ذوب‌آهن اصفهان تأمین‌کننده اصلی پروژه‌های ریلی کشور

او افزود: این محصول توسط شرکت کاتنر آلمان وارد و امروز به‌صورت خودجوش و ساخت داخلی در حال انجام است که تا به کنون بیش از ۱۷۰ تن محصول تولیدشده است.

مدیرعامل ذوب‌آهن ادامه داد: مسیرهای تبریز_ایل گلی، ایل گلی-میانه، میانه-تبریز، همدان-سنندج و پروژه آخر پرند تا تجریش با ریل ذوب‌آهن اصفهان انجام خواهد شد.

کوهی گفت: ذوب‌آهن به‌عنوان مادر صنعت فولاد کشور توانسته به وظایف خود به‌خوبی عمل کند، پیشرانی که این شرکت داشته است تولید ریل موردنیاز متروها است که مترو مشهد، تبریز و تهران زیر بار تولیدی ریل آهنی ذوب‌آهن اصفهان هستند و با توجه به اینکه در سه ماه گذشته میزبان مدیرعاملان کلان‌شهر استان‌ها بودیم که مشهد با توجه به نیاز ۲۵۰ تنی ریل سخت با بازرسی‌های سخت‌گیرانه‌ای که انجام شد ۲۵۰ تن آن تولید و تحویل داده‌شده است، دو مترو اصفهان و شیراز هم در حال مذاکره هستیم و امید داریم در یک مدت‌زمان کوتاه این توافقات انجام شود.

وی عنوان کرد: شرکت ذوب‌آهن قصد ورود به صنعت ساختمان‌سازی را دارد که درگذشته این شرکت تولیداتی به‌صورت سنتی در تولید تیرآهن کلاف نبشی بوده و درگذشته تولید محصولات بال پهنا و پیچ‌مهره‌ای را داشته است.

مدیرعامل ذوب‌آهن ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع معدنی ازجمله صنایع حادثه‌خیز است و یکی از عوامل آن آرک‌های موجود و استفاده‌شده در آن است، شرکت ذوب‌آهن درزمینهٔ R&D تحقیقاتی انجام داده و آرک‌های معدنی نیز برای معدن زغال‌سنگ طبس انجام داده است، ازآنجایی‌که این محصولات جز محصولات سنتی بازار نیستند و باید توسط عوامل مربوطه به فروش برسد که امید داریم در سال‌های آینده اطلاعات بهتری درزمینهٔ فروش برای اصحاب رسانه داشته باشیم.

کوهی افزود: دیگر کارهای که درگذشته انجام می‌شده اما روند آن کند بوده است و در زمان تحریم‌ها تشدید شد این بود که ارتباط ما با شرکت‌های دارای فنّاوری قطع شود و سعی بر آن داشته‌ایم که با استفاده از استعداد جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان و با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه روند R&D را با این شرکت‌ها داشته باشیم که در دوماهه گذشته یکی از قراردادها انجام‌شده و در آینده شاهد بازخورد آن خواهیم بود.

وی عنوان کرد: ۸۵ درصد قطعات موردنیاز مکانیکال شرکت در خود ذوب‌آهن تولید و دیگر نیاز به واردات آن‌ها نخواهیم داشت و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در دیگر حوزه‌ها هم به این خودکفایی برسیم.

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: در ۲۲ سال گذشته یک سند زیست‌محیطی با محیط‌زیست انجام شد که ۱۴ پروژه آن تصویب و چهار پروژه آن در حال انجام و دیگر برنامه‌ها در دستور دوهفته‌ای شرکت قرار دارد و پیشرفت پروژه‌ها ازنظر کیفیت، کمیت، اجرا و تمامی جهات با نظارت شخصی در حال بررسی هستند و لیست پروژه‌های زیست‌محیطی مانند دیگر پروژه‌های سرمایه‌ای در دستور کار دوهفته‌ای خود قراردادهایم.

پروژه‌های آینده ذوب‌آهن اصفهان

کوهی عنوان کرد: در دستور کار ذوب‌آهن اصفهان افتتاح دو پروژه پلنت اکسیژن که آزمون سرد آن با موفقیت انجام‌شده و در حال آزمون گرم آن هستیم و دیگر پروژه LF۳ است که برای افتتاح این دو پروژه منتظر یک رویداد ملی با حضور مسئولان هستیم.

وی در خصوص دو پروژه دیگر برای سال آینده ادامه داد: تصفیه‌خانه مرکزی ذوب‌آهن است که توسط مپنا در حال اجرا سازی است برای انتقال پساب شهرها با توجه به اینکه در کویر مرکزی هستیم و اصفهان با مشکلات کم‌آبی دسته و پنجه نرم می‌کند خود را موظف دانستیم که تولید آب به روش‌های دیگر مانند توسعه پساب انجام دهیم، تصفیه‌خانه مرکزی شرکت را آماده می‌کنیم که ابتدا با پساب خود ذوب‌آهن و بعد با پساب شهرهای اطراف تأمین‌کننده آب موردنیاز شرکت باشد.