علی فتاحی  افزود: اصفهان از جایگاه تمدنی، فرهنگی و سیاسی در سطح منطقه و جهان و همچنین شخصیت‌های برجسته علمی و هنری برخوردار است و می‌توان از چنین ظرفیت‌هایی برای تعریف و اعطای جایزه‌های بین‌المللی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اصفهان می‌تواند با بهره‌گیری از پیشینه علمی و فرهنگی خود در این زمینه در کشور پیشگام باشد، اظهار داشت: برگزاری رویداد « جایزه مصطفی» در مهر امسال در اصفهان نیز فضایی را ایجاد کرد تا نهادهای فعال در بخش‌های علمی و فرهنگی این شهر، پایه‌گذاری جوایز بزرگ و بین‌المللی را بطور جدی‌تر پیگیری کنند.

فتاحی با تاکید بر اینکه انجام چنین کاری نیاز به همکاری و هماهنگی فرهیختگان، دانشگاهیان، فرهنگیان و مسوولان اصفهان و کشور دارد، اضافه کرد: لازم است جایزه‌ای که در شان اصفهان و جایگاه دانشمندان، هنرمندان و سرآمدان بزرگ علمی و فرهنگی این شهر و ایران باشد تعریف شود و در بین جایزه‌های بین‌المللی قرار گیرد.

فتاحی با اشاره به پیشنهاد طرح جایزه بزرگ اصفهان با محوریت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: این موضوع با همکاری بخش‌ها و نهادهای فعال در این زمینه در حال بررسی و نشست‌هایی بمنظور هم‌اندیشی درباره آن برگزار شده است.

وی با بیان اینکه رویکرد این جایزه بیشتر در مباحث علمی، فرهنگی و هنری خواهد بود، افزود: بنیاد نخبگان اصفهان نیز با توجه به ماموریت خود در زمینه تکریم سرآمدان و نخبگان علمی و فرهنگی این موضوع را دنبال می‌کند و امید است به نتایج خوبی منجر شود.

معاون بنیاد نخبگان اصفهان گفت: جوایز علمی و فرهنگی دارای چهار محور اصلی اعتباربخشی، شبکه سازی، گفتمان سازی و ظرفیت سازی هستند و ما نیز در تعریف و پایه‌گذاری « جایزه بزرگ اصفهان» به دنبال تحقق این محورها هستیم.

فتاحی با اشاره به اینکه تاکنون جایزه‌های مختلفی در دنیا پایه‌گذاری شده است، افزود: اعطای یک جایزه به خودی خود ارزش ندارد و باید زنجیره‌ای بین چهار محور اصلی آن ایجاد شود تا در منطقه و دنیا نقش آفرینی داشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح جایزه بزرگ اصفهان در زمان حاضر در مراحل اولیه خود قرار دارد، اظهار امیدواری کرد که با شکل‌گیری آن بتوان اصفهان را بعنوان شهر و مجموعه‌ای که ظرفیت‌های بالایی در زمینه اعتباربخشی به دانشمندان و هنرمندان دارد در سطح دنیا مطرح کرد.

فتاحی تصریح کرد: در تدوین آیین نامه این جایزه تلاش می‌شود تا حوزه‌هایی که تاکنون مشابه آن در سایر جایزه‌های بین‌المللی مطرح نشده، بیشتر مورد تاکید قرار گیرد و در بهبود زندگی مردم در سطح ملی و جهانی نقش آفرین باشد.

منبع: ایرنا