طرحی ماندگار در بافت تاریخی اصفهان

به گزارش دنیای اقتصاد  برای آن‌ها که میدان امام (ره) و خیابان‌های اطرافش تنها محل گذر بود نه، اما برای اهالی محل که سال‌ها گرد و خاک پروژه‌ای نیمه تمام را با نفس‌های خود تحمل می‌کردند، مهم بود. ساماندهی گذر آقانورالله نجفی، پروژه‌ای که از چندین دهه قبل مدیریت شهری وعده‌اش را داده بود تا یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های منتهی به میدان تاریخی امام (ره) ساماندهی شود.  در همه این سال‌ها آنچه گفته می‌شد وعده بود و آنچه دیده می‌شد زمینی خاکی و ناهموار که مایه مشقت ساکنان اطراف میدان امام (ره) شده بود؛ اما مدیریت شهری در دوره ششم عزم خود را جزم کرد تا پروژه‌ای که در پیچ و خم‌ تصمیمات مختلف مدیران بود را به انتها برساند، تا هم پایانی باشد بر رنج اهالی محل و هم گذری تاریخی و گردشگری دیگری به گنجینه بافت تاریخی نصف جهان اضافه شود.

گذر آقانورالله نجفی یکی از جذاب‌ترین محورهای پیاده‌روی نصف‌جهان

شهردار اصفهان در خصوص جایگاه ارزشمند بافت تاریخی اصفهان به ویژه بافت اطراف میدان امام (ره) گفت: نقاطی همچون میدان امام (ره) و میدان عتیق آن‌قدر بزرگ و باابهت است که همچون نورافکنی که شدت نور آن موجب می‌شود نورهای ضعیف‌تر کمتر مورد توجه قرار گیرد، عمل می‌کند و پیرامون این اماکن بزرگ تاریخی، تعداد زیادی محورها، معابر و منازل به شدت از نظر تاریخی جذاب و ارزشمند است که به‌طور معمول مورد غفلت قرار می‌گیرد.

علی قاسم زاده ادامه داد: محور حاج‌آقا نورالله نجفی به‌عنوان یکی از محورهای ارزشمند پیرامون آثار تاریخی پس از سال‌ها که مخروبه شده بود، احیا شد و معتقدم یکی از جذاب‌ترین محورهای پیاده‌روی نصف‌جهان خواهد شد و می‌تواند آیینه‌ای برای معرفی شخصیت و هویت شهر به شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی باشد.  او با بیان اینکه دو هفته پیش مهمان ساکنان منازل اطراف این گذر بودم، گفت: احیای این گذر موجب افزایش رضایت ساکنان این نقطه از شهر شده است.

پرو‌ژه‌ای انسان‌مدار، پیاده‌محور و گردشگرپذیر

اما در خصوص کم و کیف طراحی و ساماندهی گذر آقانورالله نجفی آنچه مورد تأکید بوده، پیاده محوری و انسان‌مداری است. موضوعی که مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به آن اشاره کرد. محمدعلی ایزدخواستی گفت: نوع طراحی که توسط سازمان نوسازی و بهسازی برای گذر آقا نورالله نجفی انجام شد، انسان‌مدار، پیاده‌محور و گردشگرپذیر است تا رویدادهای فرهنگی هنری در آن اجرا شود.

او افزود: در طراحی کالبدی گذر آقا نورالله نجفی حضور انسان‌ها، اجرای برنامه‌ها و تماشای آن مورد توجه قرار گرفت و در ادامه آن انتظار می‌رود متولیان حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌های خود را در این نقطه اجرا کنند، زیرا قابلیت اجرای این برنامه‌ها را دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ایده این سازمان مبنی بر این است که فضاهای شهری واقع در بافت تاریخی نصف‌جهان مورد استفاده قرار گیرد؛ فضایی خلاق و هم‌سو با ادبیات بافت تاریخی باشد و برای زندگی امروز ساخته شود و خاطره‌سازی کند.

گره‌گشایی از مشکلات گذر آقانورالله

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان نیز درباره تلاش‌های صورت گرفته برای تکمیل هرچه سریع‌تر این گذر گفت: این گذر به همت بلند بخش‌های مختلف مدیریت شهری و با مشارکت اداره میراث فرهنگی اصفهان به بهره‌برداری رسیده است. وحید مهدویان افزود: فصل جدیدی از تعامل و مشارکت سازنده میان اداره میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان در این دوره شکل گرفت که منجر به اتفاقات قابل توجهی از جمله حل معضل این گذر شد. او تأکید کرد: طی سال‌های گذشته اتفاق نامبارکی در خصوص گذر آقانورالله در جوار میدان امام (ره) رخ داده بود که در این دوره با حمایت دستگاه‌های متولی از آن گره‌گشایی شد.

مهدویان با بیان اینکه اصفهان با بیش از هزاران اثر تاریخی مردم متمدنی را دل خود جا داده است، گفت: بهره‌برداری از اینگونه مکان‌ها موجب می‌شود که نه‌تنها نسل جوان، بلکه یک ملت به شهر خود افتخار کنند.

عزم شورای اسلامی شهر برای صیانت از میراث تاریخی

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز درباره نگاه مدیریت شهری به بافت تاریخی و احیای آن اظهار کرد: مهم‌ترین نگین شهر اصفهان سرمایه‌های تاریخی آن است، شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم نیز برای صیانت از میراث تاریخی شهر و رفع معضل گذر تاریخی آقا نورالله نجفی عزم جدی داشت.

رسول میرباقری با بیان اینکه بی‌توجهی مسئولان نباید موجب فرار شهروندان از بافت تاریخی شهرها شود، تصریح کرد: شرایط زندگی در بافت تاریخی با دیگر نقاط شهر متفاوت است و این شرایط باید برای ساکنان این بافت‌ها تسهیل شود. او تاکید کرد: معاونت شهرسازی و معماری، سازمان نوسازی و بهسازی شهر و مدیریت منطقه سه شهرداری اصفهان باید متولیانی شایسته برای نگهداری و صیانت از بافت تاریخی شهر باشند. به گفته او، حضور حداکثری شهروندان در آئین بهره‌برداری از گذر آقا نورالله نجفی نشان‌دهنده دغدغه فرهنگی آن‌ها است، از این‌رو این گذر باید حفظ و از وقوع صحنه‌های نازیبا در آن جلوگیری شود.