القای واقعی شفافیت

این کارشناس بازار سرمایه، القای واقعی شفافیت بازار سرمایه را دومین نکته برای تقویت فرهنگ‌سازی ذکر کرد و توضیح داد: سرمایه‌گذاران با تحلیل (بنیادی و تکنیکال) باید بتوانند اقدام به تخصیص بهینه منابع کنند؛ این امر زمانی محقق می‌شود که سیگنال شفاف در قالب عرضه و تقاضا از طرف سیاستگذاران به سرمایه‌گذاران برسد. صادقین اظهار کرد: بهتر است همچون بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا، پس‌‌‌اندازهای مردم راهی بازار سرمایه و نه بازار ملک و خودرو شود. البته نظام مالیاتی با معافیت‌‌‌هایی که به بازار سرمایه می‌دهد می‌‌‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

 آموزش همگانی

این کارشناس بازار سرمایه، آموزش همگانی را چهارمین نکته در این‌باره برشمرد و گفت: تشویق و آموزش همگانی در قالب کلاس‌‌‌های آموزشی، ارائه برنامه‌‌‌های آموزشی در رسانه‌‌‌های جمعی، تهیه جزوات آموزشی و اقداماتی همچون اعطای اعتبار بیش از سرمایه اصلی به‌منظور تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس می‌‌‌تواند در هدایت سرمایه‌‌‌ها به سمت بازار سرمایه موثر باشد.

 ضرورت عمق ‌‌‌بخشیدن به بازار سرمایه

صادقین گفت: پنجمین نکته، افزایش عمق بازار سرمایه از طریق تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس و افزایش عرضه‌‌‌های اولیه، تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی این بازار، افزایش سرمایه شرکت‌ها بالاخص از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها، اعطای معافیت مالیاتی به شرکت‌ها، تزریق پول به این بازار و... است. وی افزود: بازار سرمایه نسبت به بازار پول عمق چندانی ندارد و هرچقدر بتوان عمق بازار سرمایه را افزایش داد، کار سیاستگذاران برای هدایت سرمایه‌‌‌های خرد به سمت این بازار آسان‌‌‌تر خواهد بود.