Untitled-2 copy

هنوز مشکلات نقدینگی در این صنعت وجود دارد، اما مدیریت در این صنعت حرف اول را برای مقاومت در برابر مشکلات می‌‌‌زند؛ چرا که در صورت مدیریت درست می‌‌‌توان کارنامه درخشانی را از این صنعت ارائه داد. مقابله با دخالت‌‌‌های دولت در این صنعت نه‌تنها، مدیر دولتی را نمی‌‌‌طلبد، بلکه ضرورت وجود مدیران باسابقه در این صنعت، کاملا احساس می‌شود تا با ورود به برخی از شرکت‌ها، روزهای سبزی را برای این صنعت باقدمت رقم بزنند. قطعا این صنعت، با سودآوری و درآمد درخشانی که طی سال گذشته و همچنین سال اخیر به ثبت رسانده است، احتمالا در تیررس دولت خواهد بود و تجدید ارزیابی در این صنعت می‌‌‌تواند سود‌‌‌های واقعی را نمایان کند. عملکرد معاملاتی صنعت دارو حاکی از آن است که این صنعت بازدهی قیمتی بالایی را نصیب نمادهایی کرده است که پتانسیل بنیادی بالاتری داشته‌‌‌اند. همچنین مطابق با پیش‌بینی «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌‌‌های گذشته، برخی از نمادهای بنیادی معرفی‌شده در این صنعت، بازدهی‌‌‌های بالاتری را کسب کرده‌‌‌اند.

درخشش کارنامه دارویی‌‌‌های بنیادی

نگاهی به عملکرد فصلی در این صنعت نشان می‌دهد که در مجموع این صنعت رشد درآمدی بالایی را در نیمه اول سال رقم زده و با حفظ نسبی حاشیه سود، رشد سودآوری بالایی را نیز برای سهامداران خود به همراه‌‌‌ آورده است. اما مطابق سال‌های گذشته نیمه دوم، تعیین‌کننده سرنوشت این صنعت خواهد بود و در صورتی که مطابق روند سال‌های قبل، فصل زمستان، فروش حقیقی و اسمی این صنعت را با ارقام عجیب و غریبی همراه کند، این صنعت با بازدهی معقولی نسبت به شاخص‌‌‌های بازار سهام، به کار خود در سال‌جاری پایان خواهد داد؛ صنعتی که هم‌اکنون نیز بازدهی پرتفوی بسیاری از سهامداران را بالاتر از سایر پرتفوها نگه داشته است.

برخلاف سایر صنایع که عموما سهام غیربنیادی یا نوسان‌‌‌پذیرتر و جوان‌پسندتر، بازدهی بالاتر از نرمال را به ثبت می‌‌‌رسانند، در این صنعت پارامترهای بنیادی نقش اصلی را ایفا می‌کند و اتفاقا سهامی که بنیاد مناسبی نداشته، بازدهی بسیار پایینی را نیز رقم زده است. بازدهی این صنعت از ابتدای سال، یعنی زمانی که شاخص کل حدود یک‌میلیون و 960هزار واحد بود و اکنون که شاخص کل در محدوده 2میلیون و 170هزار واحد قراردارد، بسیار قابل قبول بوده است. بازدهی شاخص کل بورس طی این مدت، 11درصد بوده و شاخص هم‌وزن نیز در این مدت 27درصد بالاتر آمده است. این در حالی است که صنعت دارو بازدهی 31درصدی را به همراه داشته است.

بخشی از عقب‌ماندگی صنعت دارو نسبت به سیمان، لاستیک و پلاستیک، تاخیر در افزایش نرخ در بهار بوده که بخشی از پتانسیل سودآوری آن را تحت‌الشعاع قرار داد. با وجود آنکه در تابستان، این صنعت افزایش نرخ خوبی را دریافت کرده است، به نظر می‌‌‌رسد در ادامه سال‌جاری همزمان با افزایش تقاضای مردم و احتمال حذف ارز ترجیحی برخی از اقلام دارویی، افزایش نرخ شامل حال این صنعت شود. هرچند از ابتدای پاییز نیز افزایش نرخ‌هایی شامل صنعت دارو شده است. در مجموع بازدهی عمده نمادهای این صنعت بیش از دو نماگر اصلی بازار بوده است؛ اما سهام برخی از شرکت‌های دارویی، بسیار بهتر از سایرین عمل کرده‌‌‌اند. همان‌طور که در گزارش «تجویز هورمون رشد به دارویی‌‌‌ها» در شماره 5832 روزنامه «دنیای‌اقتصاد» اشاره شد، برخی از سهام دارویی، به‌واسطه افزایش نرخ خوبی که دریافت کرده‌‌‌اند، عملکرد مالی بهتری نیز نسبت به سایر نمادها داشته‌‌‌اند.

در گزارش مذکور به پیش‌بینی سودآوری سه‌نماد پرپتانسیل پرداخته شد که براساس گزارش‌‌‌های فصلی و ماهانه بهتر از انتظارات عمل کردند و انتظار می‌رفت، در ادامه سال نیز عملکرد غافلگیرکننده‌‌‌ای داشته باشند. در گزارش فوق، «دکوثر»، «ددانا» و «دشیمی»، به عنوان سه‌نماد بنیادی صنعت دارو به لحاظ پارامترهای بنیادی، مورد بررسی و واکاوی قرار گرفتند و به‌ترتیب به‌عنوان اولویت‌های اول تا سوم سرمایه‌گذاری انتخاب شدند. بررسی‌‌‌ها از بازدهی این صنعت از ابتدای سال نشان می‌دهد که «دکوثر» و «ددانا» جزو 5نماد پربازده صنعت دارو، رشد قیمتی بیش از 58درصدی را به ثبت رساندند. به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل بالای این نمادها، از ابتدای سال همچنان در صدر بازدهی نمادهای این صنعت قرار گیرند و در ادامه سال نیز بازدهی معقولی را ثبت کنند.

رکوردزنی در ایستگاه میانی پاییز

صنعت دارو، جزو 9صنعت برتر آبان‌ماه بود که موفق شد رکورد درآمدی ماه‌‌‌های گذشته را بشکند و از آن عبور کند. افزایش نرخ‌های جدیدی که در میانه پاییز نصیب این صنعت شد و افزایش تولید و فروشی که در نتیجه افزایش تقاضا به وقوع پیوست، شرایطی را فراهم کرد تا درآمد این صنعت بهتر از گذشته باشد. بررسی‌‌‌ها از گزارش‌‌‌های ماهانه صنعت دارو نشان می‌دهد که دارویی‌‌‌ها طی آبان‌ماه در مجموع 9هزار و 600میلیارد تومان درآمد عملیاتی ثبت کرده و درآمد مجموع هشت‌ماه سال‌جاری را به 68هزار و 800میلیارد تومان رسانده‌‌‌اند. میزان درآمد آبان‌ماه نسبت به آبان سال قبل، رشد 21درصدی را تجربه کرده است. همچنین درآمد صنعت مورد اشاره در آبان نسبت به مهر، 6درصد بالاتر به ثبت رسیده و نسبت به میانگین سال‌جاری، بیش از 12درصد افزایش یافته است. درآمد هشت‌ماه اخیر نیز نسبت به هشت‌ماه سال قبل، 58درصد افزایش یافته است که این موضوع از رشد بهتر از تورم درآمد دارویی‌‌‌ها حکایت دارد.

در میان نمادهای صنعت دارو نیز، «دبالک» و «دتماد» رشد درآمدی بیش از 100درصدی را در آبان‌ماه سال‌جاری ثبت کرده‌‌‌اند. این دو نماد جزو شرکت‌هایی هستند که در پاییز سال‌جاری و به‌خصوص در آبان و مهرماه افزایش نرخ خوبی را از سازمان غذا و دارو کسب کردند. «داسوه» و «کی.بی.سی» هم دو نمادی هستند که بیشترین رشد درآمد را در آبان‌ماه نسبت به مهرماه تجربه کرده‌اند که این رشد درآمدی جبران‌کننده بخشی از کاستی‌‌‌های درآمدی آنهاست. عمده نمادهای این صنعت نیز عملکرد درآمدی بهتر از میانگین داشته‌‌‌اند که البته با توجه به اوضاع رو به بهبود این صنعت طبیعی به نظر می‌رسد و احتمالا در صورت ثبات شرایط با افزایش فروش برخی از شرکت‌های بزرگ که تولیدکننده آنتی‌بیوتیک در ایران هستند، عملکرد بهتری نیز در انتظار صنعت خواهد بود و سطح درآمدها همچنان بالا خواهد ماند.

بیشترین رشد درآمدی تجمعی هشت‌ماه اخیر به «دبالک»، «ریشمک» و «دکوثر» تعلق دارد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که 27نماد صنعت دارو طی هشت‌ماه اخیر رشد درآمدی بیش از تورم را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌‌‌اند؛ اما برخی از نمادهای انگشت‌شمار متاسفانه عملکرد خوبی نداشتند. نگاهی به روند سودآوری و نسبت قیمت به سود آینده‌نگر نیز نشان می‌دهد که «دالبر»، «دشیمی» و «کاسپین» پایین‌‌‌ترین نسبت P/E را دارند.