نکته‌ قابل توجه سرمایه‌گذاران این است که با وجود عواملی که می‌تواند از رشد شاخص جلوگیری کند، اما هنوز فرصت‌های سوددهی بسیاری در بازار وجود دارد. در شرایط کنونی، هنوز هم افزایش سرمایه‌ها مورد توجه است و بسیاری از شرکت‌هایی که احتمال افزایش سرمایه در آنها وجود دارد، مستعد رشدهای شدید  هستند.

آنچه مشهود است، اینکه به تدریج رشد بازار آهسته‌تر شده و این مهم، نشانه منطقی شدن رفتار بازار است. این در حالی است که بیشتر فعالان بورسی نیز به ادامه روند صعودی اعتقاد دارند و بررسی تکنیکالی و فاندامنتالی بازار هم گواه همین نکته است. باید در نظر داشت که رشد آهسته‌، پیوسته‌ و منطقی‌ شاخص، روند پایدارتری را ایجاد خواهد کرد و نگرانی‌ها در مورد اصلاح پرقدرت را کمتر می‌کند.

شکست محدوده تراکمی پیشین

اکنون شاخص کل برفراز سطح یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد قرار گرفته و محدوده تراکمی قبل(یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد) را رو به بالا شکسته است و این اتفاق، سرمایه‌گذاران را به ادامه روند صعودی امیدوار می‌کند. همچنین با وجود اینکه نزدیک به سقف کانال چهار ماهه شده است، اما انتظار اصلاح شدیدی را نیز از بازار نداریم. شاخص کل هم‌وزن پس از اصلاح چند روزه، دوباره قدرت گرفته است و این نشان می‌دهد که سهم‌های کوچک بازار هم به‌ویژه با بسته شدن سهم‌های بزرگ به دلیل برگزاری مجمع، به سطوح مناسبی برای سرمایه‌گذاری رسیده‌اند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که معمولا هر یک ماه و نیم تا دو ماه بازار شاهد یک فاز اصلاحی است؛ اکنون نیز زمان اصلاح فرا رسیده، اما در قیمت‌ها اصلاح شدیدی مشاهده نمی‌شود. در نتیجه، اگر قرار بر اصلاح باشد، یک افت با شیب کم در بازار خواهیم داشت که احتمالا فضا را برای جا‌به‌جایی سهام در سبد و بررسی مجدد سبدها فراهم می‌کند. در مجموع، این فاز حرکتی بازار، بسیار منطقی به نظر می‌رسد و جای نگرانی زیادی برای سهامداران وجود ندارد، اما نباید فراموش کرد که در بورس تمام احتمالات وجود دارد و همواره باید برای سناریوهای بدبینانه نیز آماده بود.