ارزش‌گذاری گروه مالی «داتام» توسط تامین سرمایه امید صورت گرفته است. برای شرکت‌های کارگزاری حافظ، مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ و لیزینگ ایران‌زمین که عضوی از گروه مالی داتام هستند، از مدل‌های مبتنی بر تنزیل جریانات نقدی آتی (FCFE و DDM)، روش‌های نسبی و خالص ارزش جاری دارایی‌‌‌ها استفاده شده است. ارزش سهام شرکت سرمایه‌گذاری پاک انرژی نیکوگستر هم با استفاده از مدل خالص ارزش جاری دارایی (NAV) تعیین شده است. ارزش سهام شرکت صرافی ایران‌زمین نیز بر مبنای دو مدل نسبی (P/E) و خالص ارزش جاری دارایی‌‌‌ها (NAV) برآورد شده است.  با توجه به نوع و ماهیت فعالیت شرکت گروه مالی داتام، کاربردی‌‌‌ترین مدل ارزشیابی سهام برای شرکت مزبور روش خالص ارزش جاری دارایی‌‌‌ها (NAV) است. طبق گزارش ارزشیابی داتام که در پایان مردادماه صورت گرفته، ارزش سرمایه‌گذاری‌‌‌های بورسی این شرکت ۹میلیارد و ۴۸۱میلیارد تومان و مازاد ارزش سرمایه‌گذاری‌‌‌های غیربورسی یک‌هزار و ۵۲۸میلیارد تومان برآورد ‌شده است.

مازاد ارزش روز دارایی‌‌‌های ثابت مشهود و نامشهود این شرکت ۱۰میلیارد و ۲۲۲میلیون تومان برآورد شده که بر این اساس مجموع خالص ارزش روز دارایی‌‌‌های شرکت «داتام» با توجه به حقوق مالکانه یک‌هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی، ۳هزار و ۱۳۹میلیارد تومان برآورد شده است. با توجه به تعداد سهام ۱۰میلیاردی این شرکت، ارزش هر سهم آن ۳۱۳تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

معرفی صنعت سرمایه‌گذاری

کارکرد اصلی شرکت‌های هلدینگ مالی، راهبری استراتژیک شرکت‌های تابعه فعال در صنعت مالی با هدف مدیریت ریسک و ایجاد هم‌‌‌افزایی بین شرکت‌های تابعه است. مزیت اصلی هلدینگ‌‌‌‌‌‌های مالی کاهش ریسک از طریق متنوع‌‌‌سازی حوزه‌‌‌های فعالیت، همگرایی استراتژیک و هم‌افزایی بین فعالیت‌‌‌ شرکت‌های تابعه است. سال ۲۰۰۰ میلادی اوج رونق فعالیت‌‌‌های بانک‌های سرمایه‌گذاری بود و ادغام‌‌‌های بزرگ عمدتا در این سال انجام شد. با وقوع بحران بزرگ مالی در سال ۲۰۰۸، برخی از بانک‌های سرمایه‌‌‌گذاری ورشکست یا ادغام شدند. از سال ۲۰۰۰ تاکنون، حوزه فعالیت این نهادها به‌سرعت گسترش یافته و بانکداری سرمایه‌گذاری و ایجاد هلدینگ‌‌‌های مالی تسریع شده است. امروزه بانک‌های سرمایه‌گذاری در جهان در نقش نهادهای مالی واسط در سطح بازار سرمایه و بازار پول خدمات مالی متفاوتی ارائه می‌دهند. حوزه‌‌‌های فعالیت بانکداری سرمایه‌گذاری شامل مشاوره، تحقق و توسعه، تحلیل اقتصادی، مدیریت دارایی‌‌‌ها و بانکداری اختصاصی است.

مالکیت صد درصدی بانک ایران‌زمین

شرکت گروه مالی داتام با نام اولیه یاسان بهداد در تاریخ ۱۷اسفند در سال ۱۳۸۸ با سرمایه اولیه یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان تاسیس شد. گروه مالی داتام شامل ۵۴درصد از سهام شرکت کارگزاری حافظ (سهامی‌خاص)، ۴۹درصد از سهام مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ، ۱۰۰درصد از مالکیت لیزینگ ایران‌زمین، ۱۰۰درصد از سهام سرمایه‌گذاری پاک انرژی نیکوگستر، ۳۰درصد از صرافی ایران‌زمین، ۱۹درصد از شرکت ای‌اف‌اس‌کیش و ۱۲درصد از توسعه پایدار ابنیه حافظ است. موضوع فعالیت اصلی داتام مبنی بر سرمایه‌گذاری در سهم‌‌‌الشرکه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع است. در میان سهامداران داتام، شرکت توسعه تجارت داتام (سهامی خاص) با ۹۵درصد از سهام این شرکت بزرگ‌ترین سهامدار داتام محسوب می‌شود که مالکیت ۱۰۰درصدی تجارت داتام با بانک ایران‌زمین است. پس از آن شرکت تامین آتیه سرزمین ایرانیان با ۵درصد سهام گروه مالی داتام در رتبه دوم سهامداران این شرکت قرار دارد.

سود ۲۵۰میلیارد تومانی داتام

درآمد عملیاتی گروه مالی داتام عمدتا از طریق سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌‌‌های زیرمجموعه آن حاصل می‌شود. طی سال ۱۴۰۱ مجموع سود کسب‌شده این شرکت ۲۵۰میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بوده که در قیاس با سال ۱۴۰۰ سود سرمایه‌گذاری‌‌‌های این گروه مالی رشد یک‌درصدی را تجربه کرده است. بیشترین سهم از درآمد «داتام» از طریق شرکت پاک انرژی نیکوگستر تحقق یافته که طی سال گذشته با کسب سود ۱۳۹میلیارد تومانی بیش از ۵۵درصد کل سود گروه مالی داتام را تشکیل داده است.

در شرکت اصلی از گروه مالی داتام قیمت‌گذاری با توجه به ارائه محصول یا خدمت به مشتریان نهایی موضوعیت ندارد. درآمد ارائه خدمات در شرکت‌های زیرمجموعه این گروه مالی نیز توسط نهادهای ناظر (سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی) انجام می‌شود.

هشت زیرمجموعه گروه مالی داتام

اولین زیرمجموعه بااهمیت در گروه مالی داتام، شرکت کارگزاری حافظ (سهامی‌خاص) است که بیش از ۱۹سال سابقه فعالیت در بازار سرمایه را دارد. این کارگزاری طی سال گذشته جزو ۲۰کارگزاری برتر از میان ۱۱۸کارگزاری در کشور با بیشترین ارزش معاملات بود. مجموع ارزش معاملات این کارگزاری طی سال گذشته بیش از ۱۰۴هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که سهم ۱.۳درصدی از کل ارزش معاملات سالانه کارگزاری‌‌‌ها را به خود اختصاص داده و در جایگاه بیستم قرار گرفته است. کارگزاری حافظ طی سال ۱۴۰۱ به لحاظ سودآوری با ثبت سود خالص نزدیک به ۷۳میلیارد تومان در جایگاه نهم برترین کارگزاری‌‌‌های سال گذشته قرار گرفته است.

دومین زیرمجموعه گروه مالی داتام، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ (سهامی‌خاص) است که توانسته است مجوزهای مرتبط با مشاوره سرمایه‌گذاری، مشاوره عرضه اوراق بهادار، مشاوره پذیرش و سبدگردانی را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند. مجموع خالص ارزش دارایی‌‌‌های شرکت هدف حافظ حدود ۶هزار و ۴۴۸میلیارد تومان است که با این ارزش دارایی پس از ترنج در جایگاه دوم دارندگان بیشترین میزان دارایی قرار گرفته است. براساس لیست منتشرشده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت هدف حافظ در حال حاضر در جایگاه نهم از میان ۲۴شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس قرار دارد. از لحاظ سودآوری شرکت هدف حافظ همچون کارگزاری حافظ توانسته است عملکرد خوبی را طی سال گذشته از خود به نمایش بگذارد. بر این اساس این شرکت طی سال ۱۴۰۱ با ثبت سود خالص بیش از ۳۴میلیارد تومانی در جایگاه سوم بیشترین سودآوری شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

زیرمجموعه مهم دیگری که می‌‌‌توان برای گروه مالی «داتام» عنوان کرد، شرکت پاک انرژی نیکوگستر (سهامی خاص) است. عمده فعالیت این شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌‌‌الشرکه و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. سرمایه ثبتی این شرکت ۵۰۰میلیارد تومان بوده و بیش از ۹۹درصد آن متعلق به گروه مالی داتام است. ترکیب پرتفوی این شرکت سرمایه‌گذاری در پایان مردادماه سال‌جاری نشان می‌دهد که سه صنعت سیمان، فلزات اساسی و دارو بیشترین سهم را نسبت به سایر صنایع در پرتفوی این شرکت به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

شرکت لیزینگ ایران‌زمین (سهامی خاص) یکی دیگر از زیرمجموعه‌‌‌های گروه مالی داتام است که موضوع فعالیت آن تامین مالی مشتری از طریق تهیه کالا اعم از منقول و غیرمنقول و واگذاری آن به مشتری صرفا در قالب یکی از قراردادهای اجاره به شرط تملیک و فروش است. محصولاتی که در حوزه فعالیت این شرکت قرار دارند، اعم از خودروی‌سواری، خودروی کار سبک و سنگین، ماشین‌آلات سبک و سنگین، لوازم‌خانگی، املاک و مستغلات و تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی و بیمارستانی هستند. طبق لیست منتشرشده توسط بانک‌مرکزی، شرکت لیزینگ ایران‌زمین طی سال ۱۴۰۱ در جایگاه ۲۴ از ۴۱ لیزینگ فعال در کشور قرار داشت. تعدادی از ۴۱شرکت لیزینگ در بازار سرمایه تحت عنوان گروه سایر واسطه‌گری‌‌‌های مالی پذیرفته شده‌‌‌اند. مقایسه عملکرد مالی این شرکت‌ها با لیزینگ ایران‌زمین نشان می‌دهد که طی سال ۱۴۰۱، ایران‌زمین با اعطای تسهیلات ۲۷۱میلیارد تومانی در جایگاه پنجم رقبای بورسی این صنعت جای دارد.

پنجمین عضو گروه مالی داتام، شرکت چاوش همراه سرزمین‌ایرانیان (سهامی‌خاص) است که موضوع فعالیت آن اعم از طراحی، تولید و مشاوره در زمینه نرم‌افزار، شبکه‌‌‌های رایانه‌‌‌ای و سیستم‌های اطلاع‌رسانی است. این شرکت با هدف تامین و توسعه زیرساخت‌‌‌های نرم‌افزاری لازم جهت فراهم کردن یک پلتفرم معاملاتی به‌روز برای ارائه خدمات بازار سرمایه به مشتریان شرکت کارگزاری حافظ تاسیس شده است.

عضو دیگر این گروه مالی شرکت خدمات ارزی و صرافی ایران‌زمین (سهامی‌خاص) است که عمده فعالیت آن خرید و فروش نقدی ارز، مسکوکات طلای ضرب‌شده توسط بانک‌مرکزی و انجام عملیات مربوط به حواله‌‌‌های ارزی است. براساس آخرین صورت مالی منتشرشده در امیدنامه گروه مالی داتام، طی سال ۱۴۰۱ صرافی ایران زمین توانسته است مجموع درآمد عملیاتی ۶هزار و ۷۳۰میلیارد تومانی را به ثبت برساند و درآمد خود را نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰درصد افزایش دهد.

زیرمجموعه دیگر گروه مالی داتام، شرکت توسعه پایدار ابنیه حافظ است که در زمینه اجرای پروژه‌‌‌های عمرانی به‌خصوص تولید انبوه مسکن و تولید زمین اعم از خرید یا اجاره جهت اجرای پروژه‌‌‌های ساختمانی فعالیت دارد. دو پروژه اصلی حال حاضر این شرکت، پروژه حقانی و شیخ بهایی است. در پروژه حقانی یک‌قطعه زمین به مساحت ۱۱هزار و ۲۷۰مترمربع واقع در بزرگراه حقانی با کاربری تجاری-اداری در سال ۱۴۰۱ با شرکت ابنیه حافظ ادغام شده است. تعداد واحدهای تولیدی این پروژه ۱۹۹ و متراژ قابل فروش ۴۹هزار و ۴۹۰مترمربع است و برآورد می‌شود تا نیمه دوم سال ۱۴۰۶ این پروژه با هزینه یک‌هزار و ۸۰۳میلیارد تومان تکمیل شود. پروژه دوم یعنی شیخ بهایی شامل یک‌قطعه زمین به مساحت ۳هزار و ۹۴۰مترمربع واقع در خیابان شیخ‌بهایی شمالی است. این پروژه نیز طی سال ۱۴۰۱ در شرکت ابنیه حافظ ادغام شده است. کاربری این زمین مسکونی است و تعداد واحدهای برآوردی آن ۱۹۶واحد با مجموع متراژ قابل فروش ۱۷هزار و ۷۷۷مترمربع است. برآورد می‌شود که تا ابتدای سال ۱۴۰۴ پروژه یادشده با مجموع هزینه ۵۸۵میلیارد تومان تکمیل شود.

آخرین عضو از گروه مالی داتام شرکت ‌ای‌اف‌اس کیش (سهامی خاص) است که در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌‌‌ای در زمینه‌‌‌های اقتصادی، تجاری، مالی و حقوقی به شرکت‌ها و همچنین همکاری با شرکت‌های ایرانی در تمام زمینه‌‌‌های مالی و پولی فعالیت می‌کند. بیشترین سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت ای‌اف‌اس کیش، در شرکت توسعه اقتصادی آرین است که بیش از ۶۴درصد از سهام آن را در اختیار دارد.