بیمه امید بازنشستگی؛ بیمه‌ای برای امید به بازنشستگی

این شرکت محصول جدیدی با عنوان «بیمه امید بازنشستگی» طراحی کرده که در چند ماه کارشناسی شده که در نهایت در بهمن‌ماه سال گذشته موفق به اخذ تاییدیه و مجوز نهاد ناظر شده است.

برای توضیح بیشتر در این خصوص گفت‌وگویی با محمد حیدری مدیرعامل بیمه کارآفرین انجام داده‌ایم که در پی می‌آید:

 جناب آقای حیدری ابتدا آماری از وضعیت مالی شرکت بیمه کارآفرین از لحاظ تولید حق بیمه، خسارات پرداختی، ترکیب پرتفوی و  تحقق  بخشی از سود پیش‌بینی شده  را بفرمایید.

در هشت ماهه سال‌جاری منتهی به ۳۰/ ۸/ ۱۴۰۲ با فروش ۳۲.۰۷۸ میلیارد ریالی بیمه‌نامه نسبت رشد حق بیمه نسبت به ۸ ماهه سال ۱۴۰۱، ۵۰ درصد بوده این رشد با توجه به اینکه این شرکت بر اصل رعایت توازن پرتفوی و حفظ ساختار ترکیب پرتفوی، به عنوان یک اصل محوری تاکید موکد دارد و فروش نیز بر این اساس برنامه‌ریزی می‌شود. این رشد متناسب با برنامه شرکت قابل تبدیل است در این هشت ماهه ۴۵ درصد پرتفوی شرکت بیمه‌های زندگی و ۱۵ درصد درمان، ۱۱ درصد بیمه انرژی و ۱۸ درصد بیمه مسوولیت و ۷ درصد به بیمه شخص ثالث و ۱۴ درصد سایر رشته‌های بیمه است. البته سهم درمان از پیش‌بینی برنامه که ۱۰ درصد که انحراف داریم که تا پایان سال کنترل خواهد شد.

نسبت خسارت در بخش بیمه‌های زندگی ۵۶ درصد که مهم‌ترین عامل آن، برداشت از سرمایه توسط بیمه‌گذاران محترم صورت گرفته که البته اثر سود و زیانی برای شرکت ندارد و در بخش غیرزندگی نسبت خسارت ۳۷ درصد و نسبت خسارت کل ۴۵ درصد است خوشبتانه مطابق با پیش‌بینی برنامه سالانه شرکت است.

- تحقق سود شرکت طبق صورت مالی شش ماهه حسابرسی شده مبلغ ۳.۱۶۰ میلیارد ریال است که خوشبختانه از برنامه پیش‌بینی شده ۲۶ درصد پیش هستیم.

 آقای حیدری بیمه کارآفرین در عرضه بیمه‌های زندگی پیشگام بود.  با توجه به چالش صندوق‌های بازنشستگی، آیا صنعت بیمه بازرگانی و به طور مشخص کارآفرین توان اجرای بیمه‌های مکمل بازنشستگی را دارند و لطفا از وضعیت این رشته در پرتفوی شرکت با ذکر آمار توضیح دهید ؟

امروزه بیمه تکمیلی بازنشستگی سازمان‌های پایه مانند سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌های بازنشستگی از طرف یک نیاز مبرم جامعه است  و از طرفی یک فرصت طلایی برای شرکت‌های بیمه بازرگانی با این نگرش از دو سال قبل در بیمه کارآفرین یک تیم مطالعاتی تشکیل شده و وضعیت و چگونگی صندوق‌های بازنشستگی بررسی شد و محصول طراحی شد، حداکثر همخوانی و نزدیکی با مفاهیم و شرایط صندوق‌های بازنشستگی را داشته باشد و از طرفی با  توجه به بلندمدت بودن آن حالت انعطاف و تطبیق با شرایط  تورمی جامعه را داشته باشد که این موضوع منجر به تولید محصول جدیدی تحت عنوان «بیمه امید بازنشستگی» شد که چند ماه صرف کارشناسی و اخذ مجوز از نهاد ناظر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد که در نهایت در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ این محصول موفق به اخذ تاییدیه و مجوز نهاد ناظر شده برای پیاده‌سازی محصول، انتخاب شرکت پیمانکار نرم‌افزاری و برنامه‌ریزی طولانی شد، علی‌النهایه خوشبختانه حدودا ۱۵روز قبل این محصول رونمایی و برای عرضه آماده شده است که طی ده روز گذشته خوشبختانه ۱۳۰ میلیارد ریال حق بیمه وصولی بابت حدود ۲۵۰۰ فقره بیمه‌نامه اتفاق افتاد.

البته برای عرضه گسترده محصول، نیاز به برگزاری دوره‌های معرفی محصول برای نمایندگان و کارگزاران داریم که در حال انجام است و همچنین نرم‌افزار نیاز به تکمیل و توسعه دارد که امیدواریم تا پایان سال‌جاری کامل شود.

 آیا شرکت بیمه کارآفرین برنامه افزایش سرمایه دارد تا در توزیع بیمه‌های مکمل بازنشستگی درصورت اجرا سهم قابل توجهی داشته باشد؟

سرمایه شرکت در حال حاضر ۱.۲۰۰ میلیارد تومان است که تصویب هیات مدیره مقرر شده از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه‌ای به ۱.۵۰۰ میلیارد تومان ارتقا یابد که در مراحل انجام است که قطعا قبل از پایان سال نهایی خواهد شد.

 از مشتری مداری و ساماندهی شبکه فروش بگویید. با توجه به اتفاقات و اعتراضات شبکه نمایندگی و کارگزاری کل صنعت بیمه در سال گذشته بیمه کارآفرین چه اقداماتی انجام داد؟

یکی از مولفه‌های اصلی و کلیدی موفقیت شرکت برخورداری از شبکه فروش حرفه‌ای، کاربلد و با شخصیت بیمه کارآفرین است. شرکت به این موضوع  نگاه ویژه‌ای دارد به امر آموزش که توسط خود شبکه انجام می‌شود و ایجاد بسترهای مناسب الکترونیکی برای کسب و کار شبکه فروش، در این ارتباط سامانه‌های متعددی طراحی و اجرایی شده است که شبکه فروش بتواند با روش‌های ساده نسبت به عرضه محصول و صدور بیمه‌نامه اقدام کند.

 شنیده‌هایی از اصلاح قانون بیمه‌گری و تاسیس بیمه مرکزی منتشر شده و موافقانی هم در صنعت بیمه دارد. ضرورت این اصلاحات چیست؟ آیا چالش‌های قانون بیمه‌گری شناسایی و احصا شده؟ بازنگری مصوبات شورای عالی بیمه  کافی نیست؟

به فهم دانش فردی خودم، قانون بیمه اگرچه مصوب سال ۱۳۱۶ است ولی بسیار جامع و مانع است. علی‌ایحال ابتدا باید فکر کرد، نقص یا کمبود قانون چیست؟ و هرگونه اصلاح احتمالی با چه هدفی می‌خواهد صورت گیرد؟ آیا چالش‌ها احصا شدند؟ آیا برای حل آنها نیاز به اصلاح قانون بیمه داریم؟ آیا مصوبات شورای عالی بیمه و اختیارات نهاد ناظر کفایت حل موضوع را نمی‌کند؟ و ده‌ها پرسش دیگر در مجموع ضمن احترام به نظر تمام متولیان موضوع و کارشناسان محترم، از نظر شخصی بنده قانون موجود کامل و بی‌نقص است. حداقل اولویت برای توسعه امر بیمه، اصلاح قانون نیست.