو عبارت‌اند از: هیتاچی، هوندا، میتسوبیشی، سافت‌بانک و سونی.

منطقه خلیج: منطقه خلیج، که شامل شهر سانفرانسیسکو و سیلیکون‌ولی است، محل زندگی 285 هزار میلیونر و همچنین 629 صد میلیونر و تعداد بالایی از میلیاردرها با 63 نفر است. اکثر شرکت‌های برتر فناوری جهان در منطقه خلیج مستقر هستند. از جمله ادوب، اپل، سیسکو، متا (فیسبوک)، گوگل (آلفابت)، اچ‌پی، اینتل، لینکدین، لیفت، نتفلیکس، پی‌پال، ایکس، اوبر، یاهو و زوم.

لندن: در سال 2000، لندن برترین شهر جهان از نظر میلیونرها بود، اما در طول 20 سال گذشته از این فهرست سقوط کرده است. با وجود این، لندن هنوز دارای برخی از منحصربه‌فردترین حومه‌های مسکونی جهان، از جمله بلگراویا، چلسی، همپستد، نایتزبریج، می‌فر، ریجنتز پارک و سنت جانز وود است. لندن 258 هزار میلیونر مقیم، 384 صد میلیونر و 36 میلیاردر دارد.

سنگاپور: سنگاپور به‌طور گسترده‌ای به عنوان دوستدار تجارت در جهان در نظر گرفته می‌شود و یکی از مقاصد اصلی برای مهاجران میلیونر است. طبق آخرین گزارش مهاجرت ثروت هلنی، تقریباً 2800 فرد با ارزش خالص در سال 2022 به آنجا نقل مکان کردند. سنگاپور در حال حاضر خانه 240 هزار و 100 میلیونر، 329 صد میلیونر و 27 میلیاردر است.

لس‌آنجلس: لس‌آنجلس، خانه 205 هزار و 400 میلیونر و همچنین 480 صد میلیونر و 42 میلیاردر است. ارقام این گزارش برای این منطقه شامل ثروتی است که در شهر لس‌آنجلس و همچنین بورلی هیلز و مالیبو در نزدیکی آن قرار دارد. صنایع عمده شامل سرگرمی، رسانه، املاک، خرده‌فروشی، فناوری و حمل‌ونقل است.

هنگ‌کنگ: هنگ‌کنگ محل زندگی 129 هزار و 500 میلیونر، 290 صد میلیونر و 32 میلیاردر است. به‌رغم رشد ضعیف در دهه گذشته، همچنان یکی از قطب‌های مالی برتر جهان است و بسیاری از ثروتمندترین تاجران آسیا هنوز در آنجا مستقر هستند. بازار سهام هنگ‌کنگ یکی از مهم‌ترین بورس‌های جهان است.

پکن: پکن دارای 128 هزار و 200 میلیونر مقیم، 354 صد میلیونر و 43 میلیاردر است. پایتخت رسمی چین، پکن، پایگاه بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است. جمعیت میلیاردر آن به ویژه زیاد است. تنها نیویورک و منطقه خلیج بر اساس این معیار رتبه بالاتری دارند.

شانگهای: شانگهای که عمدتاً به عنوان پایتخت مالی چین در نظر گرفته می‌شود، محل زندگی 127 هزار و 200 میلیونر، 332 صد میلیونر و 40 میلیاردر است. بورس شانگهای سومین بازار سهام بزرگ جهان از نظر ارزش بازار، پس از NYSE و Nasdaq است.

سیدنی: سیدنی با 126 هزار و 900 میلیونر مقیم، 184 میلیونر و 15 میلیاردر، خانه برخی از منحصربه‌فردترین حومه‌های مسکونی جهان از جمله Bellevue Hill، Darling Point، Mosman، Point Piper و Vaucluse است. این شهر در 20 سال گذشته رشد ثروت شدیدی را تجربه کرده و به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین شهرها در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. انتظار بر این است که این رشد ادامه یابد و سیدنی تا سال 2040 به جمع پنج شهر ثروتمند جهان بپیوندد. سریع‌ترین شهرهای در حال ‌رشد

شهرهای بزرگ زیر در یک دهه گذشته یعنی از سال 2012 تا 2022 رشد ثروت شدیدی را تجربه کرده‌اند که به تفکیک قاره، نگاه مختصری به آنها می‌اندازیم.

اروپا

موناکو: مسلماً بهترین پناهگاه امن در جهان برای ابرثروتمندان است. میانگین ثروت یک فرد ساکن در موناکو بیش از 10 میلیون دلار است و این شهر را در رتبه اول در جهان براساس ثروت سرانه قرار می‌دهد. این شهر همچنین گران‌ترین شهر جهان است و قیمت آپارتمان تقریباً بیش از 35 هزار دلار در هر مترمربع است.

ورشو: قطب مالی و اقتصادی لهستان است. بخش‌های با رشد سریع در این شهر شامل خدمات مالی، املاک و مستغلات و فناوری می‌شود.

دوبلین: دوبلین که مقر اروپایی بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان است، در 20 سال گذشته شاهد رشد ثروت شدید بوده است.

آمریکا

اسکاتسدیل: جواهری است که در تاج مترو بزرگ فینیکس قرار دارد. اسکاتسدیل محل تعداد فزاینده‌ای از املاک منحصربه‌فرد است و تعداد زیادی از کارآفرینان فناوری از کالیفرنیا و همچنین بازنشستگان ثروتمند را به خود جذب می‌کند.

آستین: با بخش فناوری که به سرعت در حال رشد است، «سیلیکون‌ولی» نامیده شده است. چندین شرکت بزرگ فناوری در چند سال گذشته دفتر مرکزی خود را به آستین منتقل کرده‌اند که مهم‌ترین آنها تسلا و اوراکل است. بازار مسکونی درجه یک در شهر نیز به سرعت در حال ‌رشد بوده است.

وست پالم بیچ: یک کانون محبوب بازنشستگی برای میلیونرهای ساحل شرقی از شهرهایی مانند بوستون، نیویورک و فیلادلفیاست. علاوه ‌بر این، بسیاری از افراد ثروتمند ترجیح می‌دهند از راه دور در منطقه (پس از کووید) به ویژه افرادی که در بخش مدیریت صندوق هستند، کار کنند.

گرینویچ و دارین: این شهرهای همسایه در ساحل طلایی کنکنیکات در حال تبدیل‌ شدن به مکان‌های محبوب زندگی برای مدیران صندوق، بانکداران سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داران ثروتمند هستند. هر دو شهر نسبتاً امن هستند که با مدارس خوب و خانه‌های مسکونی بزرگ، مکان‌های مناسبی برای زندگی کردن خانواده‌ها هستند. به‌علاوه، مالیات در آنجا به‌طور قابل‌توجهی کمتر از شهر نیویورک است.

خاورمیانه و شمال آفریقا

دوبی: وضعیت پناهگاه امن و نرخ‌های مالیاتی پایین آن، آن را به جاذبه‌ای برای مهاجرت میلیونرها از سراسر جهان تبدیل کرده است. تنها در سال 2022 تقریباً 3500 فرد با ارزش خالص به این شهر نقل مکان کردند.

مراکش: یک کانون بازنشستگی برای افراد با ارزش خالص مراکشی و اروپایی که به‌طور فزاینده‌ای بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. مراکش همچنین محل شکوفایی بخش املاک و هتل‌های لوکس است.

کیگالی: مرکز اقتصادی و مرکز فناوری و مالی در حال رشد کشور روآنداست. قابل توجه است که روآندا سریع‌ترین بازار آفریقا در دهه گذشته در حال رشد، هم از نظر رشد میلیونرها و هم از نظر رشد ثروت کلی بوده است.

آسیا و اقیانوسیه

شنژن: پایتخت فناوری پیشرفته چین و محل استقرار بورس اوراق بهادار شنژن است که ششمین بازار سهام بزرگ جهان از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود. چندین غول فناوری جهانی از جمله هوآوی، تنسنت و ZTE در این شهر مستقر هستند.

بنگالور: همچنین به عنوان «باغ شهر» و «سیلیکون‌ولی هند» شناخته می‌شود. بنگالور دارای بخش فناوری پررونقی است.

هانگژو: این شهر که عمدتاً به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای چین شناخته می‌شود، به خاطر معماری و باغ‌هایش بسیار معروف است. این امر افراد با ارزش خالص بالا را برای زندگی و بازنشستگی به شهر جذب می‌کند. شرکت رسانه‌ای و خرده‌فروشی علی‌بابا و همچنین Ant Group و NetEase در آنجا مستقر هستند.

هوشی‌مین: این شهر که قبلاً با نام سایگون شناخته می‌شد، به عنوان کانون بزرگ بعدی میلیونرهای آسیا در حال ظهور است. بخش‌هایی که به سرعت در حال گسترش هستند شامل خدمات مالی، منسوجات، فناوری، الکترونیک، مخابرات، مواد شیمیایی و گردشگری است.

2 copy