حل مشکل بازنشستگان با بیمه‌های مکمل

 حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمام پیش گفته‌های وی به عرصه ظهور رسیده است برای پیگیری دلایل این پیش بینی و راهکارهای جبران این مو ضوع با معصوم ضمیری مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد  به گفت و گو نشسته ایم:

 با توجه به چالش صندوق‌های بازنشستگی ،آیا صنعت بیمه بازرگانی توان اجرای بیمه‌های مکمل بازنشستگی را دارند ؟

این سئوال به دو بخش قابل تقسیم است.  اول این که چرا صندوق‌های بازنشستگی دچار چالش‌هایی شدند ؟ آیا علل این موضوع بررسی وتحلیل شده است ؟

این دلایل قابل بررسی و تحلیل هستند و می‌توان  بخشی از آن را مربوط به عدم دقت در محاسبات مربوط به ذخیره لازم برای تعهدات دانست . بخش دوم عدم بازدهی سرمایه گذاری‌های صندوق هاست . چرا  در مقایسه با سایر سرمایه گذاری‌هایی که در بخش‌های مختلف وجود داشته ، عایدی کمتری داشته است ؟ که در جای خود قابل بررسی است. بخشی نیز عدم پرداخت بدهی‌های دولت به این صندوق‌ها است که به موقع پرداخت نشده و امکان سرمایه گذاری مولد برای آن‌ها فراهم نشده است .

اما به هر حال صندوق‌های بازنشستگی یک پوشش‌های پایه را به جامعه ارائه می‌کنند. که اگر بپذیریم ، درآمد یک شخص در زمان بازنشستگی به طور طبیعی نسبت به زمانی که اشتغال دارد ، مبالغ دریافتی از این صندوق‌های بازنشستگی پایه  کاهش پیدا می‌کند.

 به هر حال  در تمام دنیا شرکت‌های بیمه بازرگانی جدای از آن پوشش‌های پایه نقش خود را در مستمری‌ها و بازنشستگی‌های مکمل ارائه می‌کنند. به عبارت دیگر به کسانی که در حال اشتغال هستند می‌گویند شما برای ایام بازنشستگی می‌توانید بیمه‌هایی را از بیمه‌های بازرگانی و صنعت بیمه خریداری کنید زیرا در زمان بازنشستگی به شما کمک خواهد کرد علاوه بر دریافتی بازنشستگی پایه، مبلغ دیگری  از شرکت‌های بیمه بازرگانی دریافت کنید  تا توان تطبیق هزینه‌های جاری با درآمد را داشته باشید و مشکلی دراین زمینه فراهم نشود .

این امر در بسیاری از کشورها اجرا  شده و ما نیز  اجرای این طرح  را آغاز کرده‌ایم و در کنار صندوق‌های بازنشستگی پایه، طرح بیمه‌های بازنشستگی مکمل را به هموطنان ارائه داده‌ایم.

 آیا این طرح با تکمیلی درمان قابل مقایسه است ؟

می تواند با بیمه‌های تکمیلی درمان قابل مقایسه شود. همچنان که درحال حاضر پوشش‌های درمانی پایه ، پاسخ گوی بسیاری از هزینه‌های درمانی مردم را نمی‌دهد، متقاضیان می‌توانند از پوشش‌های تکمیلی شرکت‌های بیمه استفاده  و در بازنشستگی هم همانند بیمه‌های درمان تکمیلی از مزایای بیمه‌های بازنشستگی استفاده و با خرید بیمه نامه برای ایام یاد شده  برنامه ریزی صحیحی  داشته باشند.

 شنیده‌هایی از اصلاح قانون بیمه گری و تاسیس بیمه مرکزی منتشر شده و موافقانی هم در صنعت بیمه دارد . ضرورت این اصلاحات چیست ؟ آیا چالش‌های قانون بیمه گری شناسایی و احصا شده است ؟ مصوبات شورای عالی بیمه کافی نیست ؟   

به نظر می‌رسد قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه گری مورد توجه مسوولان ذیربط قرار گرفته و در وزارت امور اقتصادی و دارائی  و بیمه مرکزی ایران نگاه اصلاحی نسبت به آن وجود دارد و تصمیم بر این است که بررسی‌های لازم انجام و در صورت ضرورت اصلاحات لازم پیشنهاد شود.

اعتقاد دارم که قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه گری بتواند  ظرفیت کامل و کافی را با توجه به شرایط فعلی کشور در اختیار صنعت بیمه قرار  دهد. به عبارت دیگر امکاناتی که در قانون تصویب بیمه مرکزی به ویژه اختیاراتی که به صورت اختصاصی برای شورای عالی بیمه در نظر گرفته شده می‌تواند مشکلات احتمالی موجود را در بازار بیمه کشور به طور کامل حل و فصل کند . اما به هر حال اعتقاد دارم اصلاح قوانین در شرایط غیرعادی اقتصادی یا شرایط غیرعادی موجود در بازار کار صحیحی  نیست.

به هر روی با ذهنیت حاضر می‌خواهیم اصلاحاتی را انجام دهیم. معمولاً در بسیاری از کشورها اصلاح قوانین پایه‌ای مانند قانون تأسیس بیمه مرکزی، قانون بیمه، قانون بیمه گری  در یک شرایط نرمال   اقتصادی و اجتماعی جامعه و  با دقت کافی و  با ملاحظه شرایط عادی و بلند مدت قوانین تصویب  می‌کنند. معمولاً قوانینی که در برهه‌هایی  مانند وضعیت فعلی کشور ما که از نظر اقتصادی، اقتصاد بلند مدت نیست و تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه‌ای ، نیز قرار دارد ، تصمیم کاملی نمی‌تواند باشد . در این شرایط پرداختن به اصلاح مقررات پایه مثل قانون تأسیس بیمه مرکزی توصیه نمی‌شود . البته فکر می‌کنم مسوولان  ذیربط حتماً به این موضوع توجه داشته یا خواهند داشت و با ملاحظات لازم اگر ضرورت داشت نسبت به اصلاح قانون تأسیس بیمه مرکزی اقدام خواهند کرد.

 آیا این اصلاحات در راستای استقلال بیمه مرکزی انجام می‌شود ؟

  یکی از مسائل مهمی که در قانون تأسیس باید به آن پرداخت شود چگونگی استقلال بیمه مرکزی است. آیا بیمه مرکزی به عنوان یک مرکز مقنن و ناظر برای صنعت بیمه دارای استقلال کافی برای ایفای نقش خود هست یا نیست؟ به نظر من قانون قبلی این مورد را پیش بینی کرده بود و بیمه مرکزی استقلال لازم را داشته و دارد. هر چند ما در اجرا، بنا به ضرورت‌هایی که احتمالاً وجود داشته در بسیاری از موارد این استقلال را خدشه دار کردیم که می‌شود در جای خود به آن پرداخت و در موردش بحث کرد.

 رعایت این عدالت بین این سه ذینفع اصلی یک شرکت بیمه یکی از وظایف با اهمیت و اصلی هیات مدیره است که بر عهده دارد. در این میان هیأت مدیره،  اگر می‌خواهد شرکتی پویا و قوی را اداره کند ، نباید  جزیره‌ای به این موضوع نگاه کند و منافع یکی را فدای منافع دیگری کنند و در جهت حفظ منافع یک یا دو گروه منافع گروه سوم نقش بازی کند. به هر حال  اگر بخواهد شرکتی پویا و قوی را اداره باید به صورت یک مجموعه  بیاندیشد و فعالیت کند.

 به مناسبت ۱۳ آذر چه توصیه‌ای به خانواده بیمه پاسارگاد دارید ؟

روز بیمه را به همکارانم در بیمه پاسارگاد تبریک می‌گویم که با تمام تلاش و توان شبانه روزی خود توانسته اند در بازار بیمه کشور ، شرکتی را به نام شرکت بیمه پاسارگاد خلق کند  که امروز می‌تواند ادعا کند که نقش قابل توجهی را ایفاء می‌کند و در کنار سایر شرکت‌های بیمه به وظایف اساسی خود به عنوان توسعه بیمه در جامعه منجر می‌شود. و امیدوارم در آینده نیز با تلاش و کوشش مضاعف بتوانیم این نقش را هر چه قوی تر در بازار بیمه کشور ایفا کنیم. بیمه پاسارگاد امروز در میانه راه است روزی از نقطه‌ای شروع کرده و در حال حاضر به یک سمت و سویی پیش می‌رود و این که به یک نقطه کاملی از نظر توسعه و از نظر حضور در بازار سرمایه دست یابد چند سال دیگری را باید منتظر شد. اما آینده برای بیمه پاسارگاد و همکاران ما در شرکت ، آینده‌ای روشن است و امیدواریم بتوانیم با حضور افراد کارآزموده و با تجربۀ صنعت بیمه که توانستند در بیمه پاسارگاد ایفای نقش داشته باشند در کنار جوانانی که با دانش و انرژی امروزی و توان مضاعف در شرکت حضور دارند و تلفیق این دو گروه در آینده بتوانند همچنان شرکت را در رسیدن به اهداف پیش بینی شده خود مطابق برنامه‌هایی که دارد به پیش ببرند. در هفته گذشته یک قدم خیلی بلند در رابطه با افزایش سرمایه شرکت برداشته ایم و این افزایش سرمایه شرکت هم برای مدیریت و همکاران ما مسئولیت آور است و باید پاسخ این اعتماد سهامداران را بدهند که بتوانیم در آینده به آن‌ها بگوییم افزایش سرمایه شرکت به توفیق مطلوبی  رسیده است. هم این که خود ابزاری است برای این که راه شرکت را در توسعه و در گسترش فعالیت هایش هموار خواهد کرد.

پیشاپیش روز بیمه را به همکارانم تبریک می‌گویم و از آن‌ها درخواست همدلی و ادامه حضور جدی در بازار بیمه کشور را دارم چرا که بتوانند نقش ویژه و با اهمیت بیمه پاسارگاد را همچنان در این بازار به خوبی نشان داده و در خدمت به مردم عزیز کشور از هیچ تلاشی چشم پوشی نکنند.