گردشگرها به سفر طولانی تر می اندیشند

این را بگذارید در کنار آمار سالانه همان شهر آنتالیا! فاصله‌ها در کمیت و مبدأ سفرها، به‌طورکلی آن‌قدر زیاد است که جای چندانی برای مقایسه باقی نمی‌گذارد. به‌جز گردشگران خاورمیانه‌ای که معمولا به شهرهای مذهبی و اصفهان یا شمال سفر می‌کنند، تعداد گردشگران اروپایی یا روس و چینی آن‌قدر رشد نداشته تا جایی که تعداد آن‌ها را با سال ۱۳۹۸ مقایسه می‌کنند.

در همین حال دنیای اقتصاد به نقل از شرکت بین‌المللی تجزیه‌وتحلیل سفر‌های هوایی فورواردکیز (ForwardKeys)، در گزارشی چشم‌انداز خود را از شیوه سفر‌ها در سال‌های پیش رو را منتشر کرده  که بر اساس آن  سبک سفر‌های خانوادگی و درعین‌حال در مدت‌زمانی طولانی‌تر به سبک موردعلاقه و محبوب مسافران تبدیل خواهد شد که خبر خوبی برای مقاصدی است که هدفشان جذب بازدیدکنندگان پایدارتر و تأثیرگذارتر است و درعین‌حال سفر‌های با آلایندگی کمتر برای محیط‌زیست را تبلیغ می‌کنند. در همین حال انتظار می‌رود تغییرات اقلیمی در درازمدت، ترجیحات سفر را به‌طور قابل‌توجهی تغییر دهد، زیرا افزایش دمای پیش‌بینی‌شده تقاضای تابستان را در مقاصد گرم‌تر کاهش می‌دهد و جذابیت مناطق خنک‌تر را افزایش می‌دهد.

این‌ها مسائلی هستند که کارشناسان در  مقاصد گردشگری با جزئیات بسیار دقیق موردبررسی قرار می‌دهند، آن‌ها برای هر مقصدی، متوسط هزینه‌های سفر اقتصادی، سفر لوکس یا سفرهای خانوادگی را محاسبه می‌کنند و توصیه‌های خود را به مدیران و تصمیم گیران ارایه می‌دهند، برای بسیاری مقاصد پربازدید گردشگری در دو سال گذشته که هنوز این صنعت درگیر بازگشت به رونق پیشاکرونا بوده، اموری همچون رزرو سفر بدون مراجعه حضوری، ارایه خدمات برای مشاغل دور کار در حین سفر و ایجاد محیطی دلپذیر برای ماندگاری گردشگر مدنظر بوده و در همین حال وزیر میراث فرهنگی که گردشگری بخش دوم از تریلوژی مسوولیت های او را تشکیل داده، تبدیل به  مروج نهضت اصلاح وضعیت سرویس‌های بهداشتی شده، یعنی اینکه ایشان البته باهوش و فراست بالایی دریافته که فعلا به‌جای تلاش برای جذب چند ده‌میلیونی گردشگر، بهتراست زیرساخت‌های اولیه گردشگری داخلی و خارجی را توسعه دهیم!

همین چند نکته کافی است تصمیم‌ساز به‌جای دست یازیدن به آمارهای نه‌چندان دل‌چسب و بلکه نگران کنند از آمار گردشگران خارجی و میزان ماندگاری آن‌ها یا نحوه هزینه کردشان در مقاصد گردشگری، برای بازگشت ایران به فهرست مقاصد جذاب گردشگری اندیشه کند که در غیر این صورت به‌جز آنانی که با شناخت قبلی یا دلایل فرهنگی به ایران سفر می‌کنند، دیگرکسی پیدا نخواهد شد که در فهرست مقاصد گردشگری، چند فاکتور را کنار هم بگذارد و نتیجه بگیرد که ایران جای خوبی برای گذراندن چند روز بدون دغدغه و پر از آرامش و آسایش است.