Untitled-1 copy

با توجه به سیاست ثبات ارزی، فروش شرکت در سال آینده افزایش قابل‌توجهی را تجربه نخواهد کرد، به‌طوری که رشد درآمدهای عملیاتی در سال آتی 56درصد خواهد بود. همچنین در صورتی که افزایش نرخ محصولات بیش از 40درصد باشد، می‌تواند حاشیه سود «کسعدی» را به‌شدت افزایش دهد. انتظار می‌رود در صورت تکرار جهش‌های ارزی در سال ۱۴۰۲، این شرکت پتانسیل آن را داشته باشد که سودهای خوبی را نصیب سهامداران کند. نمودار قیمتی این نماد نیز نشان می‌دهد که در دوران رونق ارزی، بازدهی خوبی را به لحاظ قیمتی به ثبت رسانده است.

تاریخچه

کارخانه کاشی و سرامیک سعدی در سال 1339 در شهرری شروع به فعالیت کرد. از جمله فعالیت‌‌‌های مهم این شرکت، تولید کاشی و سرامیک ضداسیدی برای نخستین بار در کشور و چاپ طرح‌‌‌های جدید با استفاده از تکنولوژی‌‌‌های مدرن بوده است. ظرفیت اسمی این شرکت 3میلیون و 400هزار مترمربع کاشی کف در سال است.  بیش از 51‌درصد سهام این شرکت متعلق به سهامداران حقیقی و خرد بوده و مالکیت بیش از 34‌درصد این شرکت نیز در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین و یکی از زیرمجموعه‌‌‌های شستاست. همچنین 7درصد از سهام این شرکت متعلق به سرمایه‌گذاری آتیه‌صباست.  در حال حاضر میزان تولید متوسط روزانه «کسعدی» نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 11درصدی داشته و به دلیل اورهال شرکت در اردیبهشت سال‌جاری، تولید متوسط ماهانه آن نیز در تیر، مرداد و شهریور افزایشی بوده و کسری قبلی را جبران کرده است. با این حال مبلغ فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش ناچیزی همراه بوده است. همچنین سهم فروش صادراتی نسبت به دوره‌‌‌های قبل بیشتر شده و قزاقستان در حال حاضر به لیست مشتریان خارجی «کسعدی» اضافه شده است.  بررسی روند تولید در 6‌‌‌ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد که میزان تولید در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چندانی را تجربه نکرده است. بررسی روند تولید و فروش در فصول مختلف نشان می‌دهد که شرکت با توجه به سیاست ثبات ارزی و افزایش اندک نرخ دلار طی سال‌های اخیر به انبارداری تمایل بیشتری داشته و میزان تولید آن از میزان فروش پیشی گرفته است.

شرکت کاشی سعدی دو پروژه برای توسعه فعالیت خود دارد. یکی از این پروژه‌‌‌ها خرید دستگاه پرس و خشک‌‌‌کن است که موجب افزایش تولید محصولات سایزبزرگ می‌شود. همچنین این شرکت برای خرید دستگاه چاپ دیجیتال اقدام کرده است که تولید محصولات دیجیتال را افزایش می‌دهد. تاریخ برآوردی اجرای طرح‌‌‌های توسعه بهمن‌‌‌ماه 1401 است؛ اما به نظر می‌رسد، این امر با وجود اینکه تنها 35درصد پیشرفت داشته است، چندان قابلیت تحقق ندارد. همچنین، شرکت در مورد میزان افزایش و‌ درصد رشد تولید حرفی به میان نیاورده است. بنابراین نمی‌‌‌توان از میزان تولید سال آینده برآورد درستی ارائه کرد. به همین دلیل تولید کاشی در سال 1402 نیز برابر با 4میلیون مترمربع در نظر گرفته شده است.

ریسک‌‌‌ها و مخاطرات پیش‌رو

به‌طور کلی ریسک‌‌‌های صنعت کاشی و سرامیک و همچنین شرکت کاشی سعدی را می‌‌‌توان در چند دسته طبقه‌‌‌بندی کرد. اولین ریسک، ریسک دولتی و شامل کسری بودجه دولت می‌شود. دولت‌‌‌ها در صورتی که با کسری بودجه زیادی مواجه شده و نتوانند از پروژه‌‌‌های عمرانی دولتی حمایت کنند، سیاست مالی آنها بر شرکت‌های کاشی و سرامیک تاثیر منفی خواهد گذاشت. به‌خصوص شرکت‌هایی که دولتی بوده و مشتریان عمده آنها دولت‌‌‌ها هستند. با توجه به این‌‌‌که مطابق صورت‌های مالی شرکت، عمده مشتری‌‌‌های کاشی سعدی، اشخاص حقیقی هستند و سازمان‌های حقوقی کمتری در لیست مشتریان این شرکت به چشم می‌‌‌خورد، بنابراین انتظار نمی‌رود که ریسک‌‌‌های دولتی متوجه کاشی سعدی باشد. از طرف دیگر، تمرکز دولت بر پروژه ساخت یک‌میلیون مسکن در سال، با توجه به دولتی بودن یکی از سهامداران اصلی شرکت، می‌‌‌تواند هرچند اندک بر میزان فروش این شرکت اثر بگذارد.  یکی دیگر از ریسک، ریسک‌‌‌های مربوط به تقاضا در نتیجه تورم است. با افزایش تورم، این امکان وجود دارد که تقاضا برای محصولات کاشی و سرامیک بسیار کمتر شود و در نتیجه شرکت در صورتی اقدام به افزایش نرخ می‌کند که از وجود تقاضا برای محصولات شرکت آگاه باشد. از طرفی ممکن است افزایش بی‌رویه مواد اولیه، شرکت را مجبور به خرید مواد اولیه کمتر و در نتیجه تولید و فروش کمتر کند. در نتیجه امر بازاریابی و افزایش کیفیت محصولات در این میان، اهمیت بسزایی خواهد داشت.  همچنین در سطح جهانی با کاهش تب کرونا نسبت به سال 98، انتظار می‌رود، اقتصاد کشورهای همسایه از حالت رکود خارج شود و بخش مسکن شروع به فعالیت کند. این موضوع بر تقاضای جهانی محصولات اثر می‌‌‌گذارد. با کاهش آمار کرونا در ایران و کشورهای همسایه، فروش صادراتی نیز افزایش یافته و کشور قزاقستان نیز به مشتریان این شرکت اضافه شده است.  با شرایط حاکم بر بازارهای جهانی، انتظار می‌رود تنها عاملی که بتواند بر درآمدهای شرکت افزوده و آن را بهبود بخشد، افزایش نرخ دلار باشد. باید توجه کرد که در نتیجه سیاست ثبات ارزی که در سال گذشته اتخاذ شد، درآمدهای شرکت نسبت به سایر شرکت‌های هم‌‌‌گروه افزایش چندانی نیافته است.

بررسی روند تولید شرکت

تولید کاشی شرکت در سال‌های 97 تا 99 همزمان با جهش‌‌‌های ارزی افزایش یافته است؛ چرا که از طرفی، افزایش نرخ دلار و افزایش تورم موجب شده است تا نرخ فروش شرکت افزایش یابد و همین امر بر انگیزه تولید افزوده است، به طوری که در سال 1400 خرید دستگاه‌‌‌هایی برای افزایش تولید موجب شده است تا تولید شرکت مازاد ظرفیت اسمی داشته باشد. میزان تولید کاشی در نیمه اول سال‌جاری، یک‌میلیون و 800هزار مترمربع بوده است. شرکت در بودجه خود برای نیمه دوم سال‌جاری، تولید 2میلیون مترمربعی را پیش‌بینی کرده است که با توجه به میزان تولید در آذرماه و پاییز سال‌جاری و همچنین افزایش میزان تولید در نتیجه طرح توسعه، تحقق این امر چندان ناممکن به نظر نمی‌‌‌رسد. در سال 1402 نیز انتظار می‌رود 4میلیون مترمربع کاشی وارد چرخه تولید شود. همچنین شرکت در 9ماه سال‌جاری، 2میلیون و 800هزار مترمربع کاشی تولید کرده که با این تفاسیر تا پایان آذرماه، بیش از 71درصد از بودجه شرکت محقق شده است.

میزان فروش

بررسی روند میزان فروش نشان می‌دهد که شرکت از سال 97 تا 99، بیشتر از مقدار تولید خود فروخته است. همان‌طور که اشاره شد، این امر به دلیل رشد قیمتی دلار بوده، به‌طوری که کاشی سعدی در سال 97، حدود 41‌درصد بیشتر از میزان تولید خود را فروخته و اقدام به تخلیه انبار خود کرده است. در سال 1400 نیز با آرام‌گرفتن نرخ ارز، شرکت اقدام به انبارداری محصولات خود کرده است. نتیجه اینکه میزان فروش از میزان تولید عقب می‌‌‌ماند. «کسعدی» در نیمه اول سال‌جاری، یک‌میلیون و 600هزار مترمربع کاشی را به فروش رسانده و پیش‌بینی کرده است که در نیمه دوم سال حدود 2میلیون مترمربع از محصولات خود را به فروش برساند. پیش‌بینی تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» با توجه به فروش ‌‌‌ماهانه و فروش پاییز شرکت حاکی از این است که فروش شرکت در نیمه دوم سال‌جاری، یک‌میلیون و 800هزار مترمربع خواهد بود. با این تفاسیر مجموع فروش شرکت تا پایان سال 1401 به 3میلیون و 500هزار مترمربع می‌رسد. همچنین با توجه به روند رو به رشد تولید در سال 1402 میزان فروش نیز در همین سال به 3میلیون و 800هزار مترمربع افزایش می‌یابد که 50درصد آن صادراتی است. از طرفی فروش 9ماهه سال 1401 نمایانگر آن است که این شرکت 67درصد از بودجه سالانه خود را محقق کرده است.

بررسی بازار و قیمت کاشی

قیمت کاشی داخلی در 6ماه اول سال حدود 78هزار تومان به ازای هر مترمربع و نرخ صادراتی حدود 67هزار تومان بوده است. نرخ متوسط 9ماهه نیز، 78هزار و 900تومان و نرخ فروش صادراتی 74هزار تومان بوده است. همچنین نرخ فروش پاییز 80هزار و 900تومان و نرخ فروش صادراتی در این مدت، 84هزار و 400تومان بوده است. با توجه به افزایش نرخ ماهانه و افزایش نرخ پاییز، نرخ در 6‌‌‌ماه دوم فروش داخلی 82هزار تومان و نرخ فروش صادراتی به طور متوسط، 82هزار و 500تومان در نظر گرفته شده است. دلیل این امر اختلاف تاریخی نرخ داخلی و صادراتی فروش است. با توجه به تورم انتظاری و رابطه‌‌‌ای که افزایش نرخ سالانه با نرخ تورم دارد، برای سال آتی انتظار می‌رود، نرخ محصولات نیز به‌طور متوسط، 40درصد افزایش یابد و نرخ کاشی به 112هزار تومان به‌ازای هر مترمربع برسد.

با مفروضاتی که در خصوص نرخ و میزان فروش در نظر گرفته شد، انتظار می‌رود درآمدهای عملیاتی شرکت در سال 1401، نسبت به سال قبل از آن، رشد 30درصدی را تجربه کند. همچنین رشد درآمدهای عملیاتی در سال 1402، 56درصد خواهد بود. ترمز رشد درآمدهای عملیاتی در چهارسال اخیر، به دلیل آرام‌‌‌گرفتن نرخ دلار در سال‌جاری کشیده شده و در سال آتی نیز به دلیل افزایش نرخ بالا و افزایش تولید به نظر می‌‌‌رسد، درآمدهای عملیاتی نیز افزایش نسبتا خوبی را تجربه کند. با این تفاسیر، به احتمال زیاد، درآمد عملیاتی شرکت در سال 1401، 272میلیارد تومان و درآمد شرکت در سال 1402 به 427میلیارد تومان خواهد رسید.

مواد اولیه

عمده مواد اولیه شرکت را لعاب و رنگ تشکیل داده و با توجه به ضریب مصرف مشخصی این مواد مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند. با توجه به روند رو به رشد میزان تولید، به نظر می‌رسد شرکت 114هزار تن خاک را تا پایان سال 1401 و 120هزار تن از این ماده را در سال 1402 به مصرف برساند. همچنین انتظار می‌رود 2هزار و 200تن از رنگ و لعاب در سال‌جاری و سال آینده مورد مصرف قرار گیرد. نرخ مواد اولیه نیز برای سال 1402 به اندازه 30درصد تعدیل شده است. با این مفروضات به احتمال زیاد، 95میلیارد تومان ماده اولیه در سال 1401 و 200میلیارد تومان از این مواد را در سال 1402 مصرف می‌کند.  حقوق و دستمزد نیز به اندازه 50درصد در سال‌جاری و 25درصد در سال آینده افزایش خواهد یافت. همچنین نرخ حمل‌ونقل و سایر هزینه‌‌‌های مربوط به سربار و هزینه‌‌‌های عمومی به اندازه تورم تعدیل شده‌‌‌اند. هزینه انرژی تا پایان سال 1401 با توجه به میزان مصرف انرژی و نرخ آن تعیین می‌شود. نرخ انرژی در سال آینده به اندازه تورم تعدیل شده و میزان مصرف انرژی نیز به اندازه رشد تولید افزایش یافته است. در نتیجه شرکت تا پایان سال 1401 حدود 11میلیارد تومان و تا پایان سال 1402 حدود 17میلیارد تومان برای گاز و برق هزینه می‌کند.

همچنین با توجه به اینکه سیاست شرکت در شرایط فعلی کلان اقتصادی عرضه کمتر و انبارداری بیشتر است، انتظار می‌رود بهای تمام‌شده فروش با توجه به بهای موجودی کالا نسبت به بهای تمام‌شده تولید کاهش یابد؛ چرا که بخشی از تولید انبارشده و به فروش نمی‌‌‌رسد. در صورتی که شرایط بازار به نفع شرکت کاشی سعدی باشد و تمام موجودی انبار به فروش برسد، موجودی خوبی با بهای تمام‌شده پایینی برای فروش آماده است.