Untitled-1

وضعیت عرضه و تقاضا

روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس، چهارمین فلز مورد استفاده در دنیاست که قدمت استفاده از آن به قرن‌‌‌ها پیش بازمی‌گردد. گالوانیزه کردن محصولات فولادی بیشترین سهم را در مصارف روی دارد که باعث افزایش مقاومت محصولات در برابر خوردگی می‌شود. از این رو تقاضای روی با حجم مصرف فلزات، به‌خصوص فولاد و حجم پروژه‌های عمرانی و ساخت‌ساز رابطه مستقیم دارد. بیشترین ذخایر روی جهان به‌ترتیب با 69 و 44میلیون تن در استرالیا و چین قرار دارد که 27 و 17‌درصد ذخایر روی دنیا را شامل می‌‌‌شود. همچنین، چین بیش از یک‌سوم روی جهان را تولید می‌کند و با 48‌درصد، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روی دنیا نیز به شمار می‌رود. قاره اروپا بعد از چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روی در جهان است. عرضه و تقاضای روی در جهان به‌طور میانگین سالانه بین 13 تا 14میلیون تن است.

در سال 2020 کل تولید روی جهان 13‌هزار و 779تن بود، در حالی که کل مصرف جهان 13‌هزار و 278تن را شامل می‌شد و مازاد عرضه و تقاضای 502هزارتنی را شاهد بودیم. در سال 2021 با شروع واکسیناسیون جهانی و امید به آینده اقتصاد در پسا‌کرونا، تقاضا از عرضه پیشی گرفت و 210‌هزار تن کمبود عرضه را داشتیم. پیش‌بینی می‌شود برای سال 2022 همچنان 178‌هزار تن کمبود عرضه را داشته باشیم و دوباره در سال 2023 با افزایش نرخ‌‌‌ بهره از سوی بانک‌های مرکزی و ادامه رکود جهانی، 132‌هزار تن مازاد عرضه را شاهد باشیم.

جدول گزارش، وضعیت عرضه و تقاضای جهانی فلز روی با تمرکز بر آمریکا، چین و اروپا به عنوان بازارهای مهم این صنعت، به همراه پیش‌بینی سالانه و فصلی این محصول در آینده را نشان می‎دهد.در شرایط کنونی، قیمت فلز روی عمدتا تغییرات اقتصاد کلان را دنبال می‌کند. همان‌طور که تقاضا به‌طور کلی تحت فشار انتظارات رکودی است، تقاضای روی نیز به طور قابل‌توجهی ضعیف شده است. طولانی‌شدن زمان قرنطینه‌های اجتماعی در چین و تیره‌بودن چشم‌انداز املاک و مستغلات در این کشور، به کاهش سطح تقاضای فلز روی در سه‌ماه اول و دوم 2022 در چین و به تبع آن در جهان منجر شده است. علاوه بر چشم‌‌‌انداز عرضه و تقاضا، چشم‌انداز اقتصاد جهانی، قیمت مواد اولیه و سطح موجودی انبارهای روی دنیا از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت این فلز هستند. در ماه‌های اخیر، تنش‌‌‌ بین روسیه و اوکراین در اروپا، به افزایش هزینه‌های انرژی و تورم بالا در اروپا دامن زده، به طوری که اروپا در فصل انتهایی 2021، 35‌هزار تن تولید از دست رفته داشته است و پیش‌بینی می‌شود این میزان به 200‌هزار تن در سال 2022 برسد که بر قیمت تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به موارد مطرح‌شده انتظار می‌رود در ماه‌های آتی، قیمت روی در بازه 3280 تا 3400دلار در نوسان باشد و به سطوح میانگین 2200دلاری سال‌های گذشته نرسد.

آخرین وضعیت سودآوری بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش‌روی خاورمیانه

«کالسیمین» به‌عنوان غول سرب و روی کشور و خاورمیانه در حال حاضر در چهار کارخانه فعالیت دارد. به‌منظور پیش‌بینی روند سودآوری شرکت ابتدا نگاهی به وضعیت سودآوری آن در سال‌های گذشته داریم. در بازه سال‌های 90 تا 95 شرکت حدود 30‌هزار تن شمش به فروش ‌رسانده بود که با توجه به ثبات نرخ دلار در کشور و عدم‌رشد قیمت LME سود شرکت اعداد قابل‌توجهی ثبت نشده بود. در بازه سال‌های 96 تا 99 با ورود قیمت جهانی به بازه 2هزار تا 22هزار و 500دلار در کنار جهش ارزی اخیر، سود این تولیدکننده از 10میلیارد تومان به بیش از هزار ‌هزار میلیارد تومان رسید. در بازه مذکور شرکت سیاست افزایش موجودی کالای ساخته‌شده را اتخاذ کرده بود و سطح موجودی‌ها از 10‌هزار تن شمش به 30‌هزار تن شمش رسید، در حالی که اعداد تولید در سطوح 30‌هزار تن سال‌های گذشته نوسان داشت. سال 1400 سال خاصی برای فاسمین بود و شاهد جهش سودآوری شرکت تا 2هزار و 200میلیارد تومان بودیم که مهم‌ترین محرک رشد سودآوری شرکت افزایش حجم تولید و فروش در کنار افزایش قیمت‌های جهانی بوده است. حجم تولیدات شرکت به دلیل نهایی شدن پروژه BZS (تولید شمش از محل باطله) و تولید از محل خاک سولفوره در بافق به 45‌هزار تن رسید و از طرفی متوسط قیمت LME که در سال‌های گذشته در حوالی 2هزار و 500دلار بود، به طور متوسط به 3هزار و 200دلار در هر تن رسید. از طرفی شرکت حجم فروش قابل‌توجهی از شمش تولیدی داشت.

در سال‌جاری نیز انتظار تولید مشابه در سطوح 45‌هزار تن شمش را داریم که با فرض نرخ روی 3هزار و 200دلار و دلار نیمایی 27هزار و 500تومان برای ادامه سال سود شرکت به 2هزار و 800میلیارد تومان (467تومان به ازای هر سهم) خواهد رسید. قابل ذکر است که در حدود هزار میلیارد تومان از سود مذکور از محل سود زیرمجموعه‌ها و تسعیر ارز خواهد بود. بر همین اساس در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد این شرکت کمتر از چهار واحد ارزیابی می‌شود که اعداد جذابی است.