فرصتی برای کار فرمایان و کارجویان

محمد کرمانی با اشاره به فعالیت حدود ۲۷۰ نفر و ۳۰ شرکت در فضای کار اشتراکی آبی سفید، گفت: دومین نمایشگاه کار اصفهان با همراهی جاب ویژن از ۱۱تا ۱۳ دی ماه در مصلای اصفهان، میزبان مخاطبان ازجمله کارجویان، دانشجویان و دانش آموختگان، مدیران منابع انسانی سازمان ها، اساتید و دیگرصاحبنظران این حوزه خواهد بود.

او بیان کرد: اینگونه نمایشگاه‌ها بیشتر در محیط‌های دانشگاهی برگزار می‌شود و به فرصت‌های اشتغال و چگونگی ورود به فضای کار، مصاحبه، شرایط استخدام و انتظارات محیط کار می‌پردازد. ضمن آنکه تفاوت اساسی نمایشگاه کار با سایر نمایشگاه‌های شغلی در برندسازی منابع انسانی است که بسیاری از شرکت‌ها در این زمینه مشکل دارند. مدیرعامل شرکت آبی سفید عنوان کرد: این نمایشگاه پنج سال گذشته با مشارکت شرکت جاب‌ویژن برگزار شد اما به دلیل شیوع بیماری کرونا تداوم نیافت و پس از گذشت این برهه، اکنون دومین نمایشگاه برگزار خواهد شد.

کرمانی با اشاره به مسئله انگیزشی برگزاری این نمایشگاه، بی‌توجهی بسیاری از شرکت‌ها به منابع انسانی و اینکه اقدامی بواسطه شرکت‌ها برای ارتقا و بهبود شرایط منابع انسانی صورت نگرفته است را، از دلایل برگزاری نمایشگاه دانست و افزود: امید است در این نمایشگاه، فضای رقابتی بین شرکت‌ها برای جذب نیروی کار و کارجویان ماهر ومتخصص ایجاد شود.

او توضیح داد: از بین ۳۵۰۰ شرکت اصفهانی که برای حضور در نمایشگاه کار با آنها صحبت شد، فقط ۶درصد دارای مدیر منابع انسانی مستقل بودند و متأسفانه این شرکت‌ها به حوزه منابع انسانی توجهی نکرده اند، نبود حوزه منابع انسانی و بی‌توجهی به آن منجربه موفق نبودن این شرکت‌ها در جذب و نگهداری نیروی کار شده و این مشکل موجب مهاجرت بسیاری از نیروی کار متخصص به تهران و خارج از کشور شده است.

مدیرعامل شرکت آبی سفید بیان کرد: تمام رسانه‌ها و مدیران دغدغه محیط زیست دارند، اما نبود منابع انسانی زودتر از محیط زیست به صنایع اصفهان ضربه خواهد زد و اگر به نیروی کارجو و کارآمد در استان اصفهان توجهی نشود، منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها خواهد شد که رفع این مشکل با داشتن یک نیروی منابع انسانی کارآمد برطرف خواهد شد. کرمانی افزود: محدودترین منبعی که شرکت‌ها دارند، منابع انسانی است و ما در اصفهان با فقر آن مواجه هستیم، همچنین شرکت‌ها این را احساس نمی‌کنند که چرا برای آن کلمه بازار به کار رفته است؛ حوزه منابع انسانی بازار است که باید روی آن برندسازی و تفکر انجام شود تا اشخاصی که در این زمینه کار می‌کنند، کارآمد باشند.

او ادامه داد: متأسفانه سیستم دولتی تنها به نرخ اشتغال و نه به کیفیت، توجهی نشان نمی‌دهد. به همین دلیل ما با وجود مشکلات پیش رو سعی کردیم نمایشگاهی برای افزایش کیفیت اشتغال و توجه کمتر به نرخ اشتغال برگزار کنیم. مدیرعامل شرکت آبی سفید در صحبت از تفاوت نرخ اشتغال، بیکاری و کار برحسب استعداد و توانمندی، از بازار استعداد نام برد که شامل افراد تحصیلکرده و دارای تخصص فنی است که متاسفانه دارای نرخ بیکاری ۷۰درصد است و با صنعتی و کارخانه‌ای بودن اصفهان همخوانی ندارد. همچنین، درعنوان کارگر ساده، در بازار کار اصفهان شغل داریم، اما کارجو نداریم در واقع نرخ اشتغال آن بسیاربالا است. او افزود: برگزاری نمایشگاه کار می‌تواند به کاهش این چالش کمک کند و به منافع   کارجو وکارفرما توجه شود.

در ادامه، سهیل توکلی مدیر رشد بازاریابی شرکت جاب ویژن اظهار کرد: نمایشگاه دارای دو سمت کارجو و کارفرمااست که به منافع آنها و کل جامعه توجه دارد.

او افزود: اگر از سمت کارجو به موضوع نگاه کنیم این نمایشگاه یک فرصت استثنایی است که بتواند به‌طور مستقیم و بدون واسطه با منابع انسانی سازمان‌های شهر خودش صحبت کند، همچنین با نیازمندی‌ها و مهارت‌های آن‌ها آشنا شود و دریک مدت زمان کوتاه بتواند رزومه خود را به این سازمان‌ها ارائه نماید. از دید کارفرما نیز این فرصت فراهم شده تا رزومه افراد بصورت حضوری بررسی و فرایند استخدام سریعتر و ساده تر انجام شود. توکلی از شرکت‌هایی نام برد که تسهیلات و امکانات خوبی را برای کارجو و کارمندان خود فراهم کرده‌اند، اما کسی از آن شرکت و خدماتش اطلاعی ندارد و نمایشگاه فرصتی برای این سازمان‌ها است که بتوانند خود را به کارجوها معرفی و به آن‌ها ثابت کنند که این سازمان‌ها مکان مناسبی هستند.

او درباره موضوع برند کارفرما گفت: امروز یکی از دغدغه‌های شرکت‌ها، جذب نیروی توانمند است و این موضوع موجب شده است که شرکت‌های بزرگ برای جذب نیروی متخصص، خود را به بهترین شکل معرفی کنند تا انتخاب اول افراد متخصص و توانمند باشند.

مدیر رشد بازاریابی شرکت جاب‌ویژن عنوان کرد: اگر شهر بزرگی همچون اصفهان نسبت به این موضوع بی‌توجه باشد، موجب می‌شود کارجویان سازمانی با برند برتر، تسهیلات و حقوق بالاتر را انتخاب نمایند که این موضوع از دلایل مهاجرت سرمایه انسانی وکمبود نیروی کارآمد است. بنابراین، برگزاری نمایشگاه کار، بهانه‌ای است تا سازمان‌ها و شرکت‌ها توجه ویژه‌ای به حوزه منابع انسانی داشته باشند و با روش‌های جدید جذب افراد توانمند و ارتقای بهره‌وری آشنا شوند.