سردرگمی ‌‌‌کشاورزان در انگلیس پس از برگزیت

مشوق کشاورزی پایدار (SFI) بخشی از یک بسته تشویقی دولتی است که جایگزین سیاست کشاورزی مشترک اتحادیه اروپا می‌شود و به مدیران مزارع و کشاورزان کمک هزینه‌‌‌ای را با توجه به مزرعه تحت مراقبت آنها پرداخت می‌کند. هدف SFI تشویق کشاورزان برای مراقبت از طبیعت، خاک و تولید کالاهای عمومی ‌‌‌است و این هزینه صرفا برای کشاورزی و حمایت از مالکیت زمین به آنها پرداخت نمی‌شود. طرح ۲۰۲۳ قرار بود در ماه اوت اجرا شود اما به تعویق افتاد و انتظار نمی‌رود کشاورزان تا سال ۲۰۲۴ هیچ یارانه‌‌‌ای دریافت کنند.

امروزه کشاورزی در انگلستان بر اساس استانداردهای اروپایی فشرده، بسیار مکانیزه و کارآمد است و حدود ۶۰‌درصد نیازهای غذایی را تنها با ۲‌درصد نیروی کار تامین می‌کند و حدود ۲‌درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. حدود دو‌سوم تولید این صنعت در انگلستان به دام و یک‌سوم به محصولات زراعی اختصاص دارد. در سال‌های اخیر کشاورزی در بریتانیا به شدت تحت حمایت سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا قرار گرفت و پس از برگزیت نیز همچنان ادامه دارد.

برخی معتقدند که تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی در انگلستان بازده اندکی نسبت به یارانه‌‌‌های پرداخت‌شده به کشاورزان دارد، اما برخی دیگر معتقدند که اعطای این یارانه‌‌‌ها امنیت غذایی این کشور را افزایش می‌دهد و بنابراین به همان شیوه‌ای که هزینه‌‌‌های دفاعی را توجیه می‌کند، این کمک‌‌‌ها نیز توجیه می‌‌‌شوند. محصولات عمده‌ای که در این کشور کشت می‌‌‌شوند عبارتند از گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندر قند، میوه‌‌‌ها و سبزیجات و دام‌‌‌هایی که پرورش می‌‌‌یابند شامل گاو و گوسفند است. در شرق انگلستان که خشک‌تر است، کشاورزان گندم، جو، سیب زمینی و چغندر قند می‌‌‌کارند.

از آنجا که قوانین مربوط به پرداخت یارانه‌‌‌های SFI از سال گذشته تغییر کرده است، کشاورزان می‌‌‌گویند که مطمئن نیستند که آیا این طرح را که از سال ۲۰۲۲ آغاز شده، ادامه دهند یا از دستورالعمل‌‌‌های ارائه‌شده در طرح‌‌‌های پیشنهادی برای سال ۲۰۲۳ پیروی کنند و به نظر می‌رسد که این آخرین ضربه به طرح SFI پس از برگزیت است.

در سال گذشته، تنها ۲۲۴ کشاورز در انگلستان هزینه‌‌‌ای تحت طرح SFI دریافت کردند و فقط بخش کوچکی از پرداخت‌‌‌ها در سال ۲۰۲۲ به کشاورزان تعلق گرفت. در حالی که در سال گذشته یارانه‌‌‌های پرداختی به کشاورزان به طور متوسط ۲۲‌درصد کاهش یافت، کمک هزینه پرداخت‌شده از طریق SFI تنها معادل ۴۴/ ۰‌درصد از کل بودجه در نظر گرفته‌شده در این برنامه برای کشاورزان بود و آنها را به این سوال واداشت که این پول به کجا می‌رود. امسال این کاهش شدیدتر است و دولت قصد دارد پرداخت‌‌‌ها را ۳۶‌درصد کاهش دهد.

این امر، همراه با برداشت سخت ناشی از شرایط نامساعد جوی و افزایش نرخ بهره، باعث فشار مضاعف بر مزارع شده است. دیوید اگزوود، نایب رئیس اتحادیه ملی کشاورزان بریتانیا، در این خصوص اظهار کرد: طرح پرداخت اولیه به کشاورزان در انگلیس با کاهش بیشتری همراه بود. قیمت شیر افت داشت و قیمت گوشت قرمز نیز در حال کاهش است. متاسفانه این گران‌‌‌ترین سالی بود که تا به حال داشته‌‌‌ایم و با شرایط برداشت بسیار سختی نیز مواجه شدیم. من پیش‌بینی می‌‌‌کنم که پاییز سختی پیش روی کشاورزان خواهد بود.

نشریه صنعتی Farmers Weekly گزارش داد که تیم فناوری اطلاعات و مدیریت این طرح با مشکلات فنی مواجه شده است که همین امر منجر به تاخیرهای بیشتر در پرداخت یارانه به کشاورزان شده است. آلیس گروم، رئیس سیاست کاربری پایدار زمین در موسسه RSPB، می‌‌‌گوید: با توجه به اینکه برنامه پیشنهادی در ماه اوت هنوز شروع نشده است، ما به طور فزاینده‌‌‌ای می‌‌‌ترسیم که وزارت محیط‌‌‌زیست، غذا و امور روستایی (Defra) در خطر شکست در همه جبهه‌‌‌ها قرار داشته باشد و این اتفاق کشاورزان را سردرگم کند و هیچ پیشرفتی در خصوص رسیدن به اهداف زیست محیطی ایجاد نشود که این اهداف بسیار تحت فشار هستند.

دولت بریتانیا باید با ارائه یک نقشه، مسیر را روشن کند، تدابیر خود را افزایش دهد و رهبری خود را در بخش تثبیت کند و نشان دهد که چگونه طرح‌‌‌های جاه‌طلبانه، مشاوره، کمک‌‌‌های مالی و حمایتی، کشاورزان را قادر می‌‌‌سازد تا کسب‌و‌کارهای سودآور، دوستدار طبیعت و کم‌کربن داشته باشند. مارتین لاینز، رئیس شبکه کشاورزی دوستدار طبیعت در بریتانیا، در گفت‌وگو با فارمرز ویکلی گفت: این عدم‌اطمینان ادامه‌دار باعث ناتوانی کشاورزان در برنامه‌ریزی کسب‌و‌کارهای کشاورزی پایدار برای آینده، مشکل در تولید کالاهای عمومی‌‌‌ و همچنین تامین مواد غذایی قابل قبول می‌شود.

لاینز تصریح کرد: به نظر می‌رسد این وزارتخانه به ارائه وعده‌‌‌های پوچ و کم‌کاری خود ادامه دهد و این امر کشاورزان را در یک چالش جدی قرار می‌دهد و برنامه‌‌‌ریزی آینده آنها را غیرممکن می‌کند، اما سخنگوی وزارت محیط‌‌‌زیست، غذا و امور روستایی می‌‌‌گوید: ما در حال آماده‌‌‌سازی برای حل مشکلات طرح SFI ۲۰۲۳، از جمله آزمایش‌‌‌های نهایی آن قبل از راه‌‌‌اندازی و حصول اطمینان از اینکه این فرآیند تا حد امکان ساده است، هستیم. یک سخنگوی دولتی مدعی شد که سیستم دریافت درخواست‌‌‌ها برای این طرح از ۱۸ سپتامبر باز خواهد شد.