ورودی_1 copy 

ایده اصلی تأسیس یک اتحادیه آسیایی – گفتگو محور برای همکاری‌های آسیایی - توسط نخست‌وزیر تایلند ارائه شد. اعضای اصلی این سازمان کویت، پاکستان، هند، بحرین، سریلانکا، ترکیه، اندونزی، تایلند، چین و ژاپن هستند که گاهی هم نه کشور اعظم ACD نامیده می‌شوند. از مهرماه ۱۴۰۲، ایران به مدت یک سال ریاست این مجمع را برعهده‌گرفته است که این تصمیم سال گذشته با حضور سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو "مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)در تهران گرفته شد.

اهداف اصلی مجمع گفتگوی همکاری‌ آسیایی را می‌توان در ترویج همکاری کشورهای آسیایی در همه نقاط قوت و فرصت‌های شناسایی‌شده  خلاصه کرد که بتواند فقر را کاهش داده و باعث پیشرفت سطح زندگی مردم آسیا شود با در نظر گرفتن توسعه دادن جامعه علم پایه آسیایی که در حال افزایش در داخل خاک آسیا است. همچنین توسعه بازار مالی و اقتصاد و افزایش قدرت چانه‌زنی به‌جای رقابت میان کشورهای عضو و درنتیجه افزایش قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی را ازجمله دیگر اهداف این مجمع می‌توان دانست. همچنین این مجمع خود را  به‌عنوان عضوی از یک‌رشته فعالیت می‌داند که باعث می‌شود با سازش بر نقاط مثبت و توانایی‌های کشورها برای تبدیل این کشورها به یک شریک قابل‌اطمینان و مناسب برای دیگر مناطق شود.

در پایان  تبدیل قاره آسیا به یک اجتماع آسیایی که قادر به ارتباط با سایر نقاط دنیا است و در ضمن کمک به رشد و رفاه بیش‌تر کشورهای آسیایی شود و صلح مثبت را در این اجتماع فراهم کند.

حالا اما اصفهان میزبان اجلاس دوروزه اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو این مجمع است، این رویداد با میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان و حضور روسا، نایب رییس ها و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی بیش از سی کشور آسیایی در حالی برگزار می‌شود که تلاش‌های برخی کشورها برای نشان دادن انزوای دیپلماتیک و تجاری ایران را با شکست مواجه کرده است.  گفتنی است موضوعات این اجلاس را در قالب پنج دسته شامل «کشاورزی و امنیت غذایی»، «سرمایه‌گذاری»، «فناوری و دانش‌بنیان»، «گردشگری» و «توسعه پایدار» دسته بندی شده و در روز دوم اجلاس، طی چهار میزگرد مجزا، موضوعات یاد شده از سوی اعضا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.