ورود انرژی خورشیدی به کلیه صنایع استان کرمان

دنیای اقتصاد- کرمان: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این نشست با بیان اینکه از سال ۹۷ کار را در این حوزه آغاز و اندیشکده برق را راه اندازی کردیم، ضمن آنکه برخی از اقدامات استان در سطح ملی نیز اجرایی شد، گفت: ضرورت دارد همه دستگاه ها کمک کنند تا انجمن استانی ساتبا(سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) را در استان شکل دهیم.

سهم تولید صنایع بزرگ کرمان

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان نیز گفت: کرمان از صنعتی ترین استان های کشور است که در کنار آن، کشاورزی خوبی دارد و در حال گسترش است لذا تامین انرژی صنعت و کشاورزی با استفاده از نیروهای فسیلی ممکن نیست و چاره ای نداریم غیر از اینکه به سمت انرژی های پاک و تجدید پذیر حرکت کنیم.

حمیدرضا حبیبی افزود: باوجود پیگیری استاندار و صنایع پیشرفت خوبی در این حوزه داشتیم و کرمانی ها در حوزه انرژی خورشیدی کشور پیشرو بودند و صنایع بزرگ در حال احداث بیش از یکهزار مگاوات نیروگاه ها خورشیدی هستند.

مشکل واگذاری زمین و محیط زیست برای تولید برق

وی تصریح کرد: استان کرمان باوجود اینکه زمین های بایر و مازاد زیادی دارد اما در واگذاری زمین برای احداث شهرک خورشیدی از مشکلاتی برخوردار است که در این زمینه نیاز به بازنگری قوانین داریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان گفت: نیروگاه های خورشیدی کمک کننده و نجات دهنده محیط زیست هستند و نباید مدت ها پشت کار کارشناسی محیط زیست باقی بمانند که امیدواریم این مسایل زودتر حل شود و امیدوارم محدودیت های بیش از ۱۲ هزار مگاواتی تامین انرژی خورشیدی کشور حل شود زیرا دیگر امکان تامین برق از نیروگاه حرارتی جدید وجود ندارد.

مشکل زمین نداریم

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ۱۰ سال قبل در استان کرمان یک گرم فولاد تولید نمی شد و ما وارد کننده محصولات مختلف فولادی بودیم اما امروز حداقل پنج تا ۱۰ کارخانه، مقاطع فولادی را تا قلب اروپا صادرات می کنند و در آینده مجموعه گل گهر با کیفیت ترین فنر دنیا را تولید می کند که اروپایی ها باید در نوبت تامین نیازهایشان قرار گیرند.

شهباز حسن پور افزود: استان کرمان ظرفیت های زیادی ازجمله نیروی انسانی متخصص و آماده به کار دارد؛ ما دیروز این نیروها را نداشتیم اما امروز در بسیاری از مسایل همچون پزشکی پیشرفت هایی حاصل شده است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: استاندار کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس کارهای بسیار ارزشمندی را در حوزه انرژی خورشیدی در استان کرمان آغاز کردند، ما مواد معدنی داریم که می توانیم پنل های خورشیدی را تولید و به همه دنیا صادرات کنیم.

کرمان قطب می شود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان نیز در این نشست گفت: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار برای احداث پنج شهرک تخصصی خورشیدی در نظر گرفتیم که این شهرک ها با حمایت تیم اقتصادی استان و استاندار کرمان در حال شکل گیری هستند و در صورت احداث، پرچم این استان را در تولید برق از انرژی خورشیدی بالا می برند.

حسین میجانی افزود: یک هزار و ۹۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی در پنج شهرک تخصصی کرمان، بافت، سیرجان، رفسنجان و بردسیر استان کرمان تولید می شود لذا دستگاه ها کمک کنند که این پروژه ها اجرا شود تا سرمایه گذاران نیز به استان بیایند.

وی ابراز داشت: در استان تکمیل زنحیره ارزش افزوده انرژی خورشیدی را داریم که سرمایه گذار بدون دردسر بیاید و تولید برق کند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان خواستار پرداخت تسهیلات توسط دستگاه های متولی شد و گفت: زمین ۱۰ ساله پروژه ها در شهرک ها و ناحیه های صنعتی در عمل، رایگان برای این پروژه ها واگذار می شود.

وی افزود: ما متولی ایجاد زیرساخت در شهرک های صنعتی هستیم اما برای تاسیس این شهرک ها بیشتر دغدغه زیست محیطی داریم؛ مجوز شهرک صنعتی بخش راین کرمان چهار ماه معطل مجوز محیط زیست است؛ ما آمده ایم انرژی پاک تولید کنیم و محیط زیست را حفظ کنیم.

میجانی ادامه داد: زمین های شهرک های صنعتی هیچ ارزش افزوده ای برای ما نخواهد داشت؛ لذا ما می خواهیم برق تولید کنیم تا گلایه خاموشی چرخ صنعت خاموش شود. در استانی که زمین و اقلیم خدادادی برای تولید انرژی پاک داریم، برخی دستگاه های اجرایی اجازه تولید برق را بدهند و هیچ حب و بغضی در این حوزه نداشته باشند، ما آمدیم که به وزارت نیرو کمک کنیم.

وی ابراز داشت: شهرک تخصصی شهرستان بافت تحقق یافته و احداث چهار شهرک دیگر در دستور کار قرار دارد و کرمان تا پنج سال آینده قطب تولید انرژی پاک در کشور خواهد بود.

هشت سال آینده وارد کننده سوخت خواهیم شد

مدیرکل دفتر مدیریت طرح های تجدید پذیر ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) وزارت نیرو نیز با اشاره به راهکارهای این وزارتخانه با هدف تولید برق پایدار گفت: قطار تامین انرژی برق دنیا سال ها به راه افتاده و اکنون لوکوموتیو این قطار تغییر یافته و نیروگاه های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است.

جعفر محمدنژاد با اشاره به اینکه تفاوت اروپا با ایران و سایر کشورهای دارای ظرفیت انرژی تجدیدپذیر این است که آنان دسترسی به تولید انرژی تجدیدپذیر ندارند عنوان کرد: قیمت انرژی تجدیدپذیر به مراتب کمتر از انرژی فسیلی و حرارتی است.

وی ادامه داد: سال ها پیش اعلام می کردند نفت و گاز آنقدر زیاد است که ۱۰۰ سال ما را تامین می کند و نیازی به انرژی دیگری نداریم اما اکنون گفته می شود که هشت سال آینده به وارد کننده گاز و سوخت تبدیل خواهیم شد.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح های تجدید پذیر ساتبا وزارت نیرو تصریح کرد: دیگر امکان تولید برق فسیلی را نداریم، نیروگاه های برق ما حداقل نصف قیمت فسیلی خواهند بود و در نیروگاه فسیلی هزاران قطعه مکانیکی باید کنار هم قرار گیرد تا نیروگاهی احداث شود اما نیروگاه خورشیدی به سوخت نیاز ندارند و از نعمت لایزال الهی استفاده می کنند.

وی افزود: رویکرد دنیا به سمت انرژی خورشیدی رفته و در برنامه ششم و هفتم توسعه ارقام و اعداد مشخصی را قانونگذار برای توسعه انرژی خورشیدی مشخص کرده که باید این رویکرد را در کشور دنبال کنیم.

برنامه احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور

محمدنژاد با اشاره به محدودیت های برق تابستانی گفت: شورای عالی انرژی کشور برگزار شد و مصوب کرد تا ۱۰ سال آینده با ظرفیت ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور احداث شود.

وی یادآور شد: احداث این نیروگاه ها نیازمند همراهی بسیاری از دستگاه هاست و سازمان برنامه برای این موضوع کمک کننده خواهد بود؛ ضمن آنکه همکاری سازمان صمت و محیط زیست در این حوزه تعیین کننده است.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح های تجدید پذیر ساتبا با اشاره به محدودیت های توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر عنوان کرد: معتقدم باید ارزیابی زیست محیطی انجام شود اما نیروگاه خورشیدی کمترین آسیب را به محیط زیست وارد خواهد کرد لذا رویکرد توسعه این حوزه در کلان حاکمیت باید شکل گیرد.

وی ادامه داد: قانون جهش تولید دانش بنیان به صنایع تکلیف کرده که یک درصد از برق مصرفی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کنند که مسیری برای تامین برق تجدیدپذیر خواهد بود.

محمدنژاد با بیان اینکه انرژی تولیدی تجدیدپذیر در بورس انرژی قابل عرضه خواهد بود اظهارداشت: راهکار دیگر تامین آن از طریق قرارداد است و اگر صنعتگرانی تمایل دارند که در پیک (اوج) مصرف خاموشی نداشته باشند با احداث نیروگاه و تفاهم نامه می توانند، محدودیتی در زمان تعیین شده برای قطعی برق نداشته باشند.

حمایت استانداری از تاسیس شهرک های تخصصی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان هم گفت: تولید برق از انرژی خورشیدی چند سال است که در استان آغاز شده و وضعیت خوبی در این حوزه داریم؛ تولید انرژی خورشیدی در استان کرمان اکنون به ۱۰۰ مگاوات رسیده است.

امیر حسن زاده با بیان اینکه با حرکت توسعه انرژی خورشیدی تلاش می کنیم که قطعی به ویژه در صنایع کوچک کاهش یابد عنوان کرد: براساس نشستی که با مدیران شرکت مس داشتیم، این شرکت تولید برق ۶۵۰ مگاوات از انرژی خورشیدی را وارد فاز اجرایی می کند.

وی افزود: زنجیره انرژی تجدیدپذیر را در استان کرمان داریم، ذخایر سیلیس تا مس در استان وجود دارد و در این راستا از تاسیس شهرک های تخصصی خورشیدی حمایت می کنیم.

استان کرمان با وجود تابش ۳۰۰ روزه خورشید و قرار گرفتن در زاویه مناسب انرژی خورشیدی کشور و داشتن شرایط مساعد آب و هوایی برای بهره گیری از انرژی پاک همچون ارتفاع بالا از سطح دریا، مکانی مناسب برای بازدهی تولید انرژی خورشیدی محسوب می شود، از آن گذشته وجود معادن غنی سیلیس و مس برای تولید پنل در دیار کریمان و با وجود ۲ هزار ۲۸۰ متر ارتفاع از سطح دریا یکی از ظرفیت های بی نظیر برای تولید برق پایدار تلقی می شود.

تولید انرژی خورشیدی در حالی یکی از سوخت های پاک و تجدیدپذیر در دنیا به شمار می رود که توسعه صنعتی و معدنی و کشاورزی دیار کریمان به عنوان بهشت معادن ایران، بیش از هر زمان دیگری به این انرژی وابسته است و در شرایطی که منابع فسیلی برای تولید حرارتی برق، محدود و در حال پایان یافتن هستند انرژی خورشیدی به منبعی پایدار به نام خورشید متصل است لذا راهکارهای توسعه انرژی خورشیدی در واحدهای صنعتی و مزایای آن در نشستی با حضور سرمایه گذاران به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا صنایع نیاز خود را از این نعمت خدادادی تامین کنند.

گرچه اقداماتی طی سال های گذشته در استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در استان کرمان انجام شده، اما توسعه این نیروگاه ها همچنان در روند توسعه دیار کریمان یک ضرورت اولویت دار به شمار می رود.