وی اظهار کرد: مطالعات نشان از آن دارد که بازار سرمایه در آن دوره آبستن اتفاقات مثبت و منفی زیادی بود. این اتفاقات ناشی از مسائل سیاسی و اقتصادی مختلفی بودند که تاثیر زیادی بر روند معاملات بازار سرمایه گذاشتند و باعث خروج بازار از مسیر اصلی خود شدند.دانش‌کاظمی خاطرنشان کرد: مساله امنیت، خلاصه آن چیزی است که می‌‌‌توان آن را در حوزه معاملات بورس خلاصه کرد و در حوزه سرمایه‌گذاری از اهمیت قابل‌توجهی برخوردارند.عضو شورای‌‌‌عالی بورس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار ترسو است و در صورت آسیب به امنیت اقتصادی، شاهد فرار سرمایه‌گذاران از بازار سهام خواهیم بود، گفت: ترسو بودن سرمایه‌گذار نخستین جمله در ادبیات مالی است که ویژه بازار سرمایه است.

بنابراین تصمیم‌گیرندگان بازار سرمایه در دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار، مجلس شورای اسلامی و شورای رقابت باید مراقب باشند تا با تصمیمات خود آسیبی به امنیت سرمایه‌گذاران وارد نکنند.وی اظهار کرد: اگر مسوولان هزاران اقدام مثبت به نفع بازار سرمایه انجام دهند، اما تصمیم عجولانه به ضرر بازار اتخاذ کنند، شاهد پررنگ شدن خاطرات بد در ذهن سرمایه‌گذاران خواهیم بود که این امر باعث می‌شود به‌سختی بتوان دوباره نگاه‌‌‌ها را به بازار تغییر داد و اعتماد را به سهامداران بازگرداند.دانش‌کاظمی با بیان اینکه در تصمیمات مختلف شاهد وجود برخی از آثار هستیم که این آثار بر انجام سرمایه‌گذاری‌‌‌ها مستتر خواهد شد، گفت: برای مثال بارها شاهد بودیم که برخی از مقامات سیاسی و اقتصادی با اظهارنظرهای خود نگرانی را وارد بازار کرده‌‌‌ و باعث ایجاد واکنش منفی در بازار شده‌اند. در این زمان سرمایه‌گذار به دلیل تجربه اتفاقات سال ۹۹ دیگر در این بازار نمی‌‌‌ماند و به‌سرعت با فروش سهام خود اقدام به خروج از بازار می‌کند.عضو شورای‌‌‌عالی بورس ادامه داد: به لحاظ ارزش دلاری، نگرانی برای بازار وجود ندارد. بازارها در اقتصاد کشور به یکدیگر متصل هستند و نمی‌‌‌توان شاهد چنین اتفاقی بود که قیمت دلار، مسکن و طلا با افزایش همراه شود و سودآوری شرکت‌ها رشد کند؛ اما بازار به لحاظ اسمی رشد چندانی را تجربه نکند.وی با اشاره به اینکه بازار در سال ۹۹ با شتاب زیاد در مدار صعود قرار گرفت، بعد از آن فنر بازار رها شد و از مرداد ۹۹ شاهد افت سنگین و فرار سرمایه از بورس بودیم، افزود: این اتفاق نیازمند دوسال زمان بود تا بتوان دوباره بازار سهام را به وضعیت تعادل و ثبات بازگرداند.

حبابی در بازار سهام حس نمی‌شود

دانش‌کاظمی با اعلام اینکه بازار سهام از مدت‌‌‌ها قبل به دنبال هماهنگی برای ایجاد تعادل بود که این امر باعث شد بازار تا بهمن ۱۴۰۱ در وضعیت رکود قرار بگیرد، گفت: اکنون نرخ ارز جدید باید معیاری برای ارزیابی معاملات بازار باشد و نباید در این زمینه سال ۹۹ را مورد ارزیابی قرار داد.عضو شورای‌‌‌عالی بورس با بیان اینکه از فروردین ۱۴۰۱ تاکنون حداقل ۲۵شرکت وارد بورس و فرابورس شدند، اظهار کرد: این شرکت‌ها باعث افزایش ارزش بازار شدند. همچنین تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌ها با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و سود انباشته ارزش بازار را افزایش دادند. این موضوع هم باید مورد توجه باشد که به افزایش اندازه بازار سهام نسبت به سال ۹۹ شاخص رشد زیادی را تجربه نکرد.وی با بیان اینکه حبابی هم در بازار سهام حس نمی‌شود و نگران وضعیت موجود نیستم، ادامه داد: سیاستمداران و اقتصاددانان باید تجربه سال ۹۹ را به یاد داشته و مراقب باشند تا فنر رشد بازار را بیشتر از حد مشخص بالا نبرند. همچنین بیشتر از حد مشخص اقدام به سرکوب بازار نکنند.

آفت سرکوب بازارهای مالی، خروج پول از بازار سرمایه است

دانش‌کاظمی معتقد است، آفت سرکوب بازارهای مالی، خروج پول از بازار سرمایه و ورود آن به دیگر بازارهاست که بارها شاهد تبعات آن در اقتصاد کشور بوده‌‌‌ایم.در ادامه عضو شورای‌‌‌عالی بورس به درگیر بودن سرمایه اجتماعی در حوزه بازار سرمایه اشاره و اعلام کرد: در بسیاری از مواقع دولت‌‌‌ها از دولت‌‌‌های قبل تجربه به دست می‌‌‌آورند و دیگر اشتباهات قبل را تکرار نخواهند کرد.وی ادامه داد: در انتهای مرداد ۹۹ ارزش دلاری بازار ۴۲۰میلیارد دلار بود. در این مدت شاهد افزایش سرمایه تعدادی شرکت‌ها بودیم و ۷۴شرکت به ارزش ۵۲۱همت در بورس‌‌‌ها پذیرش شدند.دانش‌کاظمی به ریزش بی‌‌‌سابقه شاخص بورس در بازار هفته گذشته اشاره کرد و گفت: هفته گذشته شاهد تجربه روند منفی بدی در بازار بودیم و شاخص بورس در یک‌روز حدود ۵‌درصد منفی شد که برخی معتقد بودند طبق قانون، بازار باید تعطیل شود؛ در حالی که اجباری در این زمینه وجود ندارد، معتقد بودیم که بازار نباید تعطیل شود و تصمیم بسیار درستی هم گرفته شد که بازار را تعطیل نکردند.عضو شورای‌‌‌عالی بورس تاکید کرد: ارزش بازار در روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت) ۱۸۲میلیارد دلار بود، در حالی که افزایش سرمایه از محل آورده داشتیم و شرکت‌های جدید هم وارد بازار شده‌‌‌اند.

رسالت اصلی متولی یا ناظر بازار، بررسی شاخص بورس نیست

عضو شورای‌‌‌عالی بورس همچنین به عدم‌آموزش همه سهامداران در بازار اشاره کرد و گفت: نمی‌‌‌توان به صورت سیاه و سفید به همه سهامداران نگاه کرد، بلکه رنگ حضور سهامداران در بازار خاکستری است، اینکه همه مردم به دنبال کسب ۵درصد بازدهی از بازار سهام هستند نشان‌‌‌دهنده تصور درست آنها از اقتصاد است، این اتفاق نشان می‌دهد در بازار دریاچه‌‌‌ای ایجاد شده که باید اقدام به اعمال سیاستگذاری درست در آن کرد.

وی با بیان اینکه اکنون شاهد وجود طیف‌‌‌های مختلف برای سیاستگذاری در بازار سرمایه هستیم، ادامه داد: تا چند وقت گذشته صندوق‌های توسعه و تثبیت در بازار سرمایه فعال نبودند، اما فعالیت آنها با تزریق منابع آغاز شد که اکنون به بزرگ‌ترین بازارگردان‌‌‌های ایران تبدیل شده‌اند.

دانش‌کاظمی خاطرنشان کرد: یک ایراد و ناراحتی داریم و آن هم این است که سازمان بورس به دلیل احساس مسوولیت خود به مساله مربوط به شاخص بورس و عوامل تاثیرگذار بر صعود و نزول آن بیش از دیگر وظایف خود توجه کرده است.