Untitled-1 copy

اما در این مجمع عمومی عمومی عادی به طور  فوق العاده چه گذشت؟

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این مجمع با بیان اینکه در این دوره یکی از رویکردهای اصلی ما در همه حوزه‌ها بحث نوآوری بوده است، اظهار کرد: در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز به عنوان یک حوزه تأثیرگذار که انتظارات از فولاد مبارکه زیاد است، سعی کردیم رویکرد جدید و نوآورانه داشته باشیم. او افزود: چنانچه گزارش سال‌های گذشته فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت اجتماعی را رصد کنید، بیش از هر چیزی توزیع بسته‌های حمایتی و کمک در بحران‌ها و محرومیت‌زدایی را داشتیم اما در این دوره جریان‌سازی کردیم و توانمندسازی و جلب مشارکت همه ذی‌نفعان را در دستور کار قرار دادیم.  مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: ما با منابعی که در اختیارمان بود و همچنین با مشارکت دیگر نهادها چند برابر سال‌های قبل در حوزه مسوولیت اجتماعی تأثیرگذار بوده‌ایم چرا که با ورود به موضوع توانمندسازی برای هر منطقه سند پیشرفت و آبادانی مبتنی بر استعدادها، ظرفیت‌ها، مشکلات، بحران‌ها و محدودیت‌های هر منطقه را تهیه کردیم و پس از آن به سمت آموزش پیش رفتیم. وی اضافه کرد: برای مثال در یک منطقه که سند پیشرفت بر اساس کشاورزی داشت، با توجه به آموزش‌های ارائه شده و توزیع بذر اصلاح شده شاهد افزایش ۱۰ درصدی راندمان کشاورزی در این منطقه بوده‌ایم. طیب‌نیا با اشاره به آموزش حدود ۲۶۰ نفر از زنان یکی از روستاهای شرق اصفهان در خصوص بافت فرش و در اختیار قراردادن مواد اولیه و تجهیزات برای آنها و خرید تضمینی تولیدات آنها، اضافه کرد: هدف ما افزایش درآمد مردم و خارج شدن آنها از محرومیت به شیوه توانمندسازی بوده است.

وی با بیان اینکه فعال‌سازی هنرستان‌های منطقه‌ای و تجهیز آنها، تجهیز بیمارستان‌های مناطق محروم، کمک به تهیه جهیزیه، کمک به تکمیل مسکن محرومان، ساخت ورزشگاه و مراکز فرهنگی در مناطق محروم با همکاری بهزیستی، کمیته امداد و گروه‌های جهادی از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه است، ادامه داد: باید توجه داشت که ما اقداماتی را انجام داده‌ایم که پیشنهاد شده در سطح ملی به عنوان الگو معرفی شود. با این همه اگرچه فولاد مبارکه توانست بودجه مسوولیت های اجتماعی خود را با موافقت سهامداران 22 درصد افزایش دهد اما باید به این نکته اشاره کرد که این شرکت در سه فصل امسال همراه با  عملکرد خود  در بخش تولید، فروش بیشتری را هم تجربه کرده به نحوی که در کنار رشد نرخ فروش درآمد۹ ماهه ۱۴۰۲ فولاد مبارکه اصفهان نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یابد.  داده‌های سامانه کدال صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت فولاد مبارکه اصفهان نشان می دهد این شرکت توانسته رشد تولید را بیش از ظرفیت اسمی در زیر مجموعه‌های خود در سه‌ماهه سوم سال حدود ۱۰۳ تا ۱۰۵ درصد محقق کند. به عبارت دیگر تولید امسال فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تاکنون نه تنها نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد بالایی  مواجه بوده که رشد کیفی محصولات نیز در حصول به آن موثر بوده است همچنان که  بازده کیفی شرکت در سه‌ماهه سوم به 92.5درصد رسیده است که بالاترین میزان رکورد کیفی محصولات در کل سال‌های بهره‌برداری محسوب می‌شود.  همچنین طبق صورت‌های مالی سامانه کدال، فولاد مبارکه اصفهان در دوره ۹ ماهه امسال توانسته میزان تولید خود را حدود ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل  افزایش دهد و رقم ۶ میلیون و۶۰۷ هزار تن را بدست آورد. بدین ترتیب فروش فولاد نیز در زمان یاد شده افزایش یافته و از پنج میلیون و ۹۰۹ هزار تن در ۹ ماهه سال قبل با رشد بیش از 11 درصدی به ۶ میلیون و ۵۶۴ هزار تن برسد.

در نهایت افزایش فروش به همراه رشد نرخ فروش تولیدات، رشد درآمد این تولیدکننده  بزرگ فولاد را به همراه داشته که از۱۱۵ همت در ۹ ماهه پارسال با رشد ۵۶ درصدی به ۱۸۰ همت برساند. از سوی دیگر بهای تمام‌شده محصولات فولاد حدود ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و به۱۰۴ همت رسیده است. چرتکه دخل و خرج فولاد مبارکه نشان می‌دهد که سود ناخالص این شرکت با جهش حدود۶۷ درصدی از ۴۵ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ به بیش از ۷۶ همت در۹ ماهه امسال برسد.   هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی فولاد هم در این دوره بیشتر از ۶۲ درصد افزایش داشته و به ۵ هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان رسیده است. سایر هزینه‌های عملیاتی فولاد مبارکه اصفهان در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از هفت برابر شده و همین موضوع میزان افزایش سود عملیاتی فولاد را نسبت به سود خالص کاهش داده است.

به نحوی که سود عملیاتی این شرکت از ۴۱ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان در۹ ماهه سال قبل با رشد ۶۵ درصدی به۶۹ هزار و۳۶۰ میلیارد تومان رسیده است. در کنار رشد هزینه‌ها اما فولاد مبارکه اصفهان در۹ ماهه امسال موفق شد سود خالص خود را بیشتر از ۸۶ درصد افزایش دهد و این رقم را از ۳۵ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان در۹ ماهه سال قبل به ۶۵ هزار و۸۶۱ میلیارد تومان برساند. این اختلاف میان افزایش سود خالص و سود عملیاتی شرکت، عمدتا به دلیل خالص سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی فولاد بوده است. بخش جذاب سودآوری این شرکت آنجاست که فولاد مبارکه در سال مالی۱۴۰۱ حدود ۶۸ همت سود خالص شناسایی کرده که سود فولاد فقط در ۹ ماهه امسال حدود ۹۷ درصد آن را پوشش داده است.