گذر آقانجفی از تخریب تا افتتاح

به همین مناسبت جشن افتتاحی نیز برای گذر آقانجفی ترتیب داده شد که با حضور برخی از هنرمندان و چهره‌های دولتی شهر برگزار شد.

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، در مراسم بهره‌برداری از گذر آقا نورالله نجفی، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره در راستای صیانت از میراث تاریخی شهر، عزمی جدی برای رفع معضل گذر تاریخی آقانورالله نجفی داشت.شرایط زندگی در بافت تاریخی با دیگر نقاط شهر متفاوت است و این شرایط باید برای ساکنان این بافت‌ها تسهیل شود. معاونت شهرسازی و معماری، سازمان نوسازی و بهسازی و مدیریت منطقه سه شهرداری اصفهان باید متولیانی شایسته برای نگهداری و صیانت از بافت تاریخی شهر باشند. امشب یکی از جلوه‌های نازیبا در بافت تاریخی شهر اصفهان به یکی زیباترین جلوه‌های شهر تبدیل شد و در حال حاضر این گذر مایه افتخار اصفهان است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین نگین شهر اصفهان سرمایه‌های تاریخی آن است، گفت: بی‌توجهی مسئولان نباید موجب فرار شهروندان از بافت تاریخی شهرها شود و حضور حداکثری شهروندان در آئین بهره‌برداری از گذر آقا نورالله نجفی نشان‌دهنده دغدغه فرهنگی آن‌ها است، از این‌رو این گذر باید حفظ شود و از وقوع صحنه‌های نازیبا در آن جلوگیری شود. سعی داریم در این دوره مدیریت شهری روز به روز شاهد پیشرفت روند احیای بافت تاریخی شهر باشیم.

علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم، با تاکید بر اینکه خوشبختانه معضل چندساله گذر تاریخی آقانورالله نجفی به همت مدیریت شهری اصفهان حل شد، اظهار کرد: تبدیل یک ناهنجاری به هنجار، کاری بسیار دشوار است که تنها از عهده مدیران شایسته برمی‌آید. همت شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای حل معضل چندساله گذر تاریخی آقانورالله نجفی بسیار بلند و شایسته تقدیر است.بی‌تردید، اصفهان تا همیشه شهری ماندگار و برجسته در تاریخ خواهد ماند و امیدوارم معضل زاینده‌رود نیز به زودی حل شود و شاهد جریان دائمی آن در شهر اصفهان باشیم. اگر کمی به گذشته رجوع کنیم، بناها همیشه قشر مؤمن شهر بوده است و هر بنایی در خاطره‌ها، یک مؤمن شناخته می‌شود.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه اصفهان را به‌طور قطع مؤمنانی بنا کرده‌اند که برای همیشه در تاریخ مانا خواهند بود، گفت: امروز به همت مدیریت شهری اصفهان اتفاق ناگوار هشت سال قبل به اتفاق گوارا تبدیل شد که کار بسیار سختی است.

در نقد تخریب گذرآقا نجفی و تبدیل آن به یک گذرنوسازی شده، بسیاری از نهادهای دولتی و چهره‌های دلسوز تاریخ و معماری شهر سخن سر داده بودند اما در نهایت این اقدام انجام شد. خبرگزاری فارس در اینباره نوشته است:

«شورای عالی معماری و شهرسازی در مصوبه ۱۶ مهرماهِ سال ۱۳۹۹ مخالفت صریح خود را با ایجاد هرگونه گذر و تخریب اعلام و بر ساماندهی بخش‌های تخریب شده با ایجاد و احیای فضاهای شهری پشتیبان محله و میدان امام(ره) تاکید کرد.از سال ۸۰  تملک و تخریب‌ها برای عبور گذر آقا نجفی از میان بافت تاریخی، محله ای به نام «پشت گنبد» در  شرق میدان امام(ره) یکی از دست نخورده ترین و بااهمیت ترین بافت‌های تاریخی اصفهان آغاز شد.  با اعتراض و پیگیری فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی، مهرماه ۱۳۹۹ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تکلیف را برای شهرداری اصفهان روشن و مصوبه ای صادر کرد که در آن با هرگونه تخریب و تملک بنا برای احداث یا امتدادِ گذر آقا نجفی مخالفت و بر تهیه و اجرای طرح ساماندهی در این منطقه تاکید کرد. تابستان سال پیش، کمیسیون ماده ۵ استان، طرح شهرداری اصفهان برای تعیین تکلیف شرایط بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان را با یک محل اختلاف در تعریف ساباط و ایجاد دسترسی در بدنه حافظ تصویب و برای اجرا به سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان ابلاغ کرد. گذر آقا نورالله نجفی در منطقه ۳ شهرداری اصفهان و در بافت تاریخی شرق میدان امام (ره) واقع است و شهرداری این کلان‌شهر در دوره ششم مدیریت شهری، تعیین تکلیف پروژه گذر آقا نورالله نجفی را در دستور کار قرار داد و عملیات اجرایی این گذر آغاز و بخش بازآفرینی بدنه آن را انجام داد. برای آزادسازی این پروژه ۲۲ میلیارد تومان و برای اجرای این گذر ۳ هزار متر مربعی، ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.»

تخریب خانه‌های تاریخی به قیمت ایجاد یک پیاده راه که نمونه‌های بسیاری از آن در شهر وجود دارد چندان چهره قابل ارائه ای از شهر نشان نخواهد داد. آن گذر تنها می‌تواند یادآور خانه‌های ویران شده ای باشد که روزی می‌توانستند تبدیل به تاریخ واقعی شهر اصفهان شوند.