با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که این روند در سال ۱۴۰۱ ادامه داشته باشد و شرکت مذکور بتواند به حاشیه سود ناخالص ۳۶درصدی دست پیدا کند. با بررسی میزان تولیدات درمی‌‌‌یابیم که تا سال ۱۴۰۰ به‌‌‌طور میانگین ۲۳درصد به تولیدات این شرکت افزوده شده، در حالی که در دو دوره گذشته یک‌درصد از میزان تولیدات کاسته شده که با توجه به بالاتر بودن عمر شرکت نسبت به میانگین صنعت، مستهلک‌شدن خطوط تولید را می‌‌‌توان عامل کاهش تولیدات در دوره‌‌‌های مذکور دانست. از طرفی مبلغ فروش «فاما» ظرف سه‌سال اخیر ۷۲درصد افزایش را به ثبت رسانده است. مجموع عوامل ذکرشده موجب می‌شود که برای سال ۱۴۰۱ به‌میزان ۴۰درصد افزایش درآمد فروش و یک‌درصد کاهش میزان تولید پیش‌بینی شود. در نتیجه، این امر سبب تحقق ۱۱۰تومان سود به‌ازای هر سهم شرکت می‌شود.

معرفی شرکت

براساس آمارهای منتشرشده، شرکت صنعتی آما در تاریخ ۴اسفند سال ۱۳۵۴ در سازمان بورس اوراق بهادار با نماد «فاما» پذیرفته شد. ظرفیت تولید حال حاضر شرکت مذکور ۱۹هزار و ۵۰۰تن پودر جوشکاری، ۲هزار و ۳۰۰تن مفتول جوشکاری، ۲هزار و ۵۰۰تن پودر جوشکاری و ‌‌‌هزار عدد سنگ‌‌‌ برش و سایش به صورت سالانه است. در این میان، طبق اساسنامه، موضوع فعالیت آما عبارت است از ایجاد یک یا چند کارخانه برای تولید محصولات صنعتی در تهران یا شهرهای دیگر ایران، تهیه و وارد کردن کلیه مواد و ملزومات اعم از ماشین‌آلات یا مواد اولیه و... که برای ادامه کار و تولیدات کارخانه لازم باشد. همچنین فروش و صدور محصولات کارخانه‌‌‌ها و بازخرید آنها، انجام امور بازرگانی دیگر که مربوط به موضوع شرکت و عملیات جوشکاری باشد و مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها یا خرید سهام آنها از دیگر فعالیت‌‌‌های شرکت محسوب می‌شود.

محصولات شرکت

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که محصولات اصلی شرکت آما در پایان گزارش ۶ماهه ۱۴۰۱، شامل الکترود جوشکاری، مفتول جوشکاری، پودر جوشکاری و سنگ سمباده بوده است. از طرفی بررسی‌‌‌ روند فروش صادراتی شرکت از این واقعیت حکایت دارد که از چهارسال گذشته همواره میزان آن افزایش یافته؛ به‌طوری که در سال۱۳۹۷ کمتر از یک‌درصد درآمد شرکت مربوط به صادرات بوده، در حالی که در سال۱۴۰۰ این عدد به ۹درصد رسیده است. با این تفاسیر می‌‌‌توان گفت فروش در شرکت «فاما» به‌صورت داخلی و صادراتی صورت می‌گیرد. با بررسی مواد مصرفی شرکت درمی‌‌‌یابیم که سه‌نوع ماده اصلی از جمله مفتول، پودر و مواد بسته‌‌‌‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان «فاما» حدود ۸۶درصد مواد مستقیم خود را از شرکت‌های داخلی و ۱۴درصد آن را به صورت وارداتی تامین می‌کند. بررسی روند مواد مصرفی نشان می‌دهد که از چهارسال گذشته، ‌درصد مواد اولیه وارداتی کاهش یافته و از ۲۳درصد در سال ۱۳۹۷ به ۱۱درصد در ۶ماهه ۱۴۰۱ رسیده است. در این میان حدود ۵۴درصد مواد مستقیم آما از ایران، ۱۹درصد از هنگ‌‌‌کنگ، ۹درصد از سوئیس، ۶درصد از ترکیه و ۴درصد از امارات تامین شده است. بر همین اساس با توجه به اینکه مواد مستقیم ۸۰درصد بهای تمام‌شده را شامل می‌شود و بخشی از آن وارداتی است، عدم‌تامین مواد مذکور به دلیل تحریم‌‌‌ها یا هر مساله دیگر، نوعی ریسک تلقی می‌شود؛ چرا که می‌‌‌تواند فعالیت شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهد. البته همان‌طور که اشاره شد، ‌درصد واردات مواداولیه کاهشی بوده و از طرفی کشور‌‌‌های طرف حساب شرکت متنوع هستند که این مهم می‌‌‌تواند تا حدی ریسک اشاره‌شده را کاهش دهد.

بررسی آمار تولید، فروش و سودآوری «فاما» می‌‌‌تواند نقشه‌‌‌ای از عملکرد آن در گذشته به تحلیلگران ارائه دهد. بر این اساس در بخش تولیدات بررسی آمارها نشان می‌دهد که تا سال۱۴۰۰ هرسال ۲۰درصد به تولیدات افزوده شده، با این حال در سال۱۴۰۰ تولیدات همچون سال قبل بوده و رشد یا افت مقداری نداشته است. بر این اساس در ۶ماهه ۱۴۰۱ تولیدات شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته یک‌درصد افت داشته است که عمده دلیل آن را می‌‌‌توان مستهلک‌شدن خطوط تولید دانست. این امر نشان می‌دهد که «فاما» باید در این زمینه تدابیر لازم را بیندیشد و به‌روزرسانی‌‌‌هایی را در خطوط تولیدی خود ایجاد کند. یکی دیگر از آمارهای مهم شرکت آما، مبلغ فروش است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که «فاما» در سه‌سال گذشته در مبلغ فروش رشد خوبی را به ثبت رسانده و به‌‌‌طور میانگین ۷۲درصد به این مبلغ افزوده شده است. بر همین اساس در ۶ماهه ۱۴۰۱ شرکت مذکور موفق شده است، نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۰درصد به مبلغ فروش خود بیفزاید که این امر رشد درآمدی بسیار خوبی را برای این شرکت نشان می‌دهد. بررسی‌‌‌ها حاکی از آن است که با توجه به افت میزان تولیدات «فاما» رشد درآمدی آن را می‌‌‌توان به دلیل افزایش نرخ محصولات شرکت دانست.

آخرین موردی که باید در «فاما» به بررسی روند آن پرداخت، حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص است. در چهارسال اخیر میانگین حاشیه سودهای شرکت مذکور به‌ترتیب برابر با ۳۸درصد، ۳۴درصد و ۲۹درصد بوده، این در حالی است که در ۶ماه اول ۱۴۰۱ حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص به ۳۸درصد، ۳۶درصد و ۲۶درصد رسیده است. بررسی روند حاشیه سود شرکت از این واقعیت حکایت دارد که در چهارسال اخیر روند آن کاهشی بوده، به‌‌‌طوری که حاشیه سود ناخالص شرکت از ۳۱درصد در سال ۱۳۹۷ به ۲۶درصد در ۶ماهه ۱۴۰۱ رسیده است. این مهم نشان می‌دهد که شرکت در کنترل هزینه‌‌‌های خود با چالش روبه‌‌‌روست و این موضوع در صورت ادامه‌دار بودن می‌‌‌تواند موجب افت سودآوری آن شود.

نسبت سهامداران شرکت

سهامداران عمده حقوقی شرکت آما عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، شرکت بنیاد سرور و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران که به‌ترتیب مالکیت ۲۳درصد، ۸/ ۱۴درصد، ۸/ ۳درصد و ۷/ ۱درصد سهام «فاما» را در اختیار دارند. در این میان حدود ۳۲درصد از سهام شرکت متعلق به ۱۱شخص حقیقی است و با این تفاسیر «فاما» شناوری حدود ۲۴درصد دارد.

تحلیل سود سال آینده

اگر بخواهیم سهم سود سال ۱۴۰۱ «فاما» را تخمین بزنیم، ابتدا باید مفروضات و متغیرهای موثر بر سودآوری شرکت را مشخص کنیم. مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر سودآوری این شرکت نرخ محصولات تولیدی آن است. محصولات اصلی «فاما» که بیشترین درآمد شرکت را حاصل می‌کنند، شامل الکترود جوشکاری، مفتول جوشکاری، پودر جوشکاری و سنگ سمباده هستند. نرخ آنها براساس آخرین گزارش فعالیت ماهانه (آذرماه) به‌ترتیب ۶۲میلیون و ۹۴۳هزار تومان، ۵۷میلیون و ۲۶۵هزار تومان، ۵۱میلیون و ۴۱۹هزار تومان و ۲۸میلیون و ۳۰۷هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ فروش الکترود صادراتی ۵۶میلیون و ۱۹۱هزار تومان، مفتول صادراتی ۵۴میلیون و ۵۶۶هزار تومان و پودر صادراتی ۵۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده است. در این میان، همان‌طور که اشاره شد، به دلیل مستهلک‌شدن خطوط تولید، روند تولیدات شرکت از سال۱۴۰۰ کاهشی بوده است. لازم به ذکر است که شرکت در پیش‌بینی خود میزان تولید را برای ۶ماه دوم ۱۴۰۱، به میزان ۱۵درصد افزایش داده است. با این حال با توجه به موارد ذکرشده، و افت تولیدات شرکت از سال ۱۴۰۰، بر مبنای محافظه‌کاری افت یک‌درصدی را برای میزان تولیدات در ۶ماه دوم ۱۴۰۱ و افت ۳درصدی را برای کل سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه گذشته در برآورد مبلغ فروش لحاظ کرده‌‌‌ایم. از طرفی نرخ‌های مهم دیگر عبارتند از افزایش حقوق، تورم و حمل‌‌‌ونقل که به ترتیب ۵۵درصد، ۳۰درصد و ۳۵درصد برآورد شده‌‌‌اند. همچنین نرخ دلار نیما برای سال ۱۴۰۱ به‌‌‌طور میانگین برابر با ۳۴هزار تومان در نظر گرفته شده است. با فرض این متغیرها فروش شرکت آما در سال ۱۴۰۱ برابر با یک‌هزار و ۲۳۴میلیارد تومان خواهد شد. از این میزان فروش، ۴۴۶میلیارد تومان سود ناخالص، ۴۱۴میلیارد تومان سود عملیاتی و ۳۱۱میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که در ۶ماهه ۱۴۰۱ «فاما» توانسته است به میزان ۵۶۵میلیارد تومان فروش به ثبت برساند. با این مفروضات سود خالص به‌ازای هر سهم شرکت آما برای سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۱۰تومان پیش‌بینی می‌شود.

همان‌طور که در بخش مبلغ فروش به بررسی روند سالانه پرداخته شد، «فاما» در سال ۱۴۰۰ موفق به افزایش ۴۲درصدی درآمد فروش شده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود برای سال ۱۴۰۱ رشد ۴۱درصدی در درآمد شرکت نسبت به سال ۱۴۰۱ به وقوع بپیوندد. بر این اساس با توجه به آخرین قیمت هر سهم «فاما» که برابر با ۹۱۰تومان بوده است، نسبت قیمت به سود هر سهم شرکت برای سال ۱۴۰۱ برابر با ۷ می‌شود.

ریسک‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های شرکت

اولین ریسکی که می‌‌‌تواند سودآوری شرکت آما را تحت‌تاثیر قرار دهد، نوسانات نرخ ارز است. با توجه به اینکه بخشی از محصولات شرکت به صورت وارداتی تامین می‌شود، رشد نرخ ارز می‌‌‌تواند باعث افزایش بهای تمام‌شده محصولات و در نتیجه کاهش سودآوری آن شود. از طرف دیگر، تغییر مقررات دولتی همواره به‌‌‌عنوان ریسک بر فعالیت شرکت‌ها سایه افکنده است، آنچنان‌‌‌که به دلیل شرایط مذکور بسیاری از واحدهای صنعتی مجبور به توقف واحدهای تولیدی خود شده‌‌‌اند. بر این اساس با توجه به تغییر سیاست اقتصادی دولت از کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای ناشی از مالیات، شرکت‌های تولیدی به‌خصوص شرکت‌هایی که سخت‌‌‌گیری بیشتری در رعایت قوانین و مقررات ناشی از الزامات بورس دارند، از سنوات گذشته تا سال‌های پیش‌‌‌رو تحت فشار فزاینده‌‌‌ای در حوزه‌‌‌های مرتبط مالیاتی هستند که این موضوع می‌‌‌تواند سودآوری شرکت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. از طرف دیگر با توجه به رکود اقتصادی که به دلیل عدم‌تعاملات سیاسی با سایر کشور‌‌‌ها در ایران وجود دارد، همواره عامل اثرگذار بر صنعت جوش بوده که موجب کاهش رونق اقتصادی در بازار صنعت مذکور شده است.

همان‌طور که اشاره شد، بخشی از مواد اولیه شرکت آما از طریق واردات تامین می‌شود و بررسی روند آن نشان می‌دهد که «فاما» از میزان مواد اولیه وارداتی خود کاسته که این مهم عملکرد خوب شرکت در خصوص مدیریت مواد اولیه را که می‌‌‌توان گفت مهم‌ترین قلم تاثیرگذار بر سودآوری شرکت است،  نشان می‌دهد. همچنین بررسی آمار فروش در «فاما» حاکی از آن است که با وجود تحریم‌‌‌های شدیدی که علیه ایران اعمال شده، این شرکت در چهارسال اخیر نه‌تنها تولید صادراتی خود را کاهش نداده، بلکه به آن افزوده، به‌‌‌طوری که در دوره ۶ماهه ۱۴۰۱، ۷درصد درآمد از صادرات بوده است. این مهم می‌‌‌تواند موجب ارزآوری برای شرکت شود. همچنین در صورت افزایش نرخ ارز می‌تواند موجب رشد درآمد شرکت شود. این موضوع می‌‌‌تواند اثر افزایش بهای تمام‌شده شرکت در صورت رشد نرخ ارز به دلیل وارداتی بودن بخشی از مواد اولیه را خنثی کند.

جمع‌‌‌بندی

اگر به روند سود به‌‌‌ازای هر سهم شرکت آما نگاهی بیندازیم، درمی‌‌‌یابیم که در سال‌های گذشته همواره این نسبت روندی رو به رشد داشته، به‌‌‌طوری که در ۶ماهه ۱۴۰۱ توانسته است ۵۹تومان به‌ازای هر سهم سود ثبت کند که این عدد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۶۷درصدی را به ارمغان آورده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که برای سال۱۴۰۱ شرکت مذکور بتواند ۱۱۰تومان سود برای هر سهم شناسایی کند که این عدد نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷۰درصد رشد نشان می‌دهد. از طرفی با توجه به محاسبات انجام‌شده، نسبت قیمت به ازای هر سهم برابر با ۷ برای سال ۱۴۰۱ برآورد شده است. در نهایت با توجه به مجموع این عوامل می‌‌‌توان گفت شرکت از نظر میزان و مبلغ فروش در حال رشد بوده، در حالی که تولیدات و حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص رو به کاهش بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که مستهلک‌شدن خطوط تولید موجب افت تولیدات شده است. پس در نتیجه رشد درآمدی صرفا به دلیل تورم و افزایش نرخ بوده و رشد حقیقی در شرکت صورت نگرفته است. از طرفی با توجه به اینکه «فاما» هزینه‌‌‌های خود را به‌خوبی نتوانسته است کنترل کند، موجب افت حاشیه سودهای شرکت شده است. با این تفاسیر موارد بیان‌شده نیاز مبرم آما را جهت چاره‌اندیشی برای خطوط تولید و مدیریت هزینه‌ها نشان می‌دهد؛ در غیر‌این‌صورت نمی‌‌‌توان برای آن چشم‌انداز روشنی متصور بود. از منظر دیگر نرخ مواد اولیه به‌خصوص مفتول، از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار بر سودآوری شرکت است که با توجه به وارداتی بودن بخشی از این مواد و اهرمی بودن آن در سودآوری شرکت همواره باید این ریسک را در تحلیل سال‌های آتی در نظر گرفت.

4 copy