2

شرکت کاشی پارس، در تاریخ 14/ 04/ 1352 به صورت سهامی عام تاسیس و از سال 1374 از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد. سهام شرکت برای اولین بار در تاریخ 23/ 10/ 1375 با تعداد 672‌هزار و 257سهم 876ریالی مورد معامله قرار گرفت. موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه، تولید انواع کاشی دیوار، کف، سرامیک، وسایل بهداشتی، چینی و انواع لعاب‌های کاشی است. این شرکت به لحاظ بهره‌مندی از تجارب کارکنان خبره و تکنولوژی، در سطح بالایی قرار دارد. سهامدار عمده «کپارس»، شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا و در نهایت، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.

ظرفیت تولید شرکت از سال 90 تا سال 99، 5میلیون و 200‌هزار مترمربع کاشی بوده که در سال 1400، این ظرفیت به واسطه افزایش ظرفیت تولید کاشی پرسلانی، به 6میلیون و 700‌هزار مترمربع افزایش یافت. میزان تولید کاشی و سرامیک کشور در سال 90، 475میلیون مترمربع بود که در سال 1395، به 340میلیون مترمربع رسید. در نهایت ظرفیت تولید کشور در سال 1400، دوباره به حدود 458میلیون مترمربع رسید. نسبت تولید شرکت به ظرفیت تولید کشور در سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب، 2/ 1 و 3/ 1‌درصد بوده؛ در حالی که این نسبت در اوایل دهه 90 خورشیدی، حدود یک‌‌درصد و در سال 91 زیر یک‌‌درصد بود. سهم صادرات شرکت از کل صادرات کشور نیز، حدود 9/ 0‌درصد بود که در سال 95، به اوج خود یعنی 6/ 1‌درصد رسید. در سال 1400 نیز این سهم، حدود 5/ 1‌درصد بود.

عوامل تاثیر‌گذار بر صنعت کاشی و محیط بیرونی شرکت

تغییر در شرایط بازار: بازار مورد نظر شرکت کاشی پارس و صنعت کاشی، متاثر از صنعت ساختمان در داخل کشور و میزان صادرات است. از این رو با توجه به افزایش قیمت مسکن انتظار می‌رود، محصولات شرکت مورد استقبال قرار گیرد و میزان ساخت‌وساز افزیش یابد. از طرف دیگر، ممکن است با افزایش قیمت‌ها، تقاضا برای خرید مسکن کاهش یابد و بازار مسکن پس از مدتی وارد فاز رکود شود. با افزایش نرخ ارز و افزایش میزان صادرات احتمالا شرکت با مشکلی روبه‌رو نمی‌شود و از این طریق می‌تواند کاهش تقاضا را جبران کند.

نرخ ارز: شرکت کاشی پارس به واردات وابستگی کامل ندارد و فقط بخشی از محصولات خود را از خارج از کشور تامین می‌کند. بنابراین افزایش نرخ ارز بر افزایش بهای تمام‌شده اثر چندانی ندارد و شاید با افزایش صادرات، افزایش نرخ ارز به نفع شرکت باشد.

فروش

فروش کاشی دیواری در سال 1400، حدودا 3میلیون و 100‌هزار مترمربع بوده که نسبت به سال 99، با کاهش 8درصدی همراه بوده است.‌ درصد فروش صادراتی کاشی دیواری به کل فروش این محصول، طی چهار سال گذشته تغییرات چشمگیری داشته؛ به طوری که سهم صادرات این محصول از 44‌درصد به 75‌درصد افزایش پیدا کرده است.

این موضوع از توجه ویژه شرکت به صادرات این محصول حکایت دارد. میزان فروش کاشی پرسلانی نیز در سال 1400، یک‌میلیون و 800‌هزار مترمربع بوده که نسبت به سال پیش از آن 40‌درصد افزایش یافته است. سهم صادرات این محصول در سال‌های اخیر تغییر خاصی نداشته و بین 45 تا 49‌درصد بوده است. با توجه به نسبت‌های فروش صادراتی و داخلی هر محصول و پیش‌بینی‌هایی که از تولید شرکت در دسترس است، می‌توان مجموع فروش را در سه‌فصل پایانی سال 1401 رقمی در حدود 4میلیون و 400‌هزار مترمربع پیش‌بینی کرد. بودجه شرکت برای فروش در این مدت، 4میلیون و 300‌هزار مترمربع بوده است.

نرخ فروش محصولات، در هیات‌مدیره و با توجه به افزایش بهای تمام‌شده شرکت، تعیین می‌شود. بنابراین پیش‌بینی شرکت از نرخ فروش داخلی کاشی دیواری در 9ماه پایانی سال 1401، رقمی در حدود 80‌هزار تومان به‌ازای هر مترمربع و برای نرخ فروش داخلی کاشی پرسلانی نیز، 187‌هزار تومان به ازای مترمربع است.

با در نظر گرفتن مفروضات تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» از میزان تولید و فروش و نحوه قیمت‌گذاری محصولات در بودجه شرکت، درآمد این کاشی‌ساز در سه‌فصل پایانی سال، 539میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که با درآمد 150میلیاردی سه‌ماه اول سال، مجموع مبلغ فروش در سال 1401رقمی بالغ‌بر 695میلیارد تومان خواهد شد.

فروش داخلی شرکت کاشی پارس، به صورت تحویل کالا به خریدار در محل کارخانه به نمایندگان شرکت انجام می‌شود که هزینه حمل با خریدار است. فروش صادراتی از طریق عاملان و نمایندگان مستقر در سایر کشورها به صورت تحویل کالا در محل کارخانه انجام می‌شود و هزینه حمل با خریدار است.

این شرکت در نظر دارد به‌منظور توسعه محصولات و خدمات جدید، اقدام به راه‌اندازی خط تولید محصولات پرسلانی بزرگ کند که خرید یک دستگاه جدید پرس و سایر تجهیزات در راستای این موضوع بوده است. شرکت کاشی پارس قصد دارد برای برآورده کردن خواسته‌ها و سلایق مختلف مشتری‌ها، اقدام به تجهیز واحد تحقیق و توسعه محصولات جدید و در صورت لزوم، خرید طرح از فروشندگان معتبر داخلی و بین‌المللی کند.

مشتریان خارجی «کپارس» کشورهای عراق، جمهوری‌آذربایجان و روسیه هستند که سهم عراق در صادرات محصولات بیش از سایر کشورهاست. بعد از عراق، جمهوری‌آذربایجان و در نهایت روسیه سهم کمتری از صادرات محصولات شرکت دارند.

با مقایسه حاشیه سود ناخالص محصولات، درمی‌یابیم که حاشیه سود ناخالص کاشی دیواری، حدود 29 تا 30‌درصد است. معمولا حاشیه سود ناخالص کاشی پرسلانی در «کپارس» نسبت به کاشی‌های دیواری کمتر و ارزش‌افزوده آن بالاتر است. به همین دلیل، این شرکت به محصولات پرسلانی خود، نگاه ویژه‌ای دارد و در راستای توسعه تولید این محصولات اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.

بهای تمام‌شده

با توجه به راه‌اندازی خط تولید کاشی پرسلانی و افزایش تولید و فروش، بهای تمام‌شده با تغییرات چشمگیری همراه خواهد بود. در شرکت کاشی پارس و همچنین در صنعت کاشی، اهمیت سربار و مواد اولیه برای تحلیلگران مالی به یک اندازه است و توجه و بررسی دقیقی را می‌طلبد.

«کپارس»، در سال 1400، حدود 182میلیارد تومان مواد اولیه خریداری و مبلغ 15میلیارد تومان هزینه حمل پرداخت کرده است. خرید خارجی نیز عمدتا از چین و به مبلغ 300‌هزار یورو یا 9میلیارد تومان بوده و شامل خرید جوهر، زیرکونیوم و کائولن می‌شود. خرید مواد نانوپولیش نیز، با بهای حدود 31‌هزار و 800دلار برای شرکت تمام‌شده است.

در حال حاضر عامل مهمی که در افزایش مبلغ مواد اولیه شرکت و در نهایت پیشی‌گرفتن مبلغ بهای تمام‌شده از فروش موثر واقع است، افزایش نرخ مواد اولیه و همچنین افزایش میزان خرید و مصرف آن به‌واسطه خط تولید جدید بوده است.

تامین‌کنندگان لعاب «کپارس»، در ایران شرکت‌های کیمیا رازی، پردیس لعاب یزد، لعاب پاس فارس، لعاب مشهد و لعابیران هستند که شرکت کیمیارازی در میان تامین‌کنندگان لعاب، سهم بیشتری دارد. مقداری گلوله از سرامیک‌های صنعتی اردکان و کارتن نیز از سیند آریا و کارتن‌کویر تهیه می‌شود.  هزینه حقوق و دستمزد در سال 1400، طبق قانون کار افزایش پیدا کرده و بخشی از این افزایش ناشی از افزایش تعداد کارکنان شرکت در سال 1400 به دلیل راه‌اندازی خط تولید جدید بوده است.  یکی از هزینه‌های مهم در قسمت سربار، هزینه استهلاک است. شرکت کاشی پارس پس از راه‌اندازی خط تولید جدید که به آن اشاره شد، اقدام به خرید ماشین‌آلات و تجهیزات جدید کرد. بنابراین با توجه به اینکه ارزش دفتری این ماشین‌آلات در شرایط تورمی قطعا از سایر ماشین‌آلات شرکت بیشتر است، از این رو هزینه استهلاک نیز با افزایش چشمگیری همراه بوده است. بنابراین انتظار می‌رود مبلغ استهلاک همین اندازه بالا بماند؛ ولی رشد بالایی را برای سال‌های آتی از استهلاک انتظار نداریم.  یکی از اقلام مهم در هزینه‌های اداری، عمومی و فروش در سال 1400، مبلغ یک‌میلیارد و 800میلیون تومان از مطالبات خارجی است که در نتیجه انتقال وجه از مشتری خارجی و بلوکه شدن آن در بانک‌های خارجی بازیافت شده و کاهش ارزشی به مبلغ 2میلیارد و 300میلیون تومان در حساب هزینه‌های اداری عمومی و فروش در نظر گرفته شده است.

بررسی کوتاه صورت جریان نقد عملیاتی

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته از صورت جریان وجوه نقد، خالص ورود وجه نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی در سال 1400به‌میزان 285‌درصد افزایش یافته است. این عدد ممکن است به‌تنهایی نتواند مفهوم کاملی را به مخاطب برساند؛ اما با مقایسه رشد این جریان نقد با رشد درآمد‌های عملیاتی به نتایج خوبی می‌رسیم؛ چرا که در این مدت با وجود افزایش 57درصدی درآمد‌های عملیاتی، جریان نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی که همان فروش شرکت است، 285‌درصد با افزایش مواجه شده است. این امر در کسب‌وکار‌های کوچک نیز کاملا ملموس است و درک درستی از نحوه فروش و دریافت وجه نقد حاصل از آن به سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه کسب‌وکار می‌دهد. این نرخ رشد قابل‌توجه بیانگر آن است که فروش شرکت بیشتر حالت نقدی به خود گرفته و شرکت کمتر از فروش نسیه بهره می‌برد.

بررسی اقلام ترازنامه‌ای

نسبت جاری، در شرکت در پایان خردادماه سال‌جاری 5/ 1واحد بوده که نسبت به سال 1400 و سال‌های قبل از آن با روند صعودی همراه بوده است. این امر از افزایش توان شرکت در پرداخت به‌موقع تعهداتش حکایت دارد. نسبت‌های اهرمی نیز در این سال‌ها نشان می‌دهد که «کپارس» توجه بیشتری به تامین منابع از سمت سهامداران و تمایل کمتری به ایجاد بدهی و اهرمی کردن شرکت دارد. سرمایه در گردش در سال 1400 با افزایش 117درصدی همراه بوده که با توجه به افزایش 57درصدی درآمدهای عملیاتی، حاکی از آن است که شرکت از سرمایه درگردش خود بازدهی لازم را کسب نمی‌کند.