Untitled-1 copy

سهامداران

بانک دی با مالکیت 37‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصدی بزرگ‌ترین سهامدار «وبوعلی » است. شرکت گروه مالی و اقتصادی بانک دی با مالکیت 18درصدی، دیگر سهامدار مهم «وبوعلی» به شمار می‌رود.

موضوع فعالیت

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و فعالیت شرکت‌های فرعی آن عمدتا در زمینه صنایع محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و فلزات اساسی است. هلدینگ سرمایه‌گذاری بوعلی (وبوعلی) با سرمایه حدود 600میلیارد تومان با در اختیار داشتن حدود 88شرکت مدیریتی و وابسته در صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، غذایی، سرمایه‌گذاری، ماشین‌آلات و خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و سایر صنایع در حال فعالیت است.

ترکیب پرتفوی

سهم سرمایه‌گذاری بوعلی از منظر بهای تمام‌‌‌شده، در شرکت‌های بورسی تقریبا 10برابر سهم سرمایه‌گذاری شرکت در شرکت‌های غیربورسی است.تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی‌‌‌شیراز، معدنی‌‌‌وصنعتی‌‌‌چادرملو و پالایش نفت اصفهان ‌‌‌بیش از 42‌درصد بهای تمام‌‌‌شده کل پرتفوی شرکت را به خود اختصاص داده‌‌‌اند، به‌‌‌طوری که کل مبلغ سرمایه‌گذاری، اعم از شرکت‌های بورسی و شرکت‌های غیر‌‌‌بورسی حدود 971میلیارد تومان است. از این مبلغ حدود 50میلیارد تومان مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارج از بورس و 921میلیارد تومان مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته‌‌‌شده در بورس است.بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که فولادمبارکه اصفهان (فولاد) با سهم 12‌‌‌درصد، تولید نیروی برق دماوند (دماوند) با سهم 9‌درصد، بورس کالای ایران (کالا) با سهم 8‌درصد و معدنی‌‌‌وصنعتی‌‌‌چادرملو (کچاد) با سهم 8درصد، جمعا 37درصد از ارزش روز پرتفوی بورسی «وبوعلی» را تشکیل داده‌‌‌اند. همچنین بررسی پرتفوی غیر‌‌‌بورسی «وبوعلی» نشان می‌دهد که 5درصد از کل سرمایه‌گذاری شرکت یا به‌‌‌عبارت دیگر، مبلغی معادل 50میلیارد تومان مربوط به پرتفوی غیر‌‌‌بورسی است. از مهم‌ترین زیرمجموعه‌‌‌های غیر‌‌‌بورسی سرمایه‌گذاری بوعلی می‌‌‌توان به بانک سامان، صندوق سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرینان دی، روغن‌نباتی پارس، گروه صنعتی آذرخاک و توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اشاره کرد. پنج‌شرکت ذکرشده بیش از 52درصد کل بهای تمام‌‌‌شده پرتفوی غیر‌‌‌بورسی «وبوعلی» را تشکیل داده‌‌‌اند.

ریسک‌ها و فرصت‌ها

یکی از ریسک‌های شرکت، وابستگی NAV (خالص ارزش روز دارایی ها) آن به ارزش روز چند هلدینگ سرمایه‌پذیر است. از پتانسیل‌های شرکت هم می‌توان به نقدشوندگی مناسب سبد دارایی شرکت، سرمایه‌گذاری روی صنایع بنیادی و متنوع، بازار انحصاری ارائه خدمات مالی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های تابعه، تقسیم سودبالای شرکت در مجمع و داشتن زیرمجموعه‌های باارزش غیر‌بورسی اشاره کرد.

 

وضعیت دارایی و بدهی‌

دارایی‌های شرکت روند رو به رشدی را تجربه کرده، به طوری که در سال 1400 نسبت به سال 1399، دارایی‌های «وبوعلی» رشد بیش از 18درصدی را تجربه است. مهم اینکه در دوره مذکور بدهی‌ها از 9میلیارد تومان به 330میلیارد تومان رسیده است.

روند سود انباشته

روند سود انباشته «وبوعلی» به گونه‌ای بوده که در پایان سال مالی 1400 این شرکت دارای سود انباشته بیش از 478میلیارد تومانی بوده است. سود انباشته 478میلیارد تومانی «وبوعلی» در حالی اتفاق افتاده که این عدد در سال مالی 1399 حدود 620میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، سود انباشته شرکت در سال 1400 نسبت به 1399 افت 23درصدی را تجربه کرده است. باید توجه کرد که افزایش سرمایه شرکت به مبلغ 300میلیارد تومان نیز از محل سود انباشته ثبت شده است. در نهایت انتظار می‌رود برای سال‌جاری سود انباشته شرکت روند افزایشی را طی کند. طبق آخرین گزارش مالی، سود انباشته شرکت به 494 میلیارد تومان رسیده است. در ادامه میزان درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و سهام «وبوعلی» را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

درآمد سود سهام

عمده سود هلدینگ «وبوعلی» از سود تقسیمی زیرمجموعه‌‌‌ها و فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها حاصل می‌شود. در سال گذشته «وبوعلی» از محل سود سهام زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود درآمد 107میلیارد تومانی را کسب کرده است که نسبت به درآمد 80میلیارد تومانی سال 1399، رشد 34درصدی را نشان می‌دهد. باید توجه کرد که پایان سال مالی شرکت مربوط به انتهای بهمن‌ماه است. در نهایت این هلدینگ در سال گذشته سود خالص 402میلیارد تومانی را ثبت کرده است که نسبت به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌سال 1399 کاهش 35درصدی را نشان می‌دهد. باید توجه کرد که «وبوعلی» در سال مالی ۱۳۹۹ حدود 544میلیارد تومان درآمد از محل فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ثبت کرده است. این در حالی است که سال گذشته درآمد فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت 292میلیارد تومان بود که دلیل عمده کاهش سود خالص شرکت را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان عدم‌‌‌فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دانست.

پیش‌بینی می‌شود که شرکت در سال‌جاری بتواند عملکرد روبه رشدی نسبت به سال گذشته داشته باشد و حدود 200 تا 220میلیارد تومان درآمد از محل سود سهام زیرمجموعه‌‌‌های خود به دست آورد. این امر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سود خالص 80 تا 90تومانی به‌‌‌ازای هرسهم منجر شود. این درحالی است که قیمت تابلوی سهام «وبوعلی» 255تومان و نسبت قیمت به سود شرکت حدود 47/ 3واحد است.

پرتفوی بورسی

در پرتفوی بورسی «وبوعلی» سهم‌‌‌های متنوعی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌‌‌توان به «فولاد»، «دماوند»، «کچاد»، «کالا»، «شپنا» و «تپیکو» اشاره کرد. نکته جذاب در پرتفوی بورسی «وبوعلی»، وجود سهم‌‌‌های پرپتانسیل و کم‌‌‌ریسک است که بهتر شدن شرایط کلی بازار سرمایه سبب می‌شود افزایش ارزش‌‌‌افزوده در پرتفوی بورسی این شرکت مورد انتظار باشد.

با توجه به قیمت‌های فعلی، ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت طبق آخرین گزارش در آذر ‌‌ماه سال‌جاری برابر با هزار و 700میلیارد تومان است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که این رقم افزایش 802میلیارد تومانی را نسبت به بهای تمام‌‌‌شده داشته است. همچنین بررسی آخرین وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری بوعلی رشد 87درصدی ارزش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها نسبت به بهای تمام‌‌‌شده را نشان می‌دهد که با بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه انتظار می‌رود ارزش پرتفوی بورسی این شرکت نیز بهتر شود.

پرتفوی غیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌بورسی

حدود 5درصد از پرتفوی «وبوعلی» مربوط به پرتفوی غیر‌‌‌بورسی است. این شرکت، پرتفوی غیربورسی کوچکی دارد که از میان آنها می‌‌‌توان به بانک سامان، صندوق سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرینان دی، روغن‌نباتی پارس، گروه صنعتی آذرخاک و توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اشاره کرد.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که حدود 13میلیارد تومان از ارزش بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های «وبوعلی» مربوط به سرمایه‌گذاری در بانک سامان است که 26‌درصد از بهای تمام‌شده شرکت را دربرمی‌گیرد. نکته قابل‌‌‌توجه این است که بهای تمام‌‌‌شده پرتفوی غیربورسی «وبوعلی» بالغ بر 50میلیارد تومان بوده و با توجه به قدمت بالای این شرکت‌ها، ارزش فعلی این پرتفوی عدد بسیار جذابی است. اما برای ارزش‌‌‌گذاری دقیق، ارائه اطلاعات شفاف و دقیق از صورت‌های مالی و ارائه اطلاعات دقیق از آخرین وضعیت این شرکت‌ها موردنیاز است.

ارزش‌‌‌گذاری

ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری پرتفوی بورسی هر شرکت سرمایه‌گذاری مهم‌ترین بخش محاسبه خالص ارزش دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن است. نکته مهم اینکه ارزش‌‌‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین با روش NAV (خالص ارزش روز دارایی‌‌‌ها) انجام شده است. به این منظور باید ارزش‌‌‌افزوده پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت محاسبه و با حقوق صاحبان سهام و سود و زیان حاصل از واگذاری سهام جمع شود.

پرتفوی بورسی: ارزش روز پرتفوی بورسی «وبوعلی» هزار و 723میلیارد تومان و ارزش‌‌‌افزوده پرتفوی بورسی 802میلیارد تومان است. این در حالی است که بهای تمام‌‌‌شده پرتفوی شرکت 921میلیارد تومان بوده است. از مهم‌ترین شرکت‌های بورسی «وبوعلی» می‌‌‌توان به«دماوند»، «کچاد»، «شپنا»، «کالا» و «فولاد» اشاره کرد.

پرتفوی غیر‌‌‌بورسی: ارزش برآوردی پرتفوی غیر‌‌‌بورسی «وبوعلی» حدود 100 تا 150میلیارد تومان و ارزش‌‌‌افزوده پرتفوی غیر‌‌‌بورسی آن مبلغ 50 تا 100میلیارد تومان برآورد می‌شود. به این ترتیب NAV (خالص ارزش روز دارایی) هر سهم «وبوعلی» در حال حاضر 351تومان به‌‌‌ازای هرسهم و نسبت P/ NAV روز شرکت 73‌‌‌درصد است. این در حالی است که قیمت سهم در تابلوی معاملاتی 255تومان است.

به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور کلی فرمول یا محاسبه مشخصی برای ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مقایسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در روش NAV وجود ندارد. اما P/ NAV (نسبت قیمت سهام به خالص ارزش روز دارایی) برای این سهم باید حدود 70 تا 60‌‌‌درصد باشد. با توجه به محاسبات انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده P/ NAV  73‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد است که نشان می‌دهد شرکت بالاتر از محدوده نرمال ارزش دارایی‌های خودش در حال دادوستد است.