سالمندی؛ واقعیت طبیعیِ  امروز و فردا

برای توسعه جامعه استفاده کرد، بااین‌حال به دلایلی اکنون نرخ سالمندی رو به افزایش است، مثلا افزایش امید به زندگی و اضافه شدن کسانی که در دهه چهل و پنجاه قرن خورشیدی متولدشده‌اند و البته  موج دومی که در سال‌های آینده با ورود دهه شصتی‌های پرشمار به سنین سالمندی رخ خواهد داد، جدای از اهمیت توجه جدی به نرخ رشد جمعیت و تلاش برای تعادل بخشی به نرخ جایگزینی نفوس، نباید فراموش کرد که درهرصورت سالمندان امروز و کسانی که در نوبت سالمندی قرار دارند، قرار نیست جایی بروند و باید در برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات آینده‌پژوهی، مسائل و چالش‌های آن‌ها بررسی شود، در اینجا به برخی از چالش‌های مهم سالمندان می‌پردازیم که می‌توان برای کمک به رفع آن‌ها تلاش بیشتری کرد.

ناامنی مالی

درحالی‌که ما بیشتر زندگی می‌کنیم، متاسفانه دنیای اشتغال و بازنشستگی با سرعت یکسانی تکامل پیدا نکرده است. بسیاری از افراد مسن قادر هستند و بیش‌ازحد مایل به کار در سن استاندارد بازنشستگی هستند، اما فرصت‌ها وجود ندارد.

علاوه بر این، مدیریت امور مالی روزانه و برنامه‌ریزی برای زندگی بعدی می‌تواند برای نسل‌های قدیمی چالش‌برانگیز باشد، زیرا اکنون کارهای زیادی به‌صورت آنلاین یا از راه دور انجام می‌شود. این همچنین می‌تواند آن‌ها را در برابر کلاه‌برداری و کلاه‌برداری آسیب‌پذیرتر کند.

مشکل در انجام کارهای روزمره و تحرک

تحرک و مهارت افراد با افزایش سن به‌طور طبیعی کاهش می‌یابد، که انجام کارهای روزمره را دشوارتر می‌کند. این امر می‌تواند به‌تدریج باعث شود که افراد از خود مراقبت کنند و از اجتماعی بودن، پیگیری علایق یا شرکت در فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برند جلوگیری می‌کند. حمایت بیشتری لازم است تا افراد مسن نه‌تنها بتوانند از طریق محصولات و برنامه‌هایی که بر ایمنی، تعادل، تناسب‌اندام و تحرک تمرکز دارند، به‌طور مستقل زندگی کنند، بلکه همچنین اطمینان حاصل شود که آن‌ها می‌توانند به‌عنوان یک فرد به پیشرفت خود ادامه دهند.

دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی

مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند برای افراد مسن پیچیده و ازهم‌گسیخته باشد، به‌ویژه برای کسانی که با شرایط طولانی‌مدت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این مراقبت به متخصصان و کلینیک‌های مختلف پزشکی نیاز دارد تا تحویل دارو و سایر انواع مراقبت‌ها را هماهنگ کنند.

افسردگی

افسردگی یک اختلال خلقی جدی است که بر نحوه تصمیم‌گیری، رفتار و افکار تأثیر زیادی دارد. اگرچه اختلال ذهنی جزو بیماری‌های شایع  در سالمندان است اما بیشتر افراد سال‌خورده باوجود ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات جسمی از زندگی خود رضایت خاطر دارند. در این میان سالمندانی که در جوانی به افسردگی مبتلا بوده‌اند نسبت به سایرین بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.

پارکینسون

ابتدا باید ببینیم بیماری پارکینسون چیست؟ چرا افراد دچار بیماری پارکینسون می‌شوند و علل این بیماری چیست؟در بیماری پارکینسون، سلول‌های عصبی خاص (نورون‌ها) در مغز به‌تدریج تجزیه می‌شوند یا می‌میرند. بسیاری از علائم به دلیل از دست دادن نورون‌هایی است که یک پیام‌رسان شیمیایی در مغز شما به نام دوپامین تولید می‌کنند. هنگامی‌که سطح دوپامین کاهش می‌یابد، باعث فعالیت غیرمعمول مغز می‌شود که منجر به اختلال درحرکت و سایر علائم بیماری پارکینسون می‌شود.

در هرسال میلیون‌های انسان به علت سقوط از ارتفاع صدمه می‌بینند، این موضوع برای افراد سالمند بسیار بیشتر و خطرناک‌تر است. بنابراین یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات سالمندان این خطرات احتمالی است.

چالش با تکنولوژی روز

با توجه به بروز شدن هرروزه  تکنولوژی و وارد شدن آن به کوچک‌ترین بخش‌های زندگی روزمره، این مورد یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین چالش‌های دوران سالمندی است. به‌عنوان‌مثال با توجه به اینترنتی شدن و اتوماسیون سیستم‌های پرداخت بانکی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سالمندان پرداخت قبوض تلفن، برق و … است.