p11 copy

 سهامداران

شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌صبا با مالکیت 78‌درصدی بزرگ‌ترین سهامدار «وملی» است. شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، سهامدار دیگر «وملی» با مالکیت یک‌درصد است. یکی از اتفاقات مهم و قابل ذکر در سال 1399 خروج صندوق بازنشستگی کشوری از این سهم و واگذاری سهام آن به شرکت آتیه‌صبا است.

 موضوع فعالیت

شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی (سهامی‌عام) در تاریخ 1348 به‌نام شرکت گروه صنعتی ملی به ثبت رسید. این شرکت زمانی بیش از 52کارخانه در صنعت کفش و چرم و بیش از400فروشگاه زنجیره‌ای با برند کفش ملی در سطح ایران داشت. گستره فعالیت شرکت سبب شده بود تا «وملی» در حدود 9 تا 11‌هزار نفر را به اشتغال بگمارد. تولیدات این شرکت به اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، مجارستان، لهستان، رومانی و حتی اروپای غربی صادر می‌شد. در کارخانه کفش ملی تا سال ۱۳۵۰ گونه‌‌‌های مختلفی از کفش‌های ورزشی، چکمه، پوتین، دمپایی، کفش کتانی، بچه‌‌‌گانه و کفش ایمنی تولید می‌‌‌شد.

‬‬ عملکرد کفش ملی از دیدگاه مالی

کفش ملی از نظر شاخص‌‌‌های اقتصادی دستاوردهای خوبی کسب کرده است. در این خصوص به بررسی صورت وضعیت مالی شرکت، صورت سود و زیان و موجودی نقدی حاصل از عملیات می‌پردازیم. موجودی نقد کفش ملی در سال 1400 رقمی معادل 11میلیارد تومان بود. این در حالی است که در پایان سال 1399 این رقم 27میلیارد تومان بود. موجودی نقد شرکت در پایان سال گذشته کاهش 56درصدی را نسبت به سال 99 ثبت کرد؛ اما دارایی‌‌‌های شرکت روند افزایشی را تجربه کرده، به طوری که در سال 1400 نسبت به سال 1399، دارایی‌‌‌های شرکت رشد 33درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در دوره مذکور بدهی‌‌‌های شرکت 23درصد رشد داشته است. سود این شرکت در سال‌های اخیر، روند افزایشی داشته، به گونه‌‌‌ای که در پایان سال مالی اخیر 5.378تومان به ازای هر سهم سود ساخته است.

این در حالی است که در سال 1399 سود هرسهم 2.221تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود، طی سال‌جاری درآمد سود سهام شرکت نسبت به سال گذشته افزایشی باشد. در نهایت کفش ملی در سال گذشته به فروش 316میلیارد تومانی رسیده که نسبت به فروش 245میلیارد تومانی سال 1399 رشد 29درصدی را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود کفش ملی برای سال‌جاری نیز درآمد حدود 350 تا 400میلیارد تومانی داشته باشد. گروه صنعتی ملی از نظر سود انباشته نسبت به سال قبل رشد 152درصدی را ثبت کرده، به طوری که در پایان 1400 سود انباشته شرکت از 23میلیارد تومان به 59میلیارد تومان رسیده است.

 درآمد سود سهام

باید در نظر داشت که عمده سود هلدینگ «وملی» ناشی از سود تقسیمی کفش ملی است. در سال گذشته «وملی» درآمد 44میلیارد تومانی از محل سود سهام زیرمجموعه‌های خود کسب کرده است که افزایش 90درصدی را نسبت به درآمد 23میلیارد تومانی سال 1399 نشان می‌دهد. در نهایت این هلدینگ در سال گذشته سود خالص 169تومانی به ازای هرسهم خود ثبت کرده که نسبت به‌سال 1399 افزایش 78درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود شرکت در سال‌جاری بتواند عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته ثبت کند و در نتیجه حدود 55 تا 60میلیارد تومان درآمد از محل سود سهام زیرمجموعه داشته باشد. این امر می‌‌‌تواند به سود خالص 200 تا 210تومانی به ازای هرسهم برسد.

 چالش‌ها و ریسک‌ها

از اواسط دهه 70 به بعد شناور شدن نرخ ارز، کم‌رنگ شدن حمایت‌های دولتی، باز شدن رسمی و غیررسمی مرزها به روی کالاهای رقیب خارجی، ظهور رقبای ریز و درشت داخلی و بالاتر از همه بی‌ثباتی در مدیریت، آن را در چنان سراشیبی سقوط قرار داد که در مدت کوتاهی سرعت رشد کفش ملی معکوس شد تا جایی که در سال 80 زیان انباشته مجموع 24شرکت باقی‌مانده از خانواده گروه صنعتی ملی از 580میلیارد ریال فراتر رفت و همگی مشمول ماده 141 قانون «اصلاح قسمتی از قانون تجارت» شدند.

 ارزش دارایی‌های کفش ملی

براساس آمار و داده‌های تحلیلی منتشرشده، دارایی‌‌‌های کفش ملی (وملی) را می‌توان در پنج‌دسته ارزش‌گذاری و طبقه‌‌‌بندی کرد: شرکت مذکور 282فروشگاه با سند مالکیت دارد که بنا بر تخمین‌های موجود ارزش آن به 3‌هزار و 450میلیارد تومان می‌رسد. از این تعداد ۲۵۶فروشگاه فعالیت اقتصادی دارند و ۲۶فروشگاه بدون فعالیت هستند. متراژ املاک تجاری براساس صورت حسابرسی‌شده میان‌دوره‌ای ۹۸، ۹۸‌هزار و ۴۲۴مترمربع است. ارزش تقریبی این املاک با توجه به برخی مزایده‌های فروش املاک برگزارشده توسط این شرکت در شهرهای مختلف، حدود ۳۴۵۰میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بنا بر تخمین‌های انجام‌شده، کارخانه تهران کفش ملی ۱۴۳۵میلیارد تومان می‌ارزد. ملک اصلی کارخانه که در کیلومتر ۱۸ جاده قدیم کرج به متراژ ۴۱۰‌هزار مترمربع واقع است، در حال حاضر تولیدی ندارد. در حال حاضر ارزش تقریبی هر مترمربع این زمین 5/ 3میلیون تومان است. انبار یک‌هزار میلیاردی واقع در سرآسیاب مهرآباد دیگر دارایی کفش ملی و ملک تجاری و صنعتی در حوالی فرودگاه مهرآباد تهران به متراژ 25هزار مترمربع است که برآورد ارزش آن حدود هزار میلیارد تومان است. ارزش پاساژ ملی در قلب بازار سنتی تهران هم 4800میلیارد تومان است. قیمت سرای ملی یا پاساژ ملی در چهارراه گلوبندک بازار به همراه مغازه‌های موجود و حجره‌های بازار بزرگ تهران که حدود 4هزار مترمربع متراژ دارند با در نظر گرفتن قیمت هر مترمربع این پاساژ که نزدیک به ۱۲۰میلیون تومان، حدود ۴۸۰۰میلیارد تومان است.

ارزش کارخانه رودبار کفش ملی، یعنی کارخانه شماره ۲ شرکت واقع در شهر رودبار و با متراژ حدود ۶۰ هکتار180میلیارد تومان است! در حال حاضر این کارخانه با داشتن حدود ۱۷۰۰متر سوله تعطیل شده که با در نظر گرفتن ارزش تقریبی هر مترمربع ۳۰۰‌هزار تومان، می‌توان ارزش آن را ۱۸۰میلیارد تومان دانست. با این توضیحات رقم نهایی ارزش دارایی‌های شرکت کفش ملی را می‌توان ۱۰۸۶۵میلیارد تومان دانست. باید در نظر گرفت که برای پیشنهاد ارقام جهت برآورد ارزش املاک شرکت از آگهی‌های مزایده‌ای که متعلق به اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ بوده، استفاده شده و اگر تورم این مدت نیز محاسبه شود، دارایی‌های کفش ملی هم با توجه به افزایش رشد مسکن و تورم در سه‌سال اخیر رشد کرده است. در نتیجه این شرکت کاملا دارایی‌محور است و با گران‌تر شدن قیمت زمین و مسکن دارایی‌های شرکت نیز باارزش‌تر خواهد شد.

 پرتفوی بورسی هلدینگ گروه صنعتی ملی

با بررسی صورت‌های مالی، شرکت در حال حاضر فعالیتی در زمینه خرید و فروش سهام در بازار سرمایه نداشته است.

 پرتفوی غیر‌بورسی

 صد ‌درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری «وملی» مربوط به پرتفوی غیر‌بورسی است. گروه صنعتی ملی ایران دارای شرکت‌هایی همچون کفش ملی، مدیریت و توسعه ملی، صادراتی و تجارتی ملی، تیس‌ایران و پوشاک عمده است که ۱۰۰‌درصد مالکیت این شرکت‌ها در اختیار گروه صنعتی ملی (هلدینگ «وملی») است. با توجه به قدمت بالای این شرکت‌ها، ارزش فعلی این پرتفوی عدد بسیار بزرگی خواهد شد که برای ارزش‌گذاری دقیق نیاز به ارائه اطلاعات شفاف و دقیق از صورت‌های مالی و ارائه اطلاعات دقیق از آخرین وضعیت این شرکت‌هاست.

 ارزش‌گذاری «وملی»

به‌منظور ارزش‌گذاری «وملی» با توجه به اینکه این شرکت دارایی‌محور است از روش NAV (خالص ارزش روز دارایی‌ها) استفاده می‌کنیم. به این منظور باید ارزش افزوده پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت را محاسبه و با حقوق صاحبان سهام و سودوزیان حاصل از وا‌گذاری سهام جمع ‌کنیم.

 پرتفوی بورسی

با توجه به اینکه «وملی» فعالیتی در بازار سرمایه و خرید و فروش سهام ندارد، پرتفوی بورسی در برآورد خالص ارزش دارایی‌های روز شرکت صفر در نظر گرفته شده است.

 پرتفوی غیر‌بورسی

ارزش‌‌‌افزوده غیر‌‌‌بورسی شرکت براساس آمار و داده‌هایی تحلیلی منتشرشده 10‌‌‌هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب NAV هر سهم «وملی» 40‌هزار و 726تومان و نسبت P/ NAV روز شرکت 7/ 22‌‌‌درصد است. اما به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور سنتی P/ NAV یک‌شرکت سرمایه‌گذاری باید حدود 60 تا 70‌‌‌درصد باشد.