راه‌اندازی شرکتی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در استان کرمان

دنیای اقتصاد_ کرمان: محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این جلسه اظهار کرد: رویکرد صنایع خلاق، کار نویی است و کارهای نو با موانعی روبه‌رو هستند. ضمن اینکه ارزش‌گذاری برند و کارهای نو و خلاق، کار سختی است و زیرساخت‌های مربوط به این حوزه کم کم دارد شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید بپذیریم فراهم شدن زیست بوم، زمان می‌برد افزود: در ارائه تسهیلات همکاری خواهیم کرد و بخشی از کار نیز در استان دارد انجام می‌شود و باید اطلاع رسانی صورت بگیرد.

فداکار بیان کرد: در راستای قانون جهش تولید دانش بنیان، پیگیر ایجاد یک شرکت با سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان هستیم و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه اعلام آمادگی کرده و خودشان سرمایه‌گذاری خواهند داشت.

استاندار کرمان با اشاره به خروج عواید شرکت‌های بزرگ از کرمان گفت: مالیات شرکت‌هایی مانند مس و گل گهر جزء درآمد دولت محسوب می‌شود. سود نیز به سهامداران تعلق می‌گیرد و عملا کار زیادی از سوی شرکت‌ها در استان صورت نمی‌گیرد. شرکت ها فقط اشتغال ایجاد کرده‌اند و برای سرمایه‌گذاری در برخی پروژه‌ها همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های قانونی خوبی برای صنایع خلاق در کنار دانش بنیان‌ها تعریف شده، اظهار کرد: لازم است یک مرکز مشاوره در حوزه صنایع خلاق راه‌اندازی و همچنین کارگروهی با حضور معاونت اقتصادی و مشاور اقتصادی استاندار شکل بگیرد و کارهای مربوط به صنایع خلاق و دانش بنیان دنبال و هر نقشی به برای ما تعریف شود، همکاری خواهیم داشت زیرا حوزه بسیار ارزشمندی است و باید قدر استعداد جوانان را دانست.

همچنین محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این جلسه با اشاره به مشکلات حوزه صنایع خلاق گفت: بانک‌ها به‌فردی که در خانه به عنوان مثال کلمپه می‌پزد، وام اشتغال پرداخت می‌کنند اما تسهیلاتی به هنرمند عکاس، نقاش یا انیمیشن‌ساز نمی‌دهند و هنوز نتوانسته‌ایم با بانک‌ها در این زمینه به گفتمان واحد برسیم.

وی افزود: کمترین میزان جذب تسهیلات تبصره ۱۸ و دریافت وام‌های اختصاص یافته مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و امیدواریم وضعیت در سال جاری بهتر شود.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه توریسم و صنایع دستی بخش مهمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: گردشگری به صنعت نفت و خودروسازی طعنه می‌زند و استان کرمان با داشتن هفت اثر ثبت جهانی، ۸۰۰ اثر ثبت ملی و تنوع تاریخی و فرهنگی با ارزش گردشگری، ظرفیت بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در قبل، حین و بعد از سرمایه‌گذاری باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: نگاه ما نگاه توسعه صنعت و معدن است و به بخش گردشگری هم توجه شده است.

فعالی با اشاره به زیرساخت‌های گردشگری و خانه‌های خلاق صنایع دستی و بازارچه های صنایع دستی بیان کرد: برنامه‌ریزی ۱۰ خانه خلاق در ۱۰ شهرستان را داریم و کاربری اماکن تاریخی کاربری صنایع دستی خواهد شد؛ مثل سربازخانه بم و مدرسه بم کاربری صنایع دستی شده تا با ایجاد بازارچه هنرمندان فضایی برای فروش محصولات داشته باشند.