بررسی روند چند ماه اخیر میانگین ارزش معاملات روزانه معاملات مشتقه حاکی از آن است که این بازار در حال رشد، چشم‌انداز روشنی را در پیش‌رو دارد، اما برخی از آمار‌ها نیز نشان‌دهنده این موضوع است که در آبان ماه کمی از اعتماد فعالان بازار مشتقه کاسته شده‌است.  بررسی بازار مشتقه نشان می‌دهد که معاملات آن نسبت به چند ماه اخیر با استقبال قابل‌توجهی مواجه شده‌است. یکی از آمار‌هایی که تحلیل آن می‌تواند خبر از میزان رونق بازار بدهد، ارزش معاملات است. در آبان ماه میانگین روزانه ارزش معاملات در این بازار ‌برابر با ۱۷‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون‌تومان بوده‌است. مقایسه میانگین روزانه ارزش معاملات در دومین ماه پاییز با ماه‌های مرداد، شهریور و مهر نشان می‌دهد که به ترتیب رشد ۲۰۶‌درصدی، ۱۳۸‌درصدی و ۵۵‌درصدی نسبت به این ۳ ماه رخ‌داده است.

همچنین در آخرین روز آبان ماه بیشترین ارزش معاملات در سال‌۱۴۰۱ نیز ثبت شده‌است. بررسی ارزش معاملات نشان می‌دهد که در روز ۳۰آبان ارزش معاملات مشتقه به بیش از ۶۰‌میلیارد ‌تومان رسیده که نسبت به میانگین روزانه این ماه رشد ۲۴۶‌درصدی به‌حساب می‌آید. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که رونق ایجادشده در بورس تهران آرام‌آرام در حال ورود به بازار مشتقه است.  از دیگر آمار‌های معاملاتی حجم معاملات است. در دومین ماه از فصل بهار میانگین روزانه این آمار ‌برابر با ۲‌میلیون قرارداد رسیده است. بررسی این آمار در آبان نشان می‌دهد که نسبت به ۳ ماه مرداد، شهریور و مهر رشدی‌ برابر با ۱۷۳‌درصد، ۱۲۳‌درصد و ۴۸‌درصد محقق شده‌است. این رشد‌ها نشان‌دهنده افزایش استقبال سرمایه‌گذاران از بازار مشتقه است.

در این میان توان مالی از دیگر آمار‌هایی به‌شمار می‌رود که در بررسی میزان رونق بازار مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. این آمار از تقسیم ارزش معاملات بر تعداد معاملات به‌دست می‌آید که نشان‌دهنده میزان اعتماد فعالان بازار نسبت به این قرارداد‌ها است. بررسی این آمار در چند ماه اخیر نشان می‌دهد که نسبت به ۳ ماه مرداد، شهریور و مهر توان مالی افراد رشد ۶۳‌درصدی، ۲۷‌درصدی و یک‌درصدی را به خود دیده است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میزان توان مالی افراد و بالطبع اعتماد آنها نسبت به این بازار در یک ماه اخیر افزوده نشده‌است. از آنجایی‌که بازار سرمایه از هفته دوم آبان توانست با رشد خوبی همراه شود، می‌توان انتظار داشت که این رونق به بازار مشتقه نیز منتقل شود.