سه کشور همسایه؛ مشتریان اصلی کود ارگانیک مایع

یکی از مواردی که باعث شده کشاورزان کماکان علاقه‌مند به استفاده از محصولات شیمیایی باشند از یکسو بحث نتایج زود‌هنگامی است که بعد از استفاده از این محصولات می‌بینند و از سوی دیگر تفاوت فاحش قیمتی کودهای شیمیایی در مقایسه با کودهای غیرشیمیایی است. به طوری که سارا حسینی مسوول فنی یک شرکت تولیدکننده و فعال در حوزه کودهای ارگانیک مایع در گفت‌وگو با بازار می‌گوید کودهای ارگانیک مایع برای زراعت، مراتع، کشت محصولات دیم، باغات و گل و گیاهان باغی استفاده می‌شود و اگرچه تولیدات ما گران‌تر از محصولات شیمیایی است با وجود این ما معتقدیم هرچقدر هم این تفاوت قیمت‌ها زیاد باشد باز هم ارزش استفاده کردن دارد و بنابراین جامعه کشاورزی باید به صورت بلندمدت به این حوزه نگاه کند.

به طور کلی فعالان و بهره‌برداران بخش کشاورزی خواهان استفاده از محصولات شیمیایی هستند، با وجود این تولیدکننده‌هایی مثل شما روی مزایای تولیدات خود تاکید دارند. در حال حاضر اصلی‌ترین مزیت تولیدات شما نسبت به کودهای شیمیایی چیست؟

در وهله اول بزرگ‌ترین مزیت کود ارگانیک مایعی که ما تولید می‌کنیم علاوه بر اینکه عناصر غذایی موردنیاز گیاه را تامین می‌کند اصلاح‌کننده خاک نیز هست. یعنی در خاک‌هایی که به لحاظ شوری مشکل دارند تنظیم‌کننده PH  و همچنین فعال‌کننده میکروارگانیسم‌های هوازی خاک است و می‌توان برای همه محصولات از آن استفاده کرد. از سوی دیگر مزیت دیگری که کود ارگانیک مایع دارد این است که هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی ندارد ضمن اینکه هم به صورت محلول‌پاشی و هم به صورت آبیاری در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه مواد مصرفی برای تولید کودهای ارگانیک غالبا ضایعات گیاهان است در تامین این مواد معمولا از چه گیاهانی استفاده می‌کنید؟

دقیقا چون هیچ‌گونه ماده شیمیایی در این محصولات وجود ندارد و منابع آن بقایای گیاهی است که این کود از آن تامین می‌شود بنابراین برخلاف کودهای شیمیایی که آلودگی زیست محیطی برای آبزیان و میکرو‌ارگانیسم‌های خاک ایجاد می‌کند این کودهای ارگانیک مایع هیچ‌گونه آلودگی ایجاد نمی‌کند و دوستدار محیط‌زیست است. همچنین مواد مصرفی ما کاملا داخلی است چون غالبا ضایعات گیاهی مانند نیشکر است و محصول از آن تهیه می‌شود.

با این تفاسیر در فرآیند تولید کود ارگانیک مایع چه چالش‌هایی پیش روی شما تولیدکننده‌ها قرار دارد؟

در فرآیند تولید یکی از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم مربوط به هزینه‌هاست؛ یعنی چون همان‌طور که گفته شد این محصول از ضایعات گیاهی تهیه می‌شود اگرچه هزینه‌ای که برای تهیه کودهای دیگر می‌شود را ندارد اما پروسه تولید مشکل‌زا و بسیار هزینه‌زاست. با وجود این در حال حاضر تولیدکننده‌های بسیاری وارد فرآیند تولید کودهای ارگانیک مایع شده‌اند و ما نیز غالبا با مانور دادن روی خاصیت «اصلاح‌کنندگی» تولیدات خود در این بازار رقابت می‌کنیم.

با توجه به اینکه بهره‌برداران بخش کشاورزی غالبا سنتی هستند و از سوی دیگر قیمت محصولات ارگانیک تفاوت فاحشی با محصولات شیمیایی دارد چقدر پذیرای کودهای ارگانیک مایعی هستند که شما به آنها ارائه می‌دهید؟

قاعدتا محصول ما و دیگر محصولات مشابه هنوز آنقدر در جامعه کشاورزان جا نیفتاده و کشاورزان غالبا ترجیح می‌دهند از کودهای شیمیایی یا کودهای دامی که قیمت کمتری دارد استفاده کنند. به‌خصوص اینکه تولیدات ما گران‌تر از محصولات شیمیایی است هر چند ما معتقدیم هرچقدر هم این تفاوت قیمت‌ها زیاد باشد باز هم ارزش استفاده کردن دارد و بعد از مدتی با توجه به اصلاح‌کنندگی که از این طریق در خاک صورت می‌گیرد نفع آن به کشاورز برمی‌گردد. با وجود این ما به عنوان تولیدکننده سعی داریم با انجام کارهای ترویجی و برگزاری یکسری دوره‌های مربوط کشاورزان را به تدریج نسبت به برتری‌ این محصولات در مقایسه با دیگر محصولات شیمیایی آگاه سازیم تا میزان مصرف نیز در باغات و مزارع افزایش یابد. همچنین برای بازاریابی از روش‌های نوین بازاریابی همچون بازاریابی دیجیتالی نیز بهترین بهره‌ها را می‌بریم.