۵۶۲ اقدام مرمتی برای حفظ بناهای تاریخی اصفهان

حمیدرضا محققیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: اقدامات مرمتی در سطح بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی توسط اداره کل، بخش خصوصی یا با مشارکت اداره کل و دستگاه های اجرایی استان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد؛ از این تعداد ۱۵۴ اقدام مرمتی صرفا توسط اداره کل، ۳۳۴ مورد توسط بخش غیردولتی و ۴۵ مورد بصورت مشترک توسط اداره کل و دستگاه‌های اجرایی استان انجام شده است.

محققیان ادامه داد: در یکسال گذشته ۱۲ کارگاه مرمتی در پایگاه‌های جهانی و ملی استان دایر شده است که از جمله آنها می‌توان به مرمت گُنبدهای مساجد شیخ لطف‌الله و جامع عباسی، تزیینات عالی قاپو، بخش‌هایی از بنای مسجد جامع عتیق، باغ موزه فین، کاخ چهلستون، بافت ابیانه، بافت زواره و قسمت‌های از بدنه های میدان نقش جهان اشاره کرد. مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان یادآور شد: علاوه بر اقدامات مرمتی، در مدت یاد شده ۲۹ کاوش و مطالعه برای شناسایی محوطه‌های باستانی جدید نیز در سطح استان انجام شده است. وی مرمت و احیاء عمارت هنر و پیشه(انقلاب) بعنوان ساختمان اداری و نمایشگاهی اداره کل و مرمت گُنبد مدرسه چهارباغ با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد را از شاخص‌ترین اقدامات انجام یافته در حوزه مرمت و حفاظت بناهای تاریخ استان اعلام کرد.

چالش‌های پیش‌ِرو در حفظ آثار تاریخی اصفهان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان همچنین گفت: بحران‌های زیست محیطی، ناپایداری اعتبارات تخصیصی، دشواری‌های موجود در انتخاب پیمانکاران از مهمترین چالش‌های پیش روی این اداره کل است. محققیان ادامه داد: بحران‌های زیست محیطی رو به افزایش در استان مانند خشکسالی، خشکی زاینده‌رود، فرونشست زمین، آلودگی هوا و ریزگردهاست که در بلندمدت اثرات مُخربی روی آثار تاریخی خواهد داشت و مهمترین چالش‍های پیش‌ِرو در راه حفظ میراث‌ فرهنگی و بناهای تاریخی استان است. وی تصریح کرد: تخصیص اعتبار برای مطالعه و بررسی میزان و شدت اثرپذیری بناها و بافت‌های تاریخی استان از پدیده‌ها و بحران‌های زیست محیطی ضروریست.

وی اظهار‌کرد: ناپایداری اعتبارات تخصیصی و مشکلات استان در هزینه‌کرد اعتبارات با توجه به مسائلی مانند پیش بینی نشدن موعد پایان سال مالی، دشواری‌های موجود در انتخاب پیمانکاران با توجه به بی‌علاقگی آنها به شرکت در مُناقصات بدلیل پایین بودن قیمت‌ها در فهرست بها از دیگر مشکلات این اداره کل در حفظ و مرمت آثار تاریخی اصفهان است. محققیان خاطرنشان کرد: ازکارافتادگی، فوت یا مهاجرت استادکاران و پیمانکاران کارآزموده در حوزه میراث فرهنگی و کمبود افراد متخصص برای مرمت آثار نفیس ملی و آثار معماری شاخص استان، دیگر چالش پیش روی این اداره کل در حفظ میراث گذشتگان این خطه تاریخی و فرهنگی است.

۵۶۲ اقدام مرمتی برای حفظ بناهای تاریخی اصفهان انجام شد

به گزارش ایرنا، استان اصفهان بعنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و ۱۶ اثر به ثبت جهانی رسیده است.آثار جهانی این استان شامل میدان امام اصفهان(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان، مسجد جامع و سه قنات و کاروانسراهای نوشیروان (اصفهان)، گز (گز)، امین آباد (شهرضا)، مرنجاب(آران و بیدگل)، نیستانک (نایین)، کوهپایه(کوهپایه)، گَبرآباد(قمصر)، مهیار (شهرضا) و شیخعلی‌خان (شاهین شهر) است.