«کآرا»: شرکت صنایع سرام‌آرا طی اطلاعیه‌ای در سامانه کدال توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده شرکت ارائه کرد. بر این اساس شرکت اعلام کرد عمده دلیل زیان این شرکت افزایش ۷۵‌درصدی هزینه‌ها نسبت به ۶ماهه گذشته است.

«کاما»: شرکت باما نیز در خصوص دلایل کاهش سود خالص دوره منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که این کاهش به دلیل کاهش سود فروش سرمایه‌گذاری بوده است. طبق این اطلاعیه سود ۶ماهه ابتدایی سال گذشته مربوط به عرضه اولیه و واگذاری شرکت ذوب روی اصفهان (فروی) بوده که در سال‌جاری قابلیت تکرار نداشته است. همچنین عدم‌تحقق سود حاصل از تسعیر ارز باتوجه به کاهش نرخ ارز در مقایسه با دوره مشابه سال قبل است. با این وجود فروش شرکت ۶۰‌درصد رشد و سود ناخالص با رشد ۳۳‌درصدی همراه بوده که حاکی از افزایش سودآوری عملیاتی شرکت است.

«خاذین»: شرکت سایپا آذین نیز در خصوص دلایل کاهش سود خالص دوره منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل موارد زیر را  اعلام کرد:

- افزایش در قیمت خرید مواد اولیه و قطعات مصرفی

- افزایش هزینه‌های حقوق، دستمزد و هزینه‌های عملیاتی

- قطعی‌های مکرر برق و به تبع آن عدم‌استفاده از ظرفیت تولید

شرکت با توجه به موارد مذکور، موفق شده با ارائه راهکارهای مدیریتی در راستای افزایش تولید به سوددهی برسد.

«وبملت»: بانک ملت نیز در اطلاعیه‌ای، توضیحاتی مبنی بر کاهش سود گزارش ۶ماهه ارائه شده نسبت به دوره قبل منتشر کرد. بر این اساس بانک ملت از دو مورد «عدم‌تغییر نرخ تسعیر ارز» و «تامین بخشی از کسری ذخیره تعهدات اکچوئری» به عنوان اهم دلایل این کاهش یاد کرده است.

در ادامه گفته شده در صورت حذف سود تسعیر ارز (مبلغ ۱۰۴‌هزار میلیارد ریال) و همچنین حذف هزینه‌های مترتب از سود تسعیر مانند هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول (مبلغ حدود ۴۵‌هزار میلیارد تومان) از سود و زیان دوره ۶ماهه اول سال ۱۳۹۹، سود خالص هر سهم به مبلغ ۱۴۷ریال گزارش شده که نشان از رشد بیش از سه برابری در سود خالص نسبت به مدت مشابه در سال قبل دارد. بنابراین عملکرد این بانک همان گونه که در گزارش‌های عملکرد ماهانه منعکس شده است، بسیار مناسب بوده و نه تنها کاهش نداشته، بلکه رشد قابل‌توجهی نسبت به دوره مشابه در سال قبل داشته است.

«فنفت»: شرکت صنایع تجهیزات نفت نیز طی اطلاعیه‌ای در کدال توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده ارائه کرد که بر اساس آن شرکت اعلام کرده به صورت کلی مجموع هزینه‌ها نسبت به سال قبل حدود ۴۰‌درصد افزایش داشته است.

«شپلی»: شرکت پلی‌اکریل ایران توضیحاتی مبنی بر طرح پرسش پیرامون صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ در سامانه کدال منتشر کرد. شرکت اعلام کرد که علت افزایش هزینه‌های عمومی، اداری و فروش مربوط به ذخیره اخذ شده برای حساب‌های دریافتنی راکد به مبلغ ۸/ ۵۴‌میلیارد تومان است که به موجب تکالیف مجمع عمومی صاحبان سهام مورخ ۰۶/ ۰۵/ ۱۴۰۰ و با هماهنگی حسابرس شرکت مورد ثبت و ضبط قرار گرفته است. همچنین از دیگر دلایل تورم این سر فصل هزینه، می‌توان به افزایش حقوق‌ها و دستمزد سالیانه شورای عالی کار اشاره کرد. عمده دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی در دوره ۹ماهه سال‌جاری به نسبت دوره مشابه سال قبل، ناشی از هزینه‌های جذب نشده در تولید است.