به گزارش وب‌سایت جئوپولیتیکال اکونومی، بریکس (نام گروهی به رهبری قدرت‌‌‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده ‌‌‌است) به سوی دلازدایی از اقتصاد حرکت می‌کند.

از این‌رو یکی از مهم‌ترین متحدان تاریخی واشنگتن نیز در حال انجام این کار است. عربستان‌سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان علنا اذعان کرده است که در نظر دارد نفت خام را با ارزهای دیگر غیر از دلار بفروشد. محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان به تلویزیون بلومبرگ می‌‌‌گوید که «مشکلی درباره چگونگی جا انداختن مناسبات تجاری وجود ندارد، چه به دلار آمریکا باشد، چه یورو و چه ریال سعودی.» او می‌‌‌گوید: «فکر نمی‌‌‌کنم که از بحث‌‌‌ درباره بهبود تجارت در سراسر جهان، چشم‌پوشی یا آن را رد کنیم.»

 در سال ۱۹۷۴، عربستان‌سعودی پذیرفت که نفت خامش را به دلار بفروشد و در ازای حمایت دولت آمریکا، درآمد نفتی خود را در اوراق بهادار خزانه‌‌‌داری سرمایه‌گذاری کند. پس از اینکه ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در سال ۱۹۷۱ به تبدیل دلار به طلا پایان داد، سیستم دلارهای نفتی به تثبیت وضعیت دلار به‌عنوان ارز ذخیره جهانی کمک کرد. دلارهای نفتی اما امروز رقبای مستقیمی دارد.