اهمیت ایجاد و تدوین نظام حسابداری

دنیای اقتصاد-کرمان: بدون شک در حال حاضر  یکی از مباحث تخصصی و مهم در حوزه مسائل مالی، مبحث سامان دهی نظام  مالی کشور  است که در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. نظام مالی کشور از لحاظ گزارش دهی به دو بخش  حسابداری وحسابرسی تقسیم می شود .حسابداران تهیه کنندگان صورتهای مالی  هستند که ضرورت دارد در راستای انجام وظایف خود کلیه قوانین ومقررات این حوزه از جمله استانداردهای حسابداری، قانون تجارت و سایر قوانین مرتبط از جمله قانون مالیات های مستقیم را رعایت نمایند. هم چنین باید درتهیه اطلاعات، استقلال خود را حفظ نموده وبی طرفی را رعایت نمایند تا استفاده کنندگان اطلاعات مالی بتوانند با اتکاء به این اطلاعات ضمن اتخاذ تصمیمات بموقع و صحیح، موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور را (در سایه تهیه و انتشار اطلاعات صحیح) فراهم نمایند.  

 از طرفی حسابرسان مکمل کار وفعالیت حسابداران هستند . حسابرسان با بررسی اطلاعات تهیه شده توسط حسابداران، وظیفه اعتبار بخشی به این اطلاعات را در قالب انواع گزارش های حسابرسی  به عهده دارند.

به زعم بسیاری از اهالی این حرفه، هر چند این دو گروه درکنار هم و به عنوان مکمل یکدیگر نقش آفرینی می نمایند، ولی ضرورت دارد به واسطه وظایف ذاتی خود، در نظام مالی کشور تفکیک و در دوگروه جداگانه  و با سازو کار متفاوت ایفای نقش نمایند.

در این راستا ضرورت دارد رشته حسابداری نیز مانند سایر رشته ها از جمله نظام پزشکی، نظام مهندسی، نظام پرستاری، کانون وکلا و ....  دارای ساز و کار و نظام مشخص  باشد .

یک مهندس رشته های مختلف نمی تواند برای بیماران نسخه بنویسد و طبابت کند چون تخصص این کار ندارند واز طرف دیگر یک پزشک هم نمی تواند طراحی سازه،تاسیسات و.... برای یک ساختمان انجام دهد زیرا درهر رشته تحصیلات وتخصص مورد نیاز مربوط به همان مشاغل بایستی وجود داشته باشد .

در رشته هایی  که دارای نظام وتشکیلات مدون هستند، فعالیت شاغلین توسط نهادهای ذیربط مورد بررسی وکنترل قرار می گیرد و در صورت بروز مشکل در انجام وظایف آنها، ارکان نظام مربوطه به موضوع رسیدگی می کنند هرچند حسابرسان به واسطه وجود جامعه حسابداران رسمی دارای نظام مدون و ساز و کار مشخص و تعریف شده هستند ، اما متاسفانه رشته حسابداری فاقد نظام وساز وکار لازم برای تعیین سطوح مهارتی و وظایف ذاتی حسابداران و نیز تعیین حق الزحمه فعالیت های مختلف در این حرفه است. هم چنین برخی افراد غیرحرفه ای و غیرمتخصص در این حرفه مشغول به   فعالیت هستند که این امر می تواند سبب بروز مشکل در وظایف ذاتی حرفه و بعضا تهیه و ارائه گزارش های غیر اصولی توسط این افراد گردد که زیان نهایی آن متوجه نظام مالی و اقتصادی کشور می گردد و در این خصوص نیز قوانین بازدارنده برای پیشگیری از فعالیت این گروه از افراد در حرفه وجود ندارد.

اهالی حرفه حسابداری اعتقاد راسخ دارند همانطور که یک حسابدار نمی تواند طبابت کند،  یک فرد با تخصص غیرمالی هم نباید در حرفه حسابداری و حسابرسی فعالیت نماید. اگر حرفه حسابداری  دارای نظام حسابداری گردد و کلیه افراد شاغل در این حرفه که دارای تحصیلات و سوابق حرفه ای مرتبط هستند بتوانند دارای کد نظام حسابداری با درجات مختلف گردند گام بسیار مهمی در افزایش شفافیت وکمک به عدالت اجتماعی در زمینه تهیه اطلاعات مالی برداشته می شود. این موضوع باعث می شود حسابداران در مقابل کارفرمایان خود مورد حمایت صنفی وقانونی قرار گرفته و از طرف دیگر حسابداران نیز نسبت به فعالیت های خود درمقابل کارفرمایان و نهادهای  دولتی و.... مسئول و پاسخگو باشند .