بازی بزرگ سرمایه‌گذاری‌ها

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی

یکی از شرکت‌هایی که این روزها توجه بازار سرمایه را به خود جلب کرده، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است که مالکیت  ۷۰درصد تاپیکو، ۸۷درصد صبا، ۲۴درصد تاصیکو، ۷/ ۱۸درصد حکشتی و ۳۵درصد تیپیکو را در اختیار دارد. این مجموعه بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، نسبت P/ NAV  ۱۱۰درصدی را به همراه دارد. این درحالی است که خالص ارزش روز دارایی‌های هر سهم با احتساب سبد غیر بورسی ۳۳۵۸ تومان است. در این شرایط قیمت سهم از NAV سهم بالاتر است.

گروه توسعه ملی

از دیگر شرکت‌های بزرگ این صنعت، گروه توسعه ملی با ترکیب سبد سهام ۵۰درصد پتروشیمی شازند، ۸۸درصد سیدکو، ۳۲درصد پکرمان، ۶۰درصد وتوسم، ۴۴درصد وبشهر، ۱۲درصد سیمرغ و ۱۵درصد وسنا است. بدون احتساب ارزش روز پرتفوی غیربورسی نسبت P/ NAV این شرکت ۷۵درصد برآورد می‌شود. این درحالی است که این شرکت یک سبد غیربورسی قوی نیز دارد، خالص ارزش روز دارایی‌های هر سهم با احتساب سبد غیر بورسی ۳۳۰۰ تومان است.

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین

 از دیگر شرکت‌های بزرگ و البته تازه وارد به بازار می‌توان از شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین نام برد که۴۲درصد تاصیکو، ۱۶درصد اتکام، ۱۶درصد بیمه میهن، ۱۰درصد بیمه ملت، ۸درصد بانک کارآفرین، ۷درصد بانک تجارت، ۵درصد بانک ملت و ۷درصد تیپیکو را در مالکیت خود دارد. این نشان از گرایش سبد سرمایه‌گذاری این شرکت به سمت گروه بانک و بیمه است. بدون احتساب ارزش روز پرتفوی غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت مذکور، ۹۵درصد است. اما در پرتفوی غیربورسی این مجموعه، شرکت‌های ارزنده‌ای مانند سنگ آهن مرکزی (مالکیت ۱۹درصدی)، تامین سرمایه امین (مالکیت ۶/ ۲۸درصد)، سرمایه‌گذاری هامون شمال و کارگزاری صبا تامین به چشم می‌خورد که با احتساب ارزش روز پرتفوی غیربورسی، NAVهر سهم شرکت، ۴۰۵۰ تومان برآورد می‌شود. که در حال حاضر ۸۸درصد قیمت معامله می‌شود.

سرمایه‌گذاری ملی ایران

از دیگر شرکت‌های این گروه که روزهای متوالی با صف خرید سنگین همراه است، سرمایه‌گذاری ملی ایران با نماد ونیکی است. این شرکت، ۶۸درصدفیبر ایران، ۱۶درصد وپخش، ۱۰درصد سکرما، ۸/ ۱۱درصد ونفت، ۱۳درصد والبر، ۱۸درصد دسینا، ۱۶درصد سخزر، ۱۵درصد غپاک، ۱۳درصد آما و ۱۳درصد بهنوش (که این دوشرکت، امکان تجدید ارزیابی از محل دارایی‌ها را دارند)، ۵درصد خودرو و ۸درصد وبشهر را در سبد بورسی خود دارد. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، ۴۸درصد است که نشان از ارزندگی بالای سهم دارد. در بخش غیر بورسی، شرکت شیمی بافت با مالکیت ۲۷درصد وجود دارد که به‌زودی در بورس عرضه خواهد شد. همچنین ۵۲درصد فالوم که در بازار پایه معامله می‌شود، وجود دارد که همه اینها نشان از ارزندگی این سهم دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین

شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با نماد تاصیکو، ۷۴درصدکاشی الوند، ۷۷درصد کخاک، ۷۷درصد فباهنر، ۷۴درصد شاملا، ۶۵درصد کفرا، ۵۳درصد کسعدی، ۴۱درصدشلعاب و ۸درصد ومعادن را دارا است. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، ۷۸درصد است که نشان از ارزندگی سهم دارد. در بخش غیر بورسی، شرکت‌های ارزنده‌ای همانند زغال سنگ پروده طبس با مالکیت ۶۸درصد، فولاد اکسین (که شرکت فولاد خوزستان در صورت توافق قصد خرید آن را دارد) با مالکیت ۳۰درصد و لوله‌سازی ماهشهر با مالکیت ۳۰درصد (که هم اکنون صاحب بخشی از پروژه خط لوله اوره به جاسک است) را در اختیار دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAVهر سهم شرکت، ۳۲۴۰ تومان است که در حال حاضر ۶۹درصد قیمت معامله می‌شود.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با نماد وتوصا، ۵۱درصد وصنعت و ۴۳درصد واعتبار را در اختیار دارد که سبد بورسی بیشتر در گروه سرمایه‌گذاری تمرکز دارد. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، ۱۱۵درصد است و اما در بخش غیربورسی شرکت پایا تدبیر پارسا با مالکیت ۱۰۰درصد قرار دارد که در سبد خود ۵۸درصد وسبحان را جای داده است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت وتجارت

این شرکت با نماد وصنعت، در بخش بورسی سبد، ۳۳درصد صندوق پارند، ۱۳درصد امین یکم و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد و در بخش غیربورسی سبد، ۵۷درصد اوراق اسناد خزانه اسلامی را دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، ۷۸۰تومان است که در حال حاضر ۱۷۷ درصد قیمت معامله می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با نماد وصندوق، ۴۱درصد نفت پاسارگاد، ۳۷درصد ایرانول، ۲۲درصد جم، ۲۱درصد سیمان ساوه، ۱۹درصد پاسا، ۱۶درصد شفن، ۸درصد وبشهر، ۵درصد پتروشیمی نوری و ۳درصدشپنا را در سبد بورسی خود دارد. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، ۹۷درصد است. در بخش غیربورسی، فولاد اکسین (که شرکت فولاد خوزستان در صورت توافق قصد خرید آن را دارد) با مالکیت ۳۰درصد، پتروشیمیران ۵/ ۱۷درصد (مالک جم پیلن) و پتروشیمی ایلام (که فاز دوم آن در آستانه افتتاح است) با مالکیت ۱۷درصد و پالایش گاز خارگ با مالکیت ۱۰درصد قرار دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، ۳۰۰۰ تومان است که در حال حاضر ۷۹درصدقیمت معامله می‌شود.

شرکت توسعه معادن و فلزات

شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در حوزه فلزات فعال هستند، شرکت ومعادن، وامید، کروی، میدکو و مس سرچشمه هستند. شرکت توسعه معادن و فلزات، با نماد ومعادن، ۸۴درصد کنور، ۶۶درصد بکام، ۳۲درصد فولاد خراسان، ۲۱درصد ارفع، ۱۴درصد کگل و ۱۳درصد چادرملو را در سبد بورسی خود دارد. بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه در بخش سنگ‌آهن و فولاد بوده و بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، ۸۰درصد است. در سبد غیربورسی، شرکت گهرانرژی سیرجان با مالکیت ۲۴درصد، فولاد سرمد ابرکوه با مالکیت ۳۵درصد (درصورت تامین شمش مورد نیاز به ظرفیت کامل برای تولید میلگرد خواهد رسید)، کک طبس۵۰درصد (که تا پایان سال بعد درصورت تامین مواد اولیه به ظرفیت کامل خواهد رسید)، هلدینگ پویا انرژی با مالکیت ۱۰۰درصد که هلدینگ قصد عرضه آن را در بورس دارد. برهمین اساس با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، ۲۵۰۰تومان است که در حال حاضر ۷۵درصد قیمت معامله می‌شود.

شرکت سرمایه‌گذاری امید

شرکت سرمایه‌گذاری امید با نماد وامید، ۸۷درصد وهور، ۷۲درصد گوهران، ۶۶درصد وسپه، ۵۰درصد کمرجان، ۱۵درصد تامین سرمایه امید، ۳۱درصد کچاد، ۲۱درصد پکویر، ۲۵درصد کگل، ۲۶درصد کگهر و ۱۶درصد سیمان ساوه را در مالکیت خود دارد، بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، ۷۳درصد است. در بخش غیربورسی نیز، ۱۴درصد تامین سرمایه امین، ۱۰۰درصد پتروامید آسیا، ۱۰۰درصد سرمایه‌گذاری ساختمانی سپه و ۱۰درصد توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به چشم می‌خورد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، ۶هزار تومان است که در حال حاضر ۷۱درصدقیمت معامله می‌شود.

شرکت توسعه معادن روی ایران

شرکت توسعه معادن روی ایران با نماد کروی، ۵۷درصد کالسیمین، ۵۶درصد فسرب،۵۱درصد فرآور و ۱۷درصد کشرق دارد. بدون احتساب ارزش روز سبد غیربورسی نسبت P/ NAV شرکت، ۱۱۹درصد است. در سبد غیربورسی، ۸/ ۹۹درصد اندیشه محوران، ۹۸درصد ذوب و روی بافق و ۷۹درصد تولید روی ایران قرار دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، ۶هزار تومان است که در حال حاضر ۱۰۴درصدقیمت معامله می‌شود. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد میدکو در بخش بورسی فقط مقدار کمی بیمه اتکایی ایرانیان را دارد. اما در بخش بورسی، ۱۰۰درصد فولاد زرند ایرانیان، ۱۰۰درصد فولاد سیرجان ایرانیان، ۱۰۰درصد بابک مس ایرانیان و ۱۰۰درصد فولاد بونیای ایرانیان قرار دارد. با احتساب ارزش روز سبد غیربورسی، NAV هر سهم شرکت، ۳هزار تومان است که در حال حاضر ۵۴درصد قیمت معامله می‌شود که گویای ارزندگی سهم است.

شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان

شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان، با نماد آریان ۹درصد بانک پاسارگاد و ۴۸درصد شرکت میدکو را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد. براساس بررسی‌های انجام شده با توجه به ارزش تخمینی برای شرکت میدکو و سایر زیرمجموعه‌های این نماد می‌تواند گزینه جذابی در میان سرمایه‌گذاری‌ها باشد.