ظرف دو سال قیمت تجهیزات گلخانه‌ای بیش از دو برابر شده است

به‌طوری که محمد بلاغی رئیس هیات‌مدیره انجمن گلخانه‌داران کشور در این خصوص می‌گوید: قیمت تجهیزات گلخانه‌ای در حالی روند افزایشی دارد که کاملا تولید داخل هستند.

بلاغی افزود: مساله اینجا است که این افزایش قیمت تجهیزات گلخانه‌ای باعث شده کشاورزان و تولید‌کننده‌ها، دیگر توجهی به توسعه تولیدات خود در بخش محصولات گلخانه‌ای نداشته باشند.

او خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با وجود اینکه بارها وزارتخانه اعلام کرده که برنامه توسعه تولیدات و محصولات گلخانه‌ای را دارد اما به نوعی می‌توان گفت این بخش را عملا رها کرده است، چرا که در واقع پولی برای پرداخت به فعالان این حوزه در قالب تسهیلات ندارد. بلاغی همچنین درباره افزایش قیمت تجهیزات گلخانه‌ای گفت: قیمت تجهیزات گلخانه‌ای از ۲ تا ۳ سال قبل به یکباره روندی صعودی را طی کرده، به طوری که الان احداث، تجهیز و راه‌اندازی هر هکتار گلخانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان برای گلخانه‌دار هزینه دارد. در حالی که دو سال قبل نهایتا تا ۸۰۰ میلیون تومان هزینه داشت. او افزود: به این ترتیب می‌توان گفت قیمت تجهیزات گلخانه‌ای نسبت به دو سال گذشته حدود دو برابر شده است.

بلاغی تصریح کرد: به عنوان مثال در حالی که دو سال قبل قیمت هرکیلوگرم پلاستیک ۴۵هزار تومان بود الان به ۱۱۰هزار تومان افزایش یافته است در حالی که پلاستیک‌های مصرفی را هر ۳ تا ۴ ماه یک‌بار باید تعویض کرد تا خللی در تولید محصولات رخ ندهد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن گلخانه‌داران کشور درباره مواد اولیه مورد نیاز برای تجهیزات گلخانه‌ای نیز اظهار کرد: غالبا مواد اولیه مورد نیاز «فرآورده‌های پتروشیمی، آهن و پلاستیک» است که در عین حال که کاملا داخلی است اما به‌شدت قیمت‌ها روبه بالا است.

وی اظهار کرد: شاید در ابتدا قیمت تجهیزات وارداتی در این حوزه قابل توجه بود اما امروز بیش از ۹۵درصد از تجهیزات گلخانه‌ای تولیدات داخل است؛ به‌طورمثال حتی سنسورهای مربوط به اتوماسیون هم داخلی است و بخش کمی واردات داریم اما روند قیمت‌ها افزایشی است و همین امر نه تنها بر کار گلخانه‌داران تاثیر گذاشته بلکه دیگر انگیزه‌ای برای توسعه گلخانه‌ها باقی نمانده است. وی درباره وضعیت تولید نیز گفت: در حال حاضر تولید محصولات گلخانه‌ای در شرایط خوبی است اما سیاستگذاری‌ها به نحوی است که بازار خوبی برای تولیدات ما مهیا نشده است.