رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه مخاطبان بازار سرمایه با احتساب سهامداران عدالت در حال حاضر بیش از ۶۰میلیون نفر هستند، اظهار کرد: حدود ۸۰‌درصد از جمعیت کشورمان درگیر موضوعات بازار سرمایه بوده و به همین سبب باید مفاهیمی همچون ابزارها و نیز ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار با زبان هنری، ساده و قابل فهم به جامعه انتقال یابد. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی، در کارگاه آموزش و تبیین مفاهیم بورسی برای برگزیدگان نخستین رویداد فیلم‌نامه‌نویسی کوتاه با محوریت بورس که روز پنج‌شنبه برگزار شد، اظهار کرد: بازار سرمایه در برخی موارد از پیچیدگی در بحث مفاهیم برخوردار است و برای اشخاصی که آشنایی چندانی با این بازار ندارند، درک مفاهیمی همچون پذیرش شرکت‌ها، بورس و فرابورس، ارکان بازار سرمایه و... دشوار است.

 لزوم فرهنگ‌‌‌سازی موثر

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از دلایل اتفاقات سال ۹۹، دعوت عمومی از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس پیش از فرهنگ‌‌‌سازی و آموزش چگونگی سرمایه‌گذاری در این بازار و عدم‌بیان ریسک‌‌‌های این سرمایه‌گذاری بود.

 حمایت از فیلم‌نامه و آثار جذاب هنری در حوزه سرمایه‌گذاری

عشقی تصریح کرد: این سازمان آمادگی دارد جهت انتقال مفاهیم به مخاطبان مختلف سرمایه‌گذاری کند و در این راستا از فیلم‌نامه و آثار جذاب در حوزه هنر، فیلم و مستند استقبال و حمایت می‌‌‌کنیم. وی با بیان اینکه طی چند دهه گذشته در حوزه فیلم و مستند، کار شاخص و قابل قبولی در حوزه بازار سرمایه صورت نگرفته است، عنوان کرد: فرق بین معامله در بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در بورس، یکی از موضوعات مهمی است که باید به زبان هنر در قالب مستند، فیلم کوتاه، سریال و فیلم بلند تبیین شود. به‌عنوان مثال در سال ۹۹، در حالی گاه شاهد ورود روزانه‌ هزار میلیارد تومان نقدینگی به این بازار و معاملات بیش از ۲۰‌هزار میلیارد تومان سهام در یک‌روز بودیم که این حجم از نقدینگی به سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و توسعه و افزایش تولید آنها منجر نشد.

 تامین مالی صنعت سینما از مسیر بازار سرمایه

عشقی با بیان اینکه تبیین این مفهوم که نقدینگی ورودی به بازار سرمایه، باید سبب تولید محصول و خدمات در شرکت‌ها شود ضروری است، بیان کرد: به‌عنوان مثال، صنعت سینما می‌‌‌تواند بخشی از تامین مالی خود را از طریق بازار سرمایه انجام دهد و این تامین مالی با استفاده از ابزارهای مختلف به تولید فیلم و سریال و مستندهای فاخر بینجامد. وی گفت: مفهوم سرمایه‌گذاری در بورس را باید در ساخت فیلم‌‌‌ها با زبان هنری به مخاطبان انتقال دهیم. سرمایه‌گذاران باید بدانند پولی که وارد بورس می‌کنند، در کجا هزینه می‌شود و در نهایت ورود نقدینگی به این بازار باید به رونق تولید و بهبود خدمات و اجرای بهتر پروژه‌‌‌ها بینجامد.

رئیس سازمان بورس در ادامه، یکی دیگر از موضوعات قابل بیان به زبان هنر در قالب فیلم و سریال و مستند را پرداختن به موضوعات کسب بازدهی‌‌‌های نامتعارف اعلام کرد و افزود: در کشور ما کسب بازدهی نامتعارف، پدیده‌ای عادی در تمامی بازارها از جمله بازار مسکن، طلا، خودرو و حتی بازار سرمایه است. این وعده که خرید سهمی خاص، خودرو یا حتی مسکن در بازده کوتاه‌‌‌مدت، بازدهی چند صد درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد، نادرست است و باید به وعده بازدهی‌های نامتعارف به‌ویژه در بازار سرمایه شک کرد.

 کسب بازدهی نامتعارف در کوتاه‌‌‌مدت، نشدنی است

عشقی افزود: لازم است این واقعیت در همه حوزه‌‌‌های اقتصادی به‌ویژه بازار سرمایه تبیین شود که کسب بازدهی نامتعارف در کوتاه‌مدت امری ناشدنی است و از این جهت سرمایه‌گذاران در تمامی حوزه‌‌‌ها به‌ویژه بازار سرمایه باید به این مهم توجه داشته باشند. رئیس سازمان بورس همچنین اظهار کرد: متعادل شدن انتظارات سهامداران از دیگر مباحثی است که از حساسیت خاصی برخوردار بوده و تبیین موضوع بازدهی نامتعارف در بازارهای مختلف به زبان هنر باید مورد توجه قرار گیرد.

 ظرفیت‌‌‌های زبان هنر برای فرهنگ‌‌‌سازی

عشقی در ادامه گفت: عوامل مختلفی در سودآوری شرکت‌ها و رشد قیمت سهام تاثیرگذارند و به همان اندازه که ممکن است سهمی رشد کند، در مقابل، بسته به عوامل مختلف، امکان افت قیمت آن سهم هم وجود دارد. بنابراین علاوه بر آنکه باید تبیین شود چه موضوعات و عواملی در صعود و نزول بازار سرمایه و نمادهای مختلف تاثیرگذارند، این نکته هم باید به زبان هنر به مخاطبان انتقال یابد که هر بازاری از جمله بازار سرمایه همواره با ریسک کاهش قیمت مواجه است. به گفته وی، در سایر بورس‌‌‌های دنیا هم عوامل مختلفی در صعود و نزول بورس‌‌‌ها تاثیرگذار است و به همین دلیل هم باید در تولید آثار هنری، مفهوم ریسک را هم به مخاطبان منتقل کرد.

 جایگاه اقتصاد روایی در آشکار‌سازی حقایق

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین اقتصاد روایی را یکی از موضوعات قابل تامل در تمامی بازارها برشمرد و گفت: اگر روایت‌‌‌ها در تمامی بازارها درست و صادقانه نباشد، قطعا از برخی جنبه‌‌‌ها مشکلات متعددی برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد. این در حالی‌‌‌ است که باید تلاش کنیم روایت‌‌‌های صحیح و صادقانه‌‌‌ای در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه توسط اهالی این بازار و اصحاب رسانه منتشر شود که از این منظر قطعا بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود. وی افزود: در برخی از موارد به‌ویژه موارد مربوط به بازار سرمایه، آنقدر خبرهای نادرست در رسانه‌ها و فضای مجازی روایت می‌شود که از اثرگذاری هم برخوردار هستند و همین موضوع، تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران را دچار اشتباه کرده و بازار سرمایه را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از این منظر هم باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌‌‌رسانی مناسبی صورت گیرد.