اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» برگزار شد

 یاسر حنیفی، معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران در این رویداد  از برنامه‌ریزی دولت برای کمک به بخش خصوصی در زمینه شرایط تجارت و تولید فرش دستباف ایرانی خبر داد.

 او  افزود:اجرای این جشنواره ملی از ۲ سال گذشته به اصفهان  واگذار شد و به حق نخستین دوره جشنواره به‌صورت مستقل و مطلوب برگزار شد و در دومین دوره هم هم‌زمان با نمایشگاه بزرگ فرش دستباف برگزار خواهد شد.

 معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران اظهار کرد: تمام ارکان تولید، تجارت و فرهنگ فرش دستباف از گذشته در بخش خصوصی وجود داشته است و دولت در جایگاه حمایتی و در کنار بخش خصوصی قرار دارد.

 وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره ملی «قالی فاخر» نمونه بارز معرفی و فعالیت بخش خصوصی برای اجرای یک کار فاخر ملی است.

 وی با اشاره به اجرایی شدن و فعالیت کارگزاری‌های فرش و صدور شناسنامه فرش در کشور اضافه کرد: پیشنهاد شناسنامه‌دار کردن قالی‌هایی که در نمایشگاه به نمایش درمی‌آید، سال گذشته داده شد، یکی از بهترین کارگزاری‌های صدور شناسنامه در اصفهان است و این کار به گسترش فرهنگ، تایید اصالت و بازگشت فرش ایرانی به جایگاه خود کمک می‌کند.

 حنیفی افزود: امروز شرایط تجارت و تولید فرش دستباف آن چیزی نیست که از این هنر فرهنگ و صنعت بومی ایران می‌رود.

 وی ادامه داد: هنر و فرهنگ فرش دستباف ایرانی با تاروپود تمام ایرانیان آن‌چنان درآمیخته که گویا جزو بدیهیات زندگی آنها شده و شاید به همین دلیل کمی مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته است.

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران اضافه کرد: نمی‌خواهم بگویم که حال فرش دستباف ایران خوب نیست؛ اما شرایط هم مطلوب نیست و بخش دولتی با کمک بخش بزرگ خصوصی فعال، برای حمایت و کمک به این بخش در حال تلاشند.

مهدی مظهری، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران نیز گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، بهترین راهکار برای معرفی و هویت‌بخشی به این هنر فاخر و ارزشمند است.

 او افزود: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، کار سخت و طاقت‌فرسایی بود که با همکاری مسئولان مرکز ملی فرش محقق شد. جلسه‌های فشرده‌ای برای شناسنامه‌دار کردن فرش با مسئولان مرکز ملی فرش ایران از یک سال و نیم گذشته در کارگروه مربوطه برگزار شد تا به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و شیوه‌نامه‌ای هم در این زمینه تدوین و توسط معاون صنایع عمومی وزیر صمت به‌عنوان روش صدور شناسنامه برای فرش دستباف ابلاغ شد.

او گفت: در زمان حاضر قرارداد همکاری با ۱۷ کارگزار فرش امضا شده است و آنها در سراسر کشور و از جمله استان اصفهان فعالیت خواهند داشت.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف به‌صورت بین‌المللی انجام می‌شود و باتوجه‌به اینکه در تمام دنیا ایران را با بارکد و پیش شماره ۶۲۶ می‌شناسند، این شناسنامه پس از صدور بطور هم‌زمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می‌شود.

وی افزود: برخورداری از کُد موقعیت مکانی از ویژگی‌های این شناسنامه بین‌المللی است که اطلاعات هویتی بافنده فرش در آن ثبت شده و قابل رصد است که یکی از مزایایی مهم این کار محسوب می‌شود.

مظهری ادامه داد: نگه داشتن اصالت فرش از دیگر ویژگی‌های شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف است و تمام مشخصات فرش با استفاده از هوش مصنوعی در آن ثبت خواهد شد و غیرقابل خدشه، جعل و تقلُب می‌شود.

شاهین آذری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این مراسم گفت: امروز اصفهان به‌عنوان میزبان برگزاری آیین جشنواره ملی قالی فاخر ایرانی و به‌منظور نکوداشت و تجلیل از این اثر ملی و جهانی و با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور، تمام تلاش خود را در برگزاری این رویداد ملی انجام داده است.

به گفته وی، امسال با برگزاری دومین جشنواره هم‌زمان با برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف، اصفهان به تداوم این راه و هرچه پربارتر شدن آثار و پیامدهای آن امید دارد و این امر با مساعدت همه صنعتگران، تُجار و فعالان و ذی‌نفعان حوزه فرش دستباف میسر می‌شود.

آذری گفت: جشنواره قالی فاخر به‌عنوان یک رویداد ملی در راستای اجرای قانون حمایت از هنرمندان و در راستای شناسایی و معرفی آثار برگزیده فرش دستباف طراحی و ابلاغ شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره اضافه کرد: معرفی تنوع و ویژگی‌های فرش دستباف ایران در سطح ملی و بین‌المللی، تشویق بافندگان، طراحان، نقاشان، تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه قالی فاخر، ایجاد انگیزه مناسب برای بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید فرش دستباف با حفظ اصالت ایرانی و کمک به بازاریابی فرش‌های تولیدی از اهداف برگزاری این جشنواره است.