فولاد مبارکه، کانون محوری متافو

همچنین سندهای همکاری سه‌جانبه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی ایران‌متافو،  در حضور وزیر صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و دیگر مسوولان مربوطه، توسط روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو و محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به امضا رسید.

 وزیر صمت در این آیین گفت: وصل شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع بزرگ با هدف خلق ارزش و حل مساله در دستور کار است. عباس علی‌آبادی تأکید کرد: امروز تلاش می‌کنیم صنایع کوچک و به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها را به صنایع بزرگ وصل کنیم و این امر برای خلق دانش و حل مساله در دستور کار است. امروز باید بیش از گذشته به هوشمندسازی برسیم؛ چراکه این ابزار می‌تواند عنصری برای موفقیت در بازارهای جهانی باشد.

نبض بازار را به دست بگیرید

وی با بیان اینکه رهبری هوشمندانه صنایع بزرگ تأکید رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: صنایعی مانند فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس ایران باید بازار دنیا را در دست بگیرند و در کشور رهبری هوشمندانه داشته باشند.

وزیر صمت ابراز کرد: اینکه ما شغل ایجاد کنیم نشان هوشمندی است. باید گلوگاه‌ها را شناسایی و هوشمندانه آن‌ها را مدیریت و کنترل کنیم؛ همچنان‌که امروز در وزارت صمت نگاه هوشمندانه در دستور کار است. وی با تأکید بر اینکه باید آینده را از مسیر عقل برای دیگران بسازیم، خاطرنشان کرد: ما به دنبال تولید داخل، اشتغال و... هستیم. علی‌آبادی از جمله  گفت: اتفاق بسیار مهمی که رخ داد این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ به هم متصل شدند و این امری است که خوشبختانه فقط در حد سخنرانی و صحبت نماند و امروز شاهد عقد ۲۱ قرارداد بودیم که می‌تواند تحول چشمگیری را از مسیر خلق دانش و فناوری رقم بزند و این اتفاق بزرگ را به فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس ایران که بانی این اتفاق بزرگ شدند و شرکت‌های دانش‌بنیانی که اعتماد و توجه این دو شرکت بزرگ را در مسیر شعار «ما می‌توانیم» جلب کردند، تبریک می‌گویم و به نظرم این اتفاق مبارکی است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه  هم در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه بر روی ۲۸ شرکت دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه هم در این آیین گفت: ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناورانه در کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تاکنون این شرکت بر روی ۲۸ شرکت در حوزه‌های آب، انرژی و اقتصاد چرخشی، صنعت ۴، معادن کم‌عیار و توسعه محصول و تأمین قطعات سرمایه‌گذاری کرده است. محمدیاسر طیب‌نیا اظهار کرد: حضور مسوولان در این مراسم نشان‌دهنده اهتمام به موضوع فناوری و نوآوری و لزوم ایجاد جهش در این حوزه در کشور است. وی با بیان اینکه در صنعت فولاد و در فولاد مبارکه برای همه تجهیزات نقشه مشخص داریم، اضافه کرد: ما در دهه ۹۰ مشتری خطرپذیر شدیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه تولید داخل را داشته باشند. طیب‌نیا ادامه داد: امروز در دهه ۱۴۰۰ به این رسیده‌ایم که ابزار بومی‌سازی تجهیزات نمی‌تواند ارزش‌افزوده موردنظر را تأمین کند، چراکه بومی‌سازی نگاه به گذشته دارد و ما به دنبال نگاه به آینده هستیم. ما باید به سطحی از دانش دست‌یابیم که خودمان در تکنولوژی و خلق ارزش‌افزوده از طریق دانش و نوآوری سرآمد شویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم و این همان گام‌هایی است که فولاد مبارکه طی یکی دو سال گذشته برداشته و در این مسیر حرکت می‌کند. وی در همین زمینه گفت: برای رسیدن به این هدف دو کار می‌توانستیم انجام دهیم؛ یکی اینکه خودمان هسته‌های فناور تشکیل دهیم و مالکیت هسته‌های مهندسی چند ده‌نفره و چند صدنفره را در اختیار بگیریم و راه دوم این بود که از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و کل ظرفیت‌های نخبگی کشور در فرایند سرمایه‌گذاری خطرپذیر را دنبال کنیم که طبیعتاً راه دوم را انتخاب کردیم. به همین منظور در پنج حوزه اصلی از طریق سرمایه‌گذاری در ۲۸ شرکت از بین صدها شرکتی که بررسی کردیم، در این مسیر حرکت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌ایم.

حمایت از ۲۱ پروژه پیشنهادی فولاد مبارکه در قانون جهش تولید اقتصاد دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در خانه فناوری و نوآوری ایران گفت: ۲۱ پروژه پیشنهادی فولاد مبارکه در قانون جهش تولید اقتصاد دانش‌بنیان حداقل به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان حمایت خواهد شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: ما در دوره چهارم معاونت علمی ریاست جمهوری، دو رویکرد مستقل توسعه فناوری با نگاه کاشتن برای آینده و ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را در دستور کار داریم.

دیگر نمی‌توانیم از ابزار و روش‌های سنتی برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم

محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در این گفت:تلاش خواهیم کرد تا در همه حلقه‌های زنجیره از اکتشاف تا سایر حلقه‌ها نهضتی ایجاد کنیم. طبیعتاً برای شکل‌گیری این نهضت در سال‌های آتی فعالیت‌ها و پروژه‌های نوآورانه و خلاقانه بسیار اهمیت دارد؛ چراکه دیگر نمی‌توانیم برای توسعه، به ابزارها و روش‌های سنتی تکیه کنیم. ازاین‌رو اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری که منعقد شد می‌تواند حسن مطلعی برای آغاز نهضت مدنظر در حوزه معدن و صنایع معدنی باشد و سال‌های آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این عرصه باشیم.

 طرح جامع فولاد مبارکه مطابق با سیاست‌های کلی ایمیدرو و وزارت صمت است

سمیه خلوصی، معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: طرح جامع فولاد مبارکه با توجه به در نظر گرفتن توسعه پایدار، توسعه سرمایه انسانی، تأمین نیروی انسانی زنجیره، توجه به ایجاد زیرساخت‌ها و همچنین صنایع پایین‌دستی مطابق با سیاست‌های کلی ایمیدرو و وزارت صمت است. وی گفت: پروژه‌های بسیاری در راستای کاهش سطح آلایندگی انجام شده؛ به‌طوری‌که با حرکت هم‌راستا با اقدامات بین‌المللی دنیا و توجه به برنامه تکنولوژی سبز بعد از ۲۰۳۰ بازاری را از دست نمی‌دهیم.

تغییر و بهبود رویکرد فولاد مبارکه در حوزه نوآوری طی دو سال گذشته

محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو گفت: این نمایشگاه فرصتی است تا فعالان حوزه متالورژی، فولاد و ریخته‌گری گرد هم آیند و تجارب خود را به اشتراک گذارند. در این نمایشگاه تلاش کردیم تا براساس راهبرد خود، متناسب با سرفصل‌های استراتژی‌های فولاد مبارکه و سند چشم‌انداز افق ۱۴۱۰ که طی آن فولاد مبارکه شهروند-شرکتی مسوولیت‌پذیر برای خلق آینده بهتر تعریف شده، در نمایشگاه حضور داشته باشیم.