بخت بلند کارخانه چهارمحالی

 نگاه بومی راهگشای توسعه بهتر

بهبود زیر ساخت های تولید یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند زمینه توسعه صنعتی و اقتصادی را برای هر کشور فراهم کند. از این رو همیشه برای دولت ها به خصوص دولت هایی که در کشورهای در حال توسعه بر سرکار هستند اولویت دارد که به بهبود و ارتقا بسترهای توسعه اقتصادی در کشورهای خود بپردازند تا از این رهگذر ضمن بهبود وضعیت اقتصادی و دسترسی مردم به مواهب توسعه اعم از کالاها و خدمات، بهبود سایر شاخص های رشد فرعی و جمعی را نیز میسر کنند. در این میان اما شرایط همه کشورها با هم برابر نیست. در حالی که به واسطه بهبود استانداردهای حکمرانی نیل به هدف توسعه یافتگی و جذب سرمایه در همه بخش های اقتصاد به یک هدف همه پسند در میان کشورها بدل شده با این وجود شرایطی که کشورها در آن برای توسعه برنامه ریزی می کنند از منطقه ای به منطقه دیگر و از بستر فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. همین امر سبب شده تا با افزوده شدن مزیت نسبی بر اهداف اقتصادی حکومت ها و همه کشورها در روش های به کار گرفته شده برای پیشرفت با هم متفاوت باشند.

 نجات خودروسازی با صنعتگر داخلی

در ایران اما علاوه بر همه اینها، مشکلات ناشی از تحریم های مختلف سبب شده تا برنامه های صنعتی در موسسات اقتصادی و البته دولت های مختلف به مانند بسیاری از کشورها نباشد. در ایران محدودیت های ناشی از فقدان رابطه با شبکه بانکداری بین المللی در کنار در دسترس نبودن تعداد زیادی از کالاها برای تولیدکنندگان ایرانی سبب شده تا در بسیاری از موارد تولیدکنندگان داخلی در صدد رفع کمبودهای کشور برآیند. از این رو در سال های اخیر تلاش های بیشماری شده تا برای نیازهای صنعتی ایران از داخل همین مرز و بوم چاره داخلی اندیشده شود.

بنابراین طبیعی است که حالا با گذر چنددهه از شروع تحریم ها و همچنین آغاز تلاش های داخلی سازی شاهد تنوع گسترده در بسیاری از تولیدات به خصوص در کالاهای واسطه و مواد اولیه تولید شده صنعتگران ایرانی باشیم. یکی از این کالاها ورق خودرو است که تا همین چند سال قبل از خارج از ایران تامین می شد و فقدان آن حتی به طور موقت می توانست صنعت خودروی کشور را با دارا بودن چندصد هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم به ورطه نابودی ببرد.

این در حالی است که حالا نه تنها از این بابت هیچ ریسکی صنعت خودروی ایران را تهدید نمی کند بلکه با رفع نیازی داخلی شرکت تولید ورق خودروی چهارمحال بختیاری تکنولوژی این محصول مهم فولادی را برای ایران داخلی سازی کند.  

 پاس گل چهارمحال به تداوم تولید

اما اهمیت شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در چیست و چرا این شرکت کمتر شناخته شده برای عموم مردم، نقش مهمی در سال های اخیر ایفا کرده است؟ جواب این سوال را می توان با نقل قولی که در روزهای گذشته و در حاشیه آیین کلنگ زنی خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ این شرکت از زبان وزیر صمت مطرح شد، ارائه داد. عباس علی آبادی در این باره گفت: اگر طرح‌های اقتصادی با ارزش افزوده مناسب وجود دارد، نباید در اجرای آن‌ها درنگ کرد. با توجه به نیاز کشور و نقش شرکت ورق خودرو در تامین ورق‌های گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی، کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری باید ۲۴ ساعته کار کند و مواد اولیه مورد نیاز آن به ویژه ورق فول هارد به صورت تضمینی تامین شود.

با نگاهی به همین گفته ها می توان فهمید که این زیرمجموعه استراتژیک فولاد مبارکه چه نقش مهمی در تامین مایحتاج صنایع کشور دارد. همچنین تاکید وزیر صمت بر لزوم تضمین تامین نیازها و مواد اولیه مورد نیاز شرکت نشان می دهد که این جایگاه استراتژیک همان طور که در ابتدای این گزارش به آن اشاره شد تا چه اندازه می تواند در تداوم گردیدن چرخ صنعت ایران موثر باشد.

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری که عنوان صادرکننده نمونه استان در سال ۱۴۰۱ را داراست، در سال گذشته توانسته ضمن رفع نیاز داخل رکود خوبی را در ارزآوری برای کشور در سال مالی گذشته به دست آورد. ثبت چنین دستاوردی برای این زیرمجموعه شرکت فولاد مبارک اصفهان از آن جهت حائز اهمیت است که صادرات ۱۶ هزار تن محصول این شرکت و ارزآوری برای اقتصاد ایران آن هم در شرایطی که با وجود تحریم ها در تنگنای ارزی قرار دارد می تواند در صورت تداوم این مسیر و تعمیق آن مفری جدید برای اقتصاد کشور در شرایط تحریمی باشد.

حالا با این اوصاف شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در شرایطی چهاردهمین سال از آغاز فعالیت خود را سپری می کند که با توجه ویژه دولت به عملکرد این شرکت و نیاز ویژه به تولیدات آن می تواند به رشد روزافزون و تولید و درآمد زایی این واحد مهم تولید امیدوار بود.

 دارایی موفق فولاد مبارکه

در خصوص اهمیت طرح مذکور آنچه که بیش از هرچیزی اهمیت دارد این است که اگر واحد دوم تولید شرکت در زمانبندی سه ساله به بهره برداری برسد می توان انتظار داشت که با رسیدن میزان تولید ورق گالوانیزه به خصوص برای صنعت خودرو ظرفیت تولید شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری از ۴۵۰ هزار تن فعلی به ۸۵۰ هزار تن برسد که خبری خوب برای صنعت لوزم خانگی کشور نیز هست. این خبر نه تنها برای صنایع وابسته بلکه برای شرکت بالادستی شرکت تولید ورق خودروی چهار محال بختیاری، یعنی فولاد مبارکه نیز دستاوردی مهم است، چون می تواند  روند فعلی سودآوری آن را افزایش دهد. بررسی رشد سودآوری این بنگاه تولیدی حکایت از آن دارد که با افزایش تولید از ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تنی کنونی می تواند انتظار داشت که روند صعودی سودسازی کارخانه در سال های اخیر با سرعت بیشتری افزایش یابد و این شرکت همانطور که اکنون نیز هست برای سال های متمادی در فهرست سرمایه گذاری ها موفق فولاد مبارکه باقی بماند.