مصونیت پتروشیمی از سقوط نفت و کرونا

اما زمانی که نرخ نفت کاهش یافت نرخ یکسری از محصولات پتروشیمی نیز افت پیدا کرد، اما هیچ کدام از محصولات شرکت‌های پتروشیمی به اندازه نفت و خوراک کاهش نیافتند. این مساله موجب شد حاشیه سود در این صنعت عمدتا بهبود یابد. از سوی دیگر هرقدر که صنعت پایین دست‌تر باشد منافع بیشتری را کسب می‌کند.   به‌طور کلی کاهش‌های قیمت جهانی نفت تا به این لحظه به ضرر صنعت پتروشیمی نشده و برخی حتی وضعیت بهتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند. متوسط نرخ دلار سال قبل در سامانه نیما ۱۱ هزار تومان بوده و در هفته جاری به ۱۶ هزار تومان رسید در حالی که هم خوراک و هم محصول با دلار نیمایی تعیین قیمت می‌شوند. اما نکته‌ای که وجود دارد اینکه در بورس کالا قیمت‌ها می‌توانند رقابتی شوند، بنابراین ممکن است برخی محصولات در بورس کالا به دلیل جو رقابتی با دلار بالاتری نسبت به دلار نیمایی معامله شوند و این اختلاف قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی می‌تواند به نفع پتروشیمی‌ها باشد و در بورس کالا هیجان خرید ایجاد کند.

به لحاظ مقدار فروش محصولات در یک برهه زمانی شرکت‌ها دچار مشکل شدند. در اسفند ۹۸ شاهد مشکل خاصی نبودیم؛ به‌طور کلی انتظار می‌رود همه شرکت‌ها به لحاظ مقدار فروش در دوماه اول سال مانند سال ۹۸ باشند.

برای ادامه این جریان و باتوجه به رشد نسبی نرخ نفت، قیمت جهانی محصولات پتروشیمی رشد خیلی خوبی داشتند مخصوصا محصولات پلیمری. در حال حاضر نرخ محصولات پلیمری رشد داشته و افت قبلی خود را جبران کرده چون با صنعت پلاستیک هم مسیر است. اما در صنعت متانول به دلیل تکمیل ظرفیت مخازن چین هنوز این محصول نتوانسته نسبت به کف قیمتی که داشته برگشت را تجربه کند که انتظار می‌رود این شرایط بهبود یابد.  قیمت اوره نیز که وابسته به فصل ها، آب و هوا و قیمت کالاهای خوراکی است عملا در دوران کرونا دچار تحول خاصی نشده است.  در نگاه کلی با توجه به رشد نرخ ارز این افزایش بسیار بیشتر از کاهش‌های نرخ فروش بوده و کاهش در ماده اولیه نیز عمدتا بیشتر از نرخ فروش بوده است. بنابراین صنعت پتروشیمی به‌طور کلی از جریان کرونا آسیبی ندیده است.