پیشرفت‌های نمایشگاه بر مبنای سند استراتژی

این سند به مثابه نقشه راه در بخش‌های مختلف سازمان در حال اجرایی شدن است و به مرور شاهد تحولات ناشی از خط مش‌های جدید خواهیم بود. شماری از برنامه‌های اقدام این سند در ماه‌های اخیر اجرایی شده‌اند که تأثیر آن را در ادامه صحبت‌های من و گزارشی که از بخش‌های مختلف نمایشگاه خواهیم داشت، می‌توانید به وضوح دنبال کنید.  طحانیان ادامه داد: در این مدت و بر مبنای سند راهبردی سازمان، «واحد مارکتینگ و برند» در نمایشگاه مستقر شده است که باوجود طرح‌های در دست اجرای این واحد به زودی شاهد پاره‌ای از تحولات در مجموعه خواهیم بود. چارت تشکیلاتی بازنگری شده و برای برخی از بخش‌ها وظایف و مأموریت‌های تازه‌ای طراحی شده است. همچنین شاخص‌های ارزیابی عملکرد برای شماری از زینفعان سازمان از جمله کارکنان، مجریان نمایشگاه، غرفه‌سازان و مشارکت‌کنندگان متحول شده و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های جدیدی به منظور تحول و بهبود کیفی به این عزیزان ابلاغ شده است.  او همچنین گفت: شرکت نمایشگاه امروز باتوجه به نیازهای ذینفعان خود، نقش فعال‌تری در اتاق بازرگانی برعهده گرفته و در شماری از کمیسیون‌های مرتبط با فعالیت مجموعه از جمله کمیسیون صادرات و واردات و کمیسیون خدمات عضویت و مشارکت دارد. ما بر مبنای سند چشم‌انداز سازمان با تشکل‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و سازمان‌ها همکاری نزدیک‌تری برقرار کرده‌ایم و با گسترش تعاملات برون سازمانی می‌کوشیم که سطوح کیفی بالاتری را برای نمایشگاه‌ها تعریف کنیم.   

تحولات نمایشگاه‌های داخلی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان  در مورد تحولات این مجموعهافزود: در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های داخلی ما شاهد تحولات کیفی مختلفی بوده‌ایم و تلاش شده است تا با برگزاری جلسات ستادی پیش از برگزاری نمایشگاه و جلسات آسیب‌شناسی پس از آن به ساز و کارهای بهینه‌تری به منظور برگزاری هریک از این نمایشگاه‌ها دست پیدا کنیم.  در مرداد ماه با توجه به استقبال زیاد از نمایشگاه و محدودیت ظرفیت سالن امیرکبیر، تصمیم گرفته شد که سالن موقت با سازه ی چادر به فضای نمایشگاه اضافه شود و در نتیجه این اقدام ظرفیت اغلب نمایشگاه‌های ما نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد و به تبع آن بازدید از نمایشگاه نیز تسهیل شد و شاهد رشد بازدیدکنندگان نیز بودیم. بر این اساس ما از نیمه سال جاری میزبان شمار بیشتری از مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم و امید می‌رود با گسترش طرح‌های توسعه عمرانی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد، افتخار میزبانی شمار بیشتری از هم‌شهریان و هم‌وطنان عزیزمان را داشته باشیم. وی همچنین ادامه داد: از ابتدای امسال تا کنون نمایشگاه اصفهان میزبان ۳۱ عنوان نمایشگاهی بوده است. برخی از این نمایشگاه‌ها از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های کشور هستند و باتوجه به تلاشی که در حفظ و بهبود کیفیت آن شده است، در سطح ملی نیز مورد توجه است. از جمله «بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان»، «بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و فرآورده‌های لبنی صادراتی»، «بیست و دومین نمایشگاه تخصصی جامع کشاورزی» و «بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و تاسیسات  سرمایشی و گرمایشی» و برخی دیگر برای نخستین‌بار در تقویم نمایشگاهی اصفهان وارد شده‌اند و امید داریم که در سال‌های آتی باتوجه به استقبالی که از این نمایشگاه‌ها صورت گرفته، به طور مستمر امکان برگزاری آن را داشته باشیم. «اولین نمایشگاه خدمات کسب و کار و فرانچایز»، «اولین نمایشگاه‌های انرژی‌های نو و تجدیدپذیر» و «اولین نمایشگاه تخصصی گلخانه، نهاده‌ها و ادوات باغبانی» از آن جمله بودند.  به لحاظ استقبال غرفه‌داران و مشارکت‌کنندگان «نمایشگاه‌ صنایع دستی، سوغات و اقوام ایرانی» با ۱۶۹ غرفه و «نمایشگاه قرآن و عترت و حجاب و عفاف» با ۱۵۴ غرفه بیشترین مشارکت‌کنندگان را داشته‌اند. بعد از آن‌ها، دو نمایشگاه تخصصی ما قرار دارند. «نمایشگاه صنعت ساختمان» با ۱۴۵ شرکت مشارکت‌کننده و «نمایشگاه بین المللی طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ‌ها، ماشین آلات و صنایع وابسته» با ۱۳۶ شرکت بیشترین اقبال را از سوی شرکت‌های مشارکت‌کننده داشته‌اند. در میان بازدیدکنندگان نیز «نمایشگاه‌های صنعت خودرو»، «قرآن و عترت و حجاب و عفاف»، «مبلمان خانگی»، «گردشگری، صنایع دستی و هتلداری» و «صنعت ساختمان» بیشترین استقبال و محبوبیت را داشته‌اند.

گزارش اقدامات بخش خارجی و بین‌الملل نمایشگاه

بخش خارجی ما نیز باتوجه به هدف‌گذاری و مأموریتی که در سند استراتژی سازمان به منظور ایجاد بستر و زمینه لازم برای تبادل ایده‌ها، نظرها و برندها، تکنولوژی‌های ممالک مختلف، گسترش مبادلات تجاری، جلب سرمایه گذاری و بستر سازی جهت تبادل تجربیات اقتصادی و اجتماعی، برای آن تعریف شده است، تلاش داشتند این مهم را تحقق بخشند. عضویت در اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه و ایران و فرانسه یک دریچه تعاملی و بازرگانی جدید برای شرکت نمایشگاه به همراه داشت. همچنین ما میزبان هیأت‌های تجاری در برخی از نمایشگاه‌ها هستیم. هیات تجاری سوریه در نمایشگاه خدمات فرانچایز حضور پیدا کردند و میزبانی از هیات تجاری عراقی در نمایشگاه صنعت برق و اتوماسیون صنعتی را نیز برعهده داشتیم. به علاوه دعوت و میزبانی از مدیر ارشد شرکت برگزارکننده نمایشگاهی ترکیه در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو را داشتیم که به امضا تفاهم نامه همکاری نیز منجر شد. در نمایشگاه خدمات شهری از مدیران شهری شهر شیامن چین و ۳ شهر از کشور ارمنستان دعوت شد و میزبان آن‌ها در این رویداد بودیم. دعوت و میزبانی از هیات تجاری استان هرات افغانستان به ریاست رئیس اتاق صنایع و معادن در نمایشگاه فولاد و متالورژی نیز از جمله دیگر تعاملات خارجی ما طی ماه‌های گذشته بود.  ما در این مدت در یک نمایشگاه بین‌المللی نیز مشارکت داشتیم. سازماندهی غرفه‌های ایران در «نوزدهمین نمایشگاه حلال مالزی» انجام شد که سیزدهمین سال حضور در این نمایشگاه به شمار می‌رفت و غرفه ما به جهت محتوایی به عنوان غرفه برتر نمایشگاه شناخته شد. نکته مهم برای ما طی این نمایشگاه رایزنی‌های مختلفی بود که صورت گرفت و امید می‌رود به زودی افق‌های تجاری جدیدی را به همراه داشته باشد.  علاوه بر این‌ها بخش خارجی ما دو برنامه برای آینده در دستور کار دارد. اعزام هیات تجاری بازدید از - نمایشگاه غذایی روسیه و حضور در نمایشگاه صنعت کاشی و سرامیک اسپانیا که انتظار می‌رود دستاوردهای تجاری مطلوبی به همراه داشته باشد.  

وضعیت توسعه عمرانی نمایشگاه

توسعه زیرساخت‌های عمرانی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان یکی از مهم‌ترین اقدامات در دست انجام طی سال جاری بوده است. همکاران ما در بخش عمرانی نمایشگاه با تمرکز بر طرح‌های توسعه‌ای تلاش داشته‌اند که به بهبود بسترهای سخت‌افزاری نمایشگاه کمک کنند تا امکانات و تسهیلات بیشتری در اختیار شهروندان و بازدیدکنندگان قرار گیرد. بخشی از این اقدامات مربوط به استانداردسازی و بهبود کیفی و امنیتی محیط نمایشگاه بوده و بخش دیگری به گسترش فضاهای فیزیکی و افزایش امکانات مجموعه کمک کرده است.  شمار عملیات‌های مختلفی که طی امسال به اتمام رسیده یا در دست اجرا قرار دارد بسیار زیاد است اما در اینجا برای اطلاع رسانه‌ها و شهروندان به تعدادی از این اقدامات اشاره می‌کنم: احداث فاز دوم پارکینگ‌های غربی نمایشگاه به همراه اجرای کانال‌های دفع آب‌های سطحی و جداول به مساحت ۲۴،۰۰۰ متر مربع، احداث جاده مجاور فنس انرژی اتمی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع،  احداث جاده عرضی نمایشگاه به مساحت ۱۷۲۰۰ متر مربع، تسطیح و تثبیت محوطه روباز نمایشگاهی به وسعت ۲۳۰۰۰ متر مربع، نخاله برداری و خاکبرداری دپوهای بخش جنوبی سایت به حجم ۲۵۰۰۰ متر مکعب، اجرای مالون کاری در گستره سایت، اجرای فونداسیون‌های پایه‌های روشنایی بلوارها به تعداد ۱۰۰ عدد و خرید پایه‌های روشنایی مورد نیاز، اجرای فونداسیون‌های برج نوری و خرید سه عدد برج نوری ۲۵ متری، احداث مسیر میانی سالن‌های فاز دوم نمایشگاه، توسعه فضای سبز نمایشگاه و آماده سازی بخشی از سایت جهت احداث جنگل کاری، احداث فروشگاه، زهکشی و آغاز عملیات اجرایی تکمیل ساختمان مرکز تجارت و بازاریابی، نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور ۲۵۰۰، دو طرفه کردن پایه‌های روشنایی جاده خروجی نمایشگاه، بهبود نورپردازی‌های سالن امیرکبیر، برقراری روشنایی تابلوهای تبلیغاتی نمایشگاه، احداث و تجهیز آشپزخانه نمایشگاه و بالاخره آغاز عملیات سالن‌های فاز دوم و طرح توسعه نمایشگاه بین المللی اصفهان که به همت همکاران ما و همراهی همه دستگاه‌های ذیربط در دست اجرا است.

تحولات بخش HSE

طحانیان همچنین  به پیشرفت‌های نمایشگاه در بخش HSE اشاره کرد و گفت: نمایشگاه با توجه به وسعت و تنوع خدماتی که ارائه می‌دهد لاجرم نیاز به ایمنی، بهداشت و محیط زیست را باید در دستور کار داشته باشد. بخش زیادی از این اقدامات همگام با راه‌اندازی و طی بهره‌برداری اولیه از نمایشگاه انجام شده است اما از آن‌جا که بهبود فرایندهای مرتبط با HSE یک ضرورت به شمار می‌رود، همکاران ما تلاش دارند همواره استانداردهای لازم در این رابطه را فراهم آورند.  تست و اندازه گیری سیستم ارتینگ و همبندی محل برگزاری، تجهیز اتاق کمک‌های اولیه (که شامل دستگاه اکسیژن برقی، ویلچر، تخت معاینه، برانکارد و جعبه کمک‌های اولیه می‌شود.)، بهره‌گیری از نرم‌افزارهای به روز در حوزه HSE، آموزش تئوری و عملی اطفای حریق دستی به پرسنل و.... از جمله اقداماتیست که در این راستا به انجام رسیده است.  باتوجه به موارد یاد شده امیدواریم شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های اصفهان با گام‌هایی مستمر و مؤثر هر روز در مسیر اهداف و مأموریت‌های تعریف شده برای مجموعه حرکت کند و به زودی براساس ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، قطب رویداد در کشور شود.