از همین‌رو محاسبه ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.  یکی از مهم‌ترین معیارهای محاسبه ریسک در بازارهای مالی، معیار ارزش در معرض خطر (Value at Risk) است. ارزش در معرض خطر یک معیار سنجش ریسک است که حداکثر زیان مورد انتظار را در یک موقعیت سرمایه‌گذاری خاص و سطح اطمینان مشخص تخمین می‌‌‌زند. هدف از محاسبه ارزش در معرض خطر، هشدار به سرمایه‌گذاران در مورد حداکثر زیان احتمالی است که می‌تواند در آینده اتفاق بیفتد. این معیار نشان می‌دهد که در یک سطح اطمینان مشخص و در یک بازه زمانی مشخص، ارزش سبد دارایی حداکثر به چه میزان ممکن است کاهش پیدا کند. 

با این تعاریف به سراغ محاسبه ریسک سرمایه‌گذاری یا همان ارزش در معرض خطر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی می‌رویم. برای این منظور از قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری (ارزش روز) در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی طی بازه ۶ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ و به‌صورت روزانه استفاده و در نهایت، ارزش در معرض خطر ماهانه (با استفاده از ارزش در معرض خطر روزانه) محاسبه شده است. جدول ذیل ارزش در معرض خطر یا همان ریسک سرمایه‌گذاری در هر یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی را به تفکیک نشان می‌دهد.

می‌توان گفت ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی در سال ۱۴۰۲ به‌صورت میانگین، ماهانه حدود ۷/ ۱۱‌درصد بوده است که این رقم برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری عدد نسبتا بالایی است که شاید اصلی‌ترین عامل آن، نوسانات زیاد بورس اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲ و ریزش ۲۰درصدی شاخص کل از سقف تاریخی (۱۶ اردیبهشت) در این سال است.  از بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بخشی مفید (۶.۷۴درصد)، اهرمی جهش فارابی (۷.۸۹درصد) و آوای سهام کیان (۸.۳۳درصد) دارای کمترین ریسک سرمایه‌گذاری و صندوق‌های اهرمی کاریزما (۱۹.۱۲درصد)، اهرمی توان مفید (۱۷.۷۴درصد) و واسطه‌گری مالی یکم (۱۷.۱۰درصد) دارای بیشترین ریسک سرمایه‌گذاری بوده‌اند. ریسک بالای سرمایه‌گذاری در برخی صندوق‌ها به این دلیل است که این صندوق‌ها دارای نوسان قیمتی بالایی در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند و این نوسان بالا یا به تعبیری انحراف از میانگین بالا، موجب افزایش ریسک سرمایه‌گذاری آنها شده است.

ناگفته نماند که معمولا ریسک و بازدهی دو کفه ترازو هستند و سرمایه‌گذاری‌هایی که ریسک کمتری دارند ممکن است بازدهی به‌مراتب کمتری هم داشته باشند. بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری، تنها یکی از مولفه‌های مهم تاثیرگذار بر سرمایه‌گذاری در کنار سایر عوامل مهم دیگر همچون بازدهی، طول عمر صندوق، ترکیب دارایی‌ها و... است که سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها باید مدنظر قرار دهد.

Untitled-3 copy